بین الملل

لاوروف: گسترش ناتو همچنان انگیزه اصلی غرب است

وزیر خارجه روسیه می‌گوید که نیروی محرکه و انگیزه غرب، همچنان گسترش ناتو در کشورهای دیگر از جمله آسیا است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که غرب منافع خود را به طرق مختلف در اولویت قرار می‌دهد که از جمله آن می‌توان به «دست‌درازی به ثروت طبیعی تمام کشورها» اشاره کرد.

لاوروف که در مجمع بین‌المللی Primakov Readings سخنرانی می‌کرد، گفت که غرب به فراخور منافعش، بی‌ثبات‌سازی برخی بازارهای خاص را اولویت بخشیده و همواره مناطق مختلف جهان را به‌رغم اینکه فرسنگ‌ها دورتر از سواحل آمریکا هستند، به عنوان «مناطق حیاتی و حائز اهمیت برای منافع» خود تشخیص داده و معرفی می‌کند.

به باور لاوروف، مقاومت «اقلیت‌های» غربی در به رسمیت شناختن «واقعیات چندقطبی» و دست برداشتن از «امیال هژمونی‌»‌شان، عمده دلیل عدم توازن در نظم بین‌المللی است.

وی افزود: جهانی‌سازی آمریکایی در شرف پایان است. مواجهه با ته‌مانده‌های این فرآیند اجتناب‌ناپذیر است اما یک نظم مالی و لجستیکی جدید به موازات آن ایجاد خواهد شد و این نظم نباید با تفکرات عجیب و غریب و خرافات شرکای سابق ما در غرب، تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

لاوروف با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی دیگر قادر به حفاظت از منافع خود نیستند، اضافه کرد: (آنگلا)مرکل و (امانوئل)ماکرون پیشنهاد برگزاری اجلاس روسیه-اروپا را مطرح کردند اما سایر کشورهای اروپایی آن را نپذیرفتند.

وی با اشاره به تلاش ناتو برای گسترش در آسیا تاکید کرد: ناتو در آسیا فعال و به‌دنبال مختل کردن فعالیت اجلاس «آسه‌آن» و ممانعت از همکاری آن با چین است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا