شهرستان ها

نظام مسائل حدنگاری ملی تدوین شود

بوشهر- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: نظام مسائل حدنگاری ملی تدوین شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری ظهر چهارشنبه در نشست منطقه‌ای حدنگاری (کاداستر) در سالن کوثر استانداری بوشهر اظهار داشت: در جغرافیای هر کشور همه قطعات زمین کاملاً باید در نظام محاسباتی قائده ید بوده و اساس مالکیت آن مشخص باشد.

وی اضافه کرد: در صورتی که اینگونه عمل نشود نظام قدرت و ثروت و تصرفات پیرامون املاک دچار بحران تصرفی خواهد شد و کاملاً نظام قضائی درگیر مسئله این امر می‌شود.

امام جمعه بوشهر حدنگاری در عرصه تعیین تکلیف همه قطعات زمین در جغرافیای کشور را یک ضرورت دانست و افزود: قدرت تصرف برای مالک مشخص می‌شود و کار بزرگ‌تر این است که از تصرفات بی‌جا جلوگیری می‌کند و پرونده‌های قضائی هم کاهش می‌یابد.

وی بیان کرد: حدنگاری کیفی علاوه بر حدنگاری کمی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و می‌تواند برای برنامه‌ریزی و تدوین بانک اطلاعاتی ارزش بالایی داشته باشد. با این کار یک نظام جامع املاک با ویژگی‌ها خواهیم داشت.

آیت‌الله صفایی بوشهری با اشاره به برخی موانع حدنگاری خاطرنشان کرد: برخی افراد اسنادی دارند که از نظر حقوقی مشکل دارد و یا برخی املاک از گذشته اهدا شده و یا برخی تصرفات که زیر کشت رفته از جمله چالش‌ها در حدنگاری است.

وی اضافه کرد: پیشنهاد می‌کنم افرادی که در عرصه حدنگاری تلاش می‌کنند یک نظام مسائل پیرامون حدنگاری احصا کنند و با یک کارگروه حقوقی قضائی حسب نظام اعطا و تملک این مسائل را بررسی کنند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر افزود: پیرامون این مسائل حکم حقوقی و فقهی مورد بررسی قرار گیرد و با اعمال قانون نظام مسائل حدنگاری ملی تدوین شود.

وی خواستار هماهنگی بین دستگاهی در این زمینه شد و گفت: اداره کل ثبت اسناد در یک استان بدون هماهنگی و همراهی دیگر نهادهای ذی‌ربط در اجرای حدنگاری موفق نمی‌شود که انتظار می‌رود همکاری لازم صورت گیرد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا