بین الملل

لاوروف: قطعنامه پرداخت غرامت به اوکراین فاقد وجاهت قانونی است

وزیر خارجه روسیه معتقد است مجمع عمومی سازمان ملل از نظر قانونی نمی تواند قطعنامه ای در خصوص پرداخت غرامت جنگی صادر کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزیر خارجه روسیه قطعنامه اخیر سازمان ملل در خصوص پرداخت غرامت به اوکراین را فاقد وجاهت قانونی دانست.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه امروز چهارشنبه اعلام کرد که قطعنامه سازمان ملل در خصوص پرداخت غرامت به اوکراین از سوی روسیه، الزام قانونی ندارد و مجمع عمومی سازمان ملل نیز در جایگاهی برای اتخاذ چنین تصمیماتی نیست.

لاوروف در جریان یک سخنرانی تاکید کرد که هیچیک از قطعنامه ای از این نوع، دارای وجاهت قانونی نیستند. این قطعنامه از نظر قانونی بی اعتبار است و نمی توان آن را بر روسیه یا هیچ کشور دیگری تحمیل کرد. به گفته وزیر خارجه روسیه، این قطعنامه صرفاً مجمع عمومی سازمان ملل، شهرت و وظایف آن را بی اعتبار و خدشه دار کرد.

وزیر خارجه روسیه با اشاره به قطعنامه ای که اواسط نوامبر بر علیه روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید، گفت که که مجمع عمومی سازمان ملل مجاز به اتخاذ چنین تصمیماتی نیست و فاقد صلاحیت در این زمینه است.

در یازدهمین نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی اوکراین تحت عنوان «تمهیدات مربوط به جبران و غرامت تجاوز روسیه به اوکراین» با ۹۴ رأی موافق و ۱۴ رأی منفی تصویب شد. ۷۳ کشور نیز به این قطعنامه رأی ممتنع دادند.

این قطعنامه با محکومیت تجاوز روسیه به اوکراین و شناسایی ضرورت احصا خسارت‌های وارده به اوکراین، پیشنهاد می‌کند با مشارکت دولت اوکراین سازوکاری برای ثبت و آرشیو خسارت‌های وارده به اوکراین توسط روسیه ایجاد شود.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا