شهرستان ها

خانه تاریخی «یگانه» در صورت مشارکت مالک احیاء می‌شود

همدان_رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان رزن گفت: بنای تاریخی یگانه رزن درصورت مشارکت مالک احیا می‌شود، اما هنوز توسط میراث‌فرهنگی تملک نشده و مالکیت خصوصی دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شهروز کهیایی درباره وضعیت خانه یگانه با توضیح اینکه میراث‌فرهنگی در مورد بناهایی مانند خانه یگانه می‌تواند به صورت مشارکتی اقدام کند، گفت: مالک این بنا به دلایلی موافق با احیای آن نیست، اگر بنا تحت تملک میراث باشد اداره به صورت مشارکتی این کار را انجام می‌دهد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان رزن گفت: برای جلوگیری از تخریب بنا اقداماتی انجام داده و به نتایجی رسیده‌ایم به طوری که از طریق اداره‌کل راه و شهرسازی استان، نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و مدیرکل میراث‌فرهنگی استان پیگیری کرده‌ایم و با توجه به اینکه اعتباری در این زمینه نداریم به دنبال این هستیم که از طریق بازآفرینی بافت تاریخی، بنا تحت تملک راه و شهرسازی درآید تا بتوانیم مرمت و احیا را اجرا کنیم.

وی گفت: طی بازدیدی که با سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی استان از بنا داشتیم مقرر شد پس از اعلام تخصیص اعتبارات عمرانی، با شمعک دیوارها را نگه داریم و کار مقدماتی برای حفظ آن انجام شود تا پس از تملک مرمت کلی را انجام دهیم.

کهیایی با بیان اینکه حفظ این خانه تاریخی یکی از برنامه‌های مهم اداره میراث‌فرهنگی شهرستان رزن است، خاطرنشان کرد: این بنا یکی از نیازهای اساسی در این شهرستان بوده و قرار است به موزه مردم شناسی رزن تبدیل شود.

گفتنی است؛ خانه تاریخی یگانه که مربوط به یکی از خوانین شهر رزن بوده دارای بنایی زیبا با معماری قاجاری است و در سال ۹۸ به شماره ۳۲۳۷۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا