بین الملل

رؤیت ۱۳ جنگنده و ۴ کشتی نظامی چین در اطراف جزیره تایوان

تایپه مدعی شد؛

وزارت دفاع تایوان از رؤیت ۱۳ فروند جنگنده و ۴ کشتی نظامی چین در اطراف این جزیره خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تایوان نیوز، وزارت دفاع تایوان امروز یکشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که بین ساعات ۰۶:۰۰ صبح روز گذشته (شنبه ۱۹ آذر ماه) تا ۰۶:۰۰ صبح امروز (یکشنبه ۲۰ آذر ماه) به وقت محلی، در مجموع ۶ فروند هواپیمای نظامی چین از جمله ۲ پهپاد وارد حریم هوایی نزدیک جزیره تایوان شدند.

بر اساس اعلام این رسانه، وزارت دفاع تایوان در این بیانیه اضافه کرد که در بازه زمانی فوق، ۱۳ هواپیمای چینی و ۴ کشتی جنگی چین نیز در حال انجام عملیات در تنگه تایوان مشاهده شده اند.

به ادعای وزارت دفاع تایوان، ۶ هواپیمای چینی از خط میانی عبور کردند و اکثر آن ها وارد حریم هوایی جنوب غربی این جزیره شدند.

روایت تایوان درباره تحرکات نظامی چین نزدیک این جزیره در شرایطی مطرح شده که چندی پیش اعلام شد که برای نخستین بار پس از سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه، دو کشتی جنگی متعلق به نیروی دریایی آمریکا از تنگه تایوان عبور کرده اند.

این در حالی است که ارتش چین پیشتر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که در پاسخ به سفر اخیر هیئت آمریکایی به تایوان، رزمایش نظامی جدیدی در آب‌ها و آسمان اطراف تایوان برگزار می کند.

ارتش چین با بیان اینکه «در این رزمایش سلاح ها و تسلیحات گوناگون آزمایش خواهد شد»، گفته بود: این رزمایش، اقدام نظامی استاندارد و در پاسخ به تغییر شرایط در تنگه تایوان است.

دُور تازه تنش ها در تایوان پس از آن آغاز شد که «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به رغم هشدارهای مقامات چین ۱۱ مرداد ماه به جزیره تایوان سفر کرد؛ سفری که به گفته مقامات چین، ناقض سیاست «چین واحد» است.

به فاصله کمتر از ۲ هفته پس از سفر جنجالی پلوسی، چند سناتور آمریکایی و فرانسوی به این جزیره سفر کردند؛ این در حالی است که فرماندار ایالت ایندیانای آمریکا نیز چندی پیش وارد تایوان شد؛ سفرهایی که پس لرزه های بی ثبات کننده آن در منطقه شرق آسیا همچنان ادامه دارد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا