اقتصاد

راهی برای بازگرداندن اعتماد از دست رفته به بازار سرمایه

یک کارشناس اقتصادی اعلام کرد؛

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: برای مهار تورم از انواع ابزارهای قیمت‌گذاری‌های دستوری، افزایش نرخ بهره، سرکوب نرخ ارز در سامانه نیما و… استفاده شده که به بازار سرمایه آسیب زده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بازار سرمایه ایران، محسن عباسلو، کارشناس بازار سرمایه برای مهار تورم از انواع ابزارها از جمله قیمت‌گذاری‌های دستوری، افزایش نرخ بهره، سرکوب نرخ ارز در سامانه نیما و… استفاده شده و تمامی این ابزارها هم به بازار سرمایه ما آسیب زده؛ بی آنکه در مهار تورم، موفقیت لازم کسب شده باشد. برای بهبود وضعیت بازار سرمایه و بازگرداندن اعتماد از دست رفته، نیازی به تغییر در سازوکار معاملات این بازار نیست و بیشترین کمکی که دولت می‌تواند به بازار سرمایه کند، ثبات در سیاست‌گذاری‌ها و اجتناب از تصمیمات خلق‌الساعه است.

وی با اشاره به برخی اقدامات مثبتی همچون طرح بیمه سهام و راه اندازی صندوق‌های تضمین اصل سرمایه که در چند ماه اخیر با هدف کاهش ریسک سرمایه‌گذاران صورت گرفته، بیان کرد: البته که اقداماتی که در این چند ماه در بازار سرمایه صورت گرفته، اقدامات خوبی است؛ اما مشکل اصلی بازار سرمایه، بی اعتمادی به سیاست‌های دولت است. باید شرایطی ایجاد شود که اطمینان خاطر به سهامداران داده شود که بورس با تصمیمات خلق‌الساعه مثل افزایش نرخ حامل‌های انرژی دچار مشکل نخواهد شد و البته که اگر در لایحه بودجه ۱۴۰۲، ریسک جدیدی از این بابت متوجه بازار سرمایه نشود، بخشی از اعتماد از دست رفته باز خواهد گشت. البته که زمزمه‌هایی در مورد عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی یا تحمیل ریسک جدید به بازار سرمایه مطرح شده، اما با توجه به بی اعتمادی مردم به سیاست‌های دولت، تا وقتی لایحه بودجه ۱۴۰۲ ارائه نشود، نگرانی‌ها برطرف نخواهد شد.

او اضافه کرد: اتفاق خوشایندی که در مورد بودجه ۱۴۰۲ رخ داده این است که کمیته‌ای بین دولت و مجلس شورای اسلامی تشکیل شده تا تصمیمات دولت در ارتباط با بودجه، کمترین تأثیر را روی بازار سرمایه داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بررسی وضعیت بازارهای موازی از جمله بازار مسکن نشان می‌دهد هیچ بازاری به اندازه بورس برای سرمایه گذاری جذاب نیست و اگر اعتماد سرمایه گذاران به این بازار جلب شود، حتماً این بازار پتانسیل رشد خواهد داشت. انتظار می‌رود سیاست‌گذاران هم به بازار سرمایه توجه بیشتری داشته باشند؛ چرا که تنها بازاری که ورود نقدینگی به آن تورم‌زا نبوده و مردم را دچار مشکل نمی‌کند، بازار سرمایه است. ورود نقدینگی به بازار سرمایه اتفاقاً می‌تواند سبب تسهیل تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی و رونق اقتصادی شود و این شرایط، خود به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد.

عباسلو در ادامه با تاکید بر ارزندگی بسیاری از سهم‌های بازار اظهار کرد: بررسی وضعیت تولید و فروش بسیاری از شرکت‌های بازار نشان می‌دهد مشکلی در این شرکت‌ها وجود ندارد. مشکل اینجاست که دولت برای مهار تورم از انواع ابزارها از جمله قیمت‌گذاری‌های دستوری، افزایش نرخ بهره، سرکوب نرخ ارز در سامانه نیما و… استفاده کرده و تمامی این ابزارها هم به بازار سرمایه ما آسیب زده؛ بی آنکه در مهار تورم، موفقیت لازم کسب شده باشد! (تورم حداقل ۵۰ درصدی امسال و تورم ۵۰ درصدی سال آینده گواه این ادعا است). برای بهبود وضعیت بازار سرمایه و بازگرداندن اعتماد از دست رفته، نیازی به تغییر در سازوکار معاملات این بازار نیست و بیشترین کمکی که دولت می‌تواند به بازار سرمایه کند، ثبات در سیاست‌گذاری‌ها و اجتناب از تصمیمات خلق‌الساعه است.

وی ادامه داد: مشکل دیگری که بازار سرمایه ما از آن رنج می‌برد، اختلاف تقریباً ۳۰ درصدی نرخ ارز در سامانه نیما با بازار آزاد است. این اختلاف قیمت، رانتی است که نه به نفع تولیدکننده بوده و نه به نفع مصرف‌کننده و فقط نصیب عده‌ای خاص شده است. امیدوارم با حذف یا حداقل کاهش این اختلاف نرخ، به رشد شرکت‌های بورسی کمک شود.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا