سینمای ایران و جهان

روایتی از شهدای منا روی صحنه/ تئاتر باید جلوتر از خود را ببینید

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

کارگردان نمایش «مجلس شبیه‌خوانی قربانی» که در جشنواره تئاتر مقاومت حضور داشت معتقد است رسالت تئاتر ایجاب می‌کند در تمامی تغییرات اجتماعی و سیاسی، جلوتر از خود را ببیند.

علی بیگدلی نویسنده و کارگردان نمایش «مجلس شبیه‌خوانی قربانی» که در بخش مسابقه صحنه‌ای هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت روی صحنه رفت، درباره این اثر به خبرنگار مهر گفت: ما با نمایش «مجلس شبیه‌خوانی قربانی» از شهرستان پردیس استان تهران در جشنواره تئاتر مقاومت شرکت کردیم و در شهر مشهد روی صحنه بردیم.

وی درباره موضوع نمایش، توضیح داد: نمایش «مجلس شبیه‌خوانی قربانی» به مسأله شهدای منا که خیلی مظلوم واقع شدند می‌پردازد. ما از زاویه‌ای خاص به این موضوع پرداختیم و عنصر وجودی قربانی کردن را دستمایه قرار دادیم.

بیگدلی درباره روند تولید «مجلس شبیه‌خوانی قربانی» یادآور شد: از ۲۰ شهریور سال جاری تولید نمایش را شروع کردیم و هر هفته ۳ جلسه تمرین کردیم. در شهرستان‌ها کار کردن هزینه‌های اولیه را کم می‌کند ولی هزینه‌های ثانویه سرجای خود می‌ماند. جشنواره‌ها باعث می‌شود این هزینه‌ها سرشکن شود و بچه‌های تئاتر دیده شوند.

کارگردان «مجلس شبیه‌خوانی قربانی» درباره وضعیت اجرای عمومی این اثر، تأکید کرد: قرار است در مجتمع فرهنگی و هنری مهر در شهرستان پردیس اجرای عمومی داشته باشیم. از جشنواره تئاتر ملی ایثار و بنیاد روایت فتح هم شاید حمایت‌هایی برای اجرای عمومی داشته باشیم.

وی درباره اجرای عمومی تئاتر در شرایط فعلی، تصریح کرد: اگر نگاه‌مان به تئاتر از ۲ زاویه، اول به عنوان شغل و دیگری به عنوان زبانی که دیدمان به زندگی را با آن بیان کنیم، باشد، باید در تمام تغییرات اجتماعی و سیاسی اجرا شود. اگر به بزرگان‌مان در این عرصه نگاه کنیم می‌بینیم که به عنوان مثال استاد بهرام بیضایی «مرگ یزدگرد» را در چه زمان و شرایطی تولید و اجرا کرد یا فیلم آن را ساخت.

بیگدلی در پایان سخنان خود اظهار کرد: رسالت تئاتر ایجاب می‌کند که جلوتر از خود را ببیند و در آن راستا حرکت کند و تغییراتی مثبت را ایجاد کند.

محمود درویشی، نازنین زهرا وفادار، مریم غلام‌زاده در نمایش «مجلس شبیه‌خوانی قربانی» به ایفای نقش پرداختند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا