بین الملل

شرط روسیه برای گفتگو و تقویت روابط با آمریکا

سفارت روسیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که مسکو آماده گفت و گو با آمریکا فقط بر اساس شرایط برابر است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، سفارت روسیه در آمریکا با انتشار بیایه ای اعلام کرد که مسکو فقط بر اساس اصل برابری و در نظر گرفتن نگرانی های خود در مورد امنیت بین المللی آماده گفتگو با واشنگتن است.

سفارت روسیه در واشنگتن در بیانیه خود می گوید: «ما از طرف آمریکایی می خواهیم که صادقانه کار کند. نادیده گرفتن منافع روسیه و همچنین عملکرد یک طرفه واشنگتن در سیاست خارجی خود از گذشته تا به امروز منجر به مشکلات و بحران های بزرگی در سیاست و اقتصاد جهانی شده است.»

سفارت روسیه افزود: «ما از گذشته درس‌های زیادی را آموخته‌ایم. ما به خوبی از تمایل کابویی ها به حذف رقیب آگاه هستیم. لذا روسیه تنها بر اساس برابری و در صورت توجه به نگرانی های امنیتی خود آماده گفت و گو است.»

این بیانیه یادآور می شود که دستاورد ویژه نشست واشنگتن در ۸ تا ۱۰ دسامبر ۱۹۸۷ امضای معاهده از بین بردن موشک های میان برد و کوتاه برد توسط رهبران دو ابرقدرت بود و تصمیم‌گیرندگان سیاست خارجی امروز در واشنگتن باید یک بار دیگر به آن رویدادها نگاه کنند تا از آنها درس بگیرند.

به گفته سفارت روسیه، خاطرات رهبر شوروی میخائیل گورباچف (۱۹۳۱-۲۰۲۲) و رئیس جمهور وقت ایالات متحده رونالد ریگان (۱۹۱۱-۲۰۰۴) نشان می دهد که سطح بی اعتمادی نسبت به یکدیگر در سطح بسیار زیادی همچنان باقی مانده است، هرچند در آن زمان به نظر می‌رسید که اختلافات قابل حل باشند. با این حال، هر دو رهبر از اهمیت فرآیند مذاکره، نیاز به تغییر پارادایم و دور شدن از رویارویی آشکار، مملو از غم‌انگیزترین پیامدها برای کل جهان، آگاه بودند. دیپلماسی نتیجه داد، مذاکرات انجام شد و جلسات کارشناسان دو کشور تشکیل شد و توافق تاریخی مسکو و واشنگتن در سال ۱۹۸۷ صورت گرفت.

هیئت دیپلماتیک روسیه در آمریکا در بیانیه خود همچنین می افزاید: «ناسازگاری فعلی در روابط دو کشور با چشم غیرمسلح مشخص است. همچنین تضاد در رویکردها برای حل برخی مشکلات در روابط دوجانبه، شنیدن و گوش دادن به یک شریک، درک و پذیرش نگرانی ها ضروری است و سعی نکنید تقلب کنید. تماشاگران بیش از حد هستند؛ هیچ ترفندی پنهان نمی شود.»

پیش از این نیز، «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در واشنگتن اعلام کرده بود که آمریکا آمادگی خود را برای از سرگیری گفتگوها درباره ثبات راهبردی نشان نمی‌دهد، اما مسکو آماده است تا زمانی که طرف آمریکایی برای انجام این کار به بلوغ برسد، صبر کند. آنتونوف در این باره گفت: همکاران آمریکایی ما آماده از سرگیری تماس‌ها در مورد ثبات راهبردی نیستند. نمایندگان آنها چندین بار این مسئله را بیان کرده اند.

وی با اشاره به این مسئله که طرف روسی به طور علنی و مکرر اعلام کرده که آماده از سرگیری گفتگوها با آمریکا در این باره است، افزود که این بدین معنی نیست که روسیه برای این مسئله دنبال آمریکا خواهد دوید و چنانچه آنها گمان می‌کنند که زمان این کار فرا نرسیده است و ما باید صبر کنیم، این کار را خواهیم کرد.

سفیر روسیه در واشنگتن در ادامه گفت که روابط ممکن است بدتر شود. وی گفت: من حتی نمی دانم این روابط در پایین‌ترین نقطه خود هستند یا نه. مطمئن نیستم.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا