جامعه

در روزهای آلودگی هوا چی بخوریم؟


کارشناس دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت گفت: در روزهای آلودگی هوا مردم از رژیم غذایی مدیترانه‌ای، رژیم غذایی حاوی میوه و سبزی، حبوبات کامل فراوان و مقدار چربی، شیرینی و نمک کم استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس،این روزها آلودگی هوا همگان را کلافه کرده و وجود ذرات معلق، سرب، گوگرد، مونوکسید کربین و… در هوا باعث صدمات زیاد و بعضا جبران ناپذیری برای سلامت افراد در گروه‌های سنی مختلف به ویژه سالمندان و کودکان می‌شود.

تهران در ۲۴ ساعت گذشته شاخص آلودگی ۱۳۸ را تجربه کرد و هوا برای گروه های حساس ناسالم بود و امروز نیز با وجود کاهش غلظت آلایندگی، هوا همچنان برای گروه‌های حساس ناسالم اعلام شده است.

بنا بر پیش‌بینی‌های انجام‌ شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، با تداوم شرایط پایدار جوی تا صبح امروز و عدم وزش باد مؤثر هم‌ زمان با افزایش ترافیک صبحگاهی، غلظت آلاینده‌ها افزایش خواهد یافت و کیفیت هوا در بیشتر مناطق در وضعیت ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار خواهد گرفت.

بیماری‌های قلبی و عروقی، خستگی و بروز سردرد و تنگی نفس، کم حوصلگی و زود جوش آوردن، خستگی و عصبی شدن از جمله عوارض و پیامدهای سوء آلودگی هواست

طاهره سماوات، متخصص قلب و عروق و کارشناس دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت در خصوص ارتباط آلودگی هوا و بیماری‌های قلبی‌عروقی گفت: به‌ طور کلی یک‌ سوم مرگ‌های ناشی از سکته مغزی، سرطان ریه، حملات قلبی و بیماری مزمن انسدادی ریه، مرتبط با آلودگی هوا هستند.

وی با بیان اینکه 12 درصد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی‌ عروقی به‌ علت آلودگی هوا است و سالانه 6 میلیون مرگ منتسب به آلودگی هوا می‌شود، افزود: بعد از یک ساعت مواجهه انسان با هوای آلوده و حتی دو روز پس از آن، میزان رخداد سکته‌های قلبی 10 تا 20درصد افزایش می‌یابد که این ذرات اغلب از مصرف سوخت‌های فسیلی و ذرات ناشی از تماس لاستیک اتومبیل‌ها با جاده تولید می‌شوند.

سماوات ادامه داد: آلودگی هوا موجب تشدید نارسایی قلب، افزایش بستری بیماران قلبی به میزان 12.2 درصد، افزایش آریتمی یا نامنظمی ضربان قلب و افزایش احتمال ایجاد لخته (ترومبوز) در سیاهرگ‌های اندام تحتانی می‌شود.

این متخصص قلب و عروق به افراد آسیب‌پذیر، مانند بیماران قلبی‌ریوی، دیابتی، مبتلا به فشار خون بالا، چاق و بیماران مصرف‌کننده کورتون و دارای ضعف سیستم ایمنی و زنان باردار توصیه کرد از بیرون رفتن و رفت‌وآمد درون شهری در شرایط آلودگی هوا بپرهیزند.

وی افزود: توصیه می‌شود در روزهای آلوده، افراد از فعالیت بدنی و ورزش‌کردن با شدت زیاد، یعنی فعالیتی که باعث افزایش ضربان قلب و تعداد تنفس شده و فرد حین فعالیت به‌ راحتی نتواند صحبت کند، در محیط بیرون منزل خودداری و از رژیم غذایی مدیترانه‌ای، رژیم غذایی حاوی میوه و سبزی، حبوبات کامل فراوان و مقدار چربی، شیرینی و نمک کم، استفاده کنند.

کارشناس دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه رژیم غذایی پرچرب و بسیار شیرین و مصرف دخانیات و الکل باعث افزایش رادیکال آزاد شده و در ایجاد التهاب قلبی‌عروقی و آسیب بافتی دخالت دارند، توصیه کرد: افراد به‌ طور جدی از مصرف این مواد بپرهیزند.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا