سینمای ایران و جهان

«هاراگیری» و وفای به عهد/ چراغ تئاتر نمی‌تواند خاموش باشد

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

کارگردان نمایش «هاراگیری» که در هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت حضور داشت، با اشاره به روند سخت تولید تئاتر در شرایط کنونی، تأکید کرد چراغ تئاتر نمی‌تواند خاموش باشد.

اصغر گروسی نویسنده و کارگردان نمایش «هاراگیری» که در بخش مسابقه صحنه‌ای هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت اجرا شد، درباره این اثر به خبرنگار مهر گفت: نمایش «هاراگیری» را از شهر شیراز، روز یکشنبه ۱۳ آذر در شهر مشهد اجرا کردیم.

وی درباره موضوع «هاراگیری» و بازیگران نمایش توضیح داد: تم اصلی نمایش وفای به عهد است و به موضوع اشغال خرمشهر در زمان جنگ تحمیلی می‌پردازد. در این نمایش مریم دهقانی، محمدامین محمدی، مهدی دلال، رضا گردپور به ایفای نقش پرداختند.

گروسی درباره روند تولید این اثر نمایشی، یادآور شد: روند تولید خیلی سخت بود به علت اینکه‌ باید تمرین‌های فشرده‌ای را انجام می‌دادیم. البته به دلیل پیدا نکردن پلاتوی تمرین مجبور شدیم ۷۰ درصد اوقات در منزل تمرین کنیم که این امر حتی باعث آرزدگی همسایه‌ها نیز شد.

کارگردان «هاراگیری» درباره اینکه این اثر در شرایط فعلی اجرای عموم خواهد داشت یا نه، تصریح کرد: من هم در دانشگاه به تدریس تئاتر مشغول هستم و هم کار تئاتر انجام می‌دهم. چراغ تئاتر نمی‌تواند خاموش باشد. در زمان کرونا اولین فتیله‌ای که پایین کشیده شد فتیله تئاتر بود و بعد از فروکش کردن شیوع ویروس از همه مشاغل دیرتر هم باز شد. وقتی شرایط جامعه نیز تغییر می‌کند اولین جایی که آسیب می‌بیند تئاتر است.

وی تأکید کرد: اگر دنبال اندیشه‌ورزی باشید چراغ‌اش جز در تئاتر روشن نیست. قصد ما اجرای عمومی «هاراگیری» است حتی اگر مورد هجمه قرار بگیریم.

گروسی در پایان سخنان خود اظهار کرد: وقتی نمایش «هاراگیری» آماده شد، به صورت آزمایشی ۵ جلسه را به تمرین-اجرا با حضور دوستان اختصاص دادیم تا از نظرات آن‌ها استفاده کنیم. در آن ۵ شب به قدری با ازدحام مخاطب مواجه شدیم که نمی‌توانستیم جلوی مخاطب غیر را بگیریم. از این رو جلوی تمرین-اجرا را گرفتیم چون نمی‌خواستیم شکل اجرای عموم بگیرد. تئاتر اگر روند درستی را برای تولید طی کند، تماشاگرپسند و دارای المان‌های تئاتر برای همه باشد، در هر شرایطی موفق خواهد بود.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا