سیاسی

فارس من| اهمیت حکمرانی صحیح در فضای مجازی/ ازمطالبه 22 ساله رهبر انقلاب تا 350 هزار امضای مردمی


در سال‌های اخیر بیش از 700 پویش، هم راستا با مطالبات 22 ساله رهبر انقلاب برای مدیریت صحیح برفضای مجازی و رسانه‌ها در فارس من ثبت شده که 350 هزار نفر از مردم در امضای این پویش‌ها سهیم بوده اند، و خواستار اقدام جدی دولت در این زمینه هستند.

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: فضای مجازی در حال حاضر در تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی مردم جهان نفوذ کرده و در حال ایجاد یک تمدن جدید بشری است که از تمدن‌های قبل به مراتب فراگیرتر است.

بدون شک حکمرانی چنین فضایی که از یک طرف با تسهیل ارتباط و ارائه فناوری‌ها و خدمات و از طرفی دیگر با نفوذ فرهنگی و تمدنی در کشورها، بسیار پیچیده و خطیر می‌باشد. این مسئله بیش از سایر کشورها برای ایران یک تهدید محسوب می‌شود؛ چرا که کشورمان همواره در معرض تهدیدات دشمنان خود به خصوص جریان استکبار جهانی و صهیونیسم قرار دارد و اکثر شرکت‌های بزرگ و صاحب نفوذ در فضای مجازی تحت سلطه این جریان هستند. لذا بررسی مسئله حکمرانی فضای مجازی در کشور ما و تبیین چالش های آن بسیار با اهمیت و حیاتی می‌باشد.

رهبر انقلاب: من اگر رهبر نبودم، رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم

با توجه به پیچیده و مهم بودن این موضوع، رهبر انقلاب، از سال‌ها قبل از آنکه تکنولوژی‌های رسانه‌ای وارد ایران شود، در رابطه با مدیریت، و به نوعی حکمرانی و مواجهه درست با این فضا، راهبردها و نکاتی را خطاب به مسئولین و مردم گوشزد کردند.

نکته جالب توجه در این رابطه اشاره و تاکید و به نوع روشنگری‌های بسیار زیاد رهبری نسبت به نفوذ رسانه‌ها و جنگ نرم و فضای مجازی است، که می‌شود گفت در22 سال گذشته بیش از 300 بار ایشان در سخنرانی‌هایشان نسبت به این موضوع مطالبی را گفته‌اند.

یکی از بیانات قابل تامل رهبر انقلاب که نشان از عمق راهبردی نگاه ایشان به فضای مجازی دارد و اهمیت این حوزه را گوشزد می‌کند، سخنی است با این عنوان که ایشان‌ می‌گویند: ” اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم،رئیس فضای مجازی کشور میشدم!”

گزیده‌ای از سخنان رهبر انقلاب در رابطه فضای مجازی و رسانه‌ها در 22 سال اخیر

اولین سخنرانی رهبر انقلاب در این رابطه برمی‌گردد به 22 سال پیش که در جمع اعضای مجلس خبرگان می‌گویند: «امروز صدها سایت اصلی و هزاران سایت فرعی در اینترنت وجود دارد که هدف عمده‌شان این است که تفکّرات اسلامی و بخصوص تفکّرات شیعی را مورد تهاجم قرار دهند.» ۱۳۷۹/۱۱/۲۷

یک سال بعد و در دوازدهم اردیبهشت‌ماه سال 80 در جمع جوانان استان گیلان می‌گویند:«بنده از ماهواره و اینترنت و رمان‌ها و فیلم‌ها و آهنگ‌ها و حرف‌های فاسد کاملاً خبر دارم و آنها را دست کم نمیگیرم.» ۱۳۸۰/۰۲/۱۲

در بیست و هشتم اردبیشت ماه سال 83 رهبر انقلاب پس از بازدید از صداوسیما در جمع کارکنان این سازمان می‌گویند: «امروز تأثیر رسانه‌ها و تلویزیونها و هنرها و این شبکه‌های عظیم اطلاع‌رسانىِ اینترنتی و… از سلاح و از موشک و از بمب اتم بیشتر است. امروز دنیا، یک چنین دنیایی است. روزبه‌روز هم دارند این میدان را گسترش میدهند.» ۱۳۸۳/۰۲/۲۸

در سال 88 و در  دیدار مردم مازندران در سالگرد حماسه شش بهمن ایشان می‌گویند: «دشمنان بودجه تصویب میکنند که از طریق اینترنت، انقلاب ایران را از بین ببرند.» ۱۳۸۸/۱۱/۰۶

دو سال بعد و در جریان حکم تشکیل و انتصاب اعضای شورای عالی فضای مجازی رهبری راهبردهایی را مشخص کرده و می‌فرمایند: شورای عالی فضای مجازی وظیفه دارد مرکزی به نام مرکز ملّی فضای مجازی کشور ایجاد نماید تا اشراف کامل و به روز نسبت به فضای مجازی در سطح داخلی و جهانی و تصمیم‌گیری نسبت به نحوه مواجهه فعال و خردمندانه کشور داشته باشد. ۱۳۹۰/۱۲/۱۷

در اولین روز سال94 رهبر انقلاب در دیدار عموم مردم در حرم مطهر رضوی تاکید می کنند: «غوغایی است در دنیا؛ در دنیای مجازی. در دنیای رسانه‌های صوتی و تصویری، صدها رسانه، و با یک اعتبار هزارها رسانه، در حال بمباران افکار جوانهای ما هستند.» ۱۳۹۴/۰۱/۰۱

در سوم فروردین ماه سال99 رهبر انقلاب در سخنرانی نوروزی خطاب به مردم ایران می‌فرمایند: امروز قوّت در فضای مجازی حیاتی است؛ امروز فضای مجازی حاکم بر زندگی انسانها است در همه‌ی دنیا؛ و یک عدّه‌ای همه‌ی کارهایشان را از طریق فضای مجازی پیش می‌برند؛ قوّت در این [زمینه] حیاتی است. ۱۳۹۹/۰۱/۰۳

سال گذشته رهبرانقلاب بعد از مراسم عزاداری اربعین خطاب به دانشجویان گفتند: «فضای عمومی مجازی در کنار مشکلاتی که ممکن است به وجود بیاورد، برکات بزرگی هم دارد؛ می‌توانید در این زمینه به معنای واقعی کلمه جهاد کنید.» ۱۴۰۰/۰۷/۰۵

در سال جاری هم رهبری سخنان زیادی در رابطه با فضای مجازی داشته‌اند که در یکی از این صحبت‌ها در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور کلید واژه جدیدی با عنوان «جهاد تبیین» را مطرح کرده و می‌گویند: «جهاد تبیین را جدّی بگیرید، شبهه‌زدایی از ذهن مخاطبین را جدّی بگیرید. شبهه از جمله‌ی چیزهایی است که عرض کردیم مثل موریانه است؛ دشمن به این موریانه‌ها دل بسته. شبهه ویروس است، مثل همین ویروس کرونا؛ وقتی که وارد شد، خارج شدنش مشکل است.» ۱۴۰۱/۰۵/۰۵

مردم هم‌راستا با رهبری؛ بیش‌از 350 هزار امضا برای حکمرانی درست در فضای مجازی

در سال‌های‌اخیر و پس از ایجاد سامانه «فارس من» در خبرگزاری فارس و تا به امروز، مردم بیش‌از 700 پویش‌ در رابطه با مدیریت درست در فضای مجازی و موضوعاتی از این قبیل تشکیل داده که امضاهای زیادی هم توسط اقشار مختلف جامعه برای این پویش‌ها ثبت شده که عدد آن به بیش از 350 هزار امضا می‌رسد، و همه این‌ها نشان‌دهنده دغدغه مردم در جنگ روایت‌های امروز است.

بانوی کرمانی: اینترنت ملی را فعال کنید

یکی از این پویش‌ها که در چند روز گذشته با عنوان«اینترنت ملی را زودتر فعال کنید» در فارس من ثبت شده در مدت کوتاهی نزدیک به 20 هزار امضا به خود گرفته و همراهان پویش هم از رئیس جمهور خواسته اند که با توجه به اغتشاشات اخیر، اینترنت ملی را فعال کرده تا از نفوذ دشمن جلوگیری شود.

راضیه امامی گوهری از شهر کرمان که این پویش را به ثبت رسانده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی فارس می‌گوید: دولت می‌تواند با حمایت از پیام رسان های داخلی و تقویت سرورهایشان کمک کرده تا تعداد بیش‌تری از مردم در این پیام رسان‌ها حضور پیدا کنند.

وی در ادامه می‌گوید: فضای مجازی در همه کشورهای دنیا کنترل می‌شود و فقط در ایران است که ما می‌بینیم، که نسبت مدیریت این فضا یک ولنگاری وجود دارد.

خانواده‌ها از ولنگاری فضای مجازی گله مندند

یکی دیگر از پویش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که بر اساس دغدغه‌های مردم در رابطه با مدیریت فضای مجازی و انتقاد از ولنگاری بعضی نهادها نسبت به این فضا در سامانه فارس من ثبت شده پویشی‌است با عنوان(حمایت از محاکمه عاملان ولنگاری فضای مجازی) که حدود 15 هزار نفر از مردم در امضای این پویش سهیم بوده‌اند.

مصطفی طالبی دانشجویی از دانشگاه صداوسیما که این پویش را به ثبت رسانده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی فارس می‌گوید: حدود ده سال از دستورات کتبی رهبری به رئیس شورای عالی فضای مجازی می‌گذرد، اما هنوز هیچ‌کدام از دغدغه‌های رهبر انقلاب و نکات ایشان در رابطه با فضای مجازی اجرا نشده‌ است.

این دانشجوی دانشگاه صداوسیما در ادامه می‌گوید: اقشار مختلف مردم، پدر و مادر ها و خانواده‌ها از ولنگاری فضای مجازی گله مندند که چرا در ایران مثل خیلی از کشورهای دنیا برای مدیریت فضای مجازی تمهیداتی اندیشیده نمی‌شود، به عنوان مثال در آمریکا شاهد هستیم اینترنت خانواده، رتبه‌بندی اینترنت و خیلی دیگر از قوانین محدود کننده وجود دارد تا بتوانند فضای فرهنگی کشور خود را مدیریت کنند.

 بانیان وضع موجود در فضای مجازی کشور را تغییر دهید

یکی دیگر از عنوان  پویش هایی که حاکی از دغدغه های مردم برای مدیریت و حکمرانی درست بر فضای مجازی است، پویشی‌ هایی‌است که با عناوین (دبیر شورای عالی فضای مجازی را تغییر دهید)  ثبت شده و تا کنون بیش از 20 هزار نفر از مردم در امضای این پویش‌ها سهیم بوده‌اند و خواستار اقدام جدی رئیس جمهور برای ایجاد تغییر و تحول در این حوزه شده‌اند.

دانشجوی دانشگاه شاهد تهران که این پویش را به ثبت رسانده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی فارس می‌گوید: بعد از روی کار آمدن دولت انقلابی یکی از انتظارات مردم، نگاه ویژه به حوزه مدیریت فضای مجازی کشور بود و قرار بر این شد که بانیان وضع موجود در همه ارکان کشور از پست‌های مدیریتی خود کنار گذاشته‌شوند.

وی در ادامه می‌گوید: حال و پس از اتفاقات و آشوب‌های اخیر و ضعف مدیریت در فضای مجازی، باید با عاملان کم کاری در این فضا برخورد شود و از پست‌های مدیریتی خود کنار بروند. 

«مطالبه مردم، استقلال کشور در فضای مجازی است» عنوان یکی دیگر از 700 پویشی‌است که با دغدغه مردم برای اصلاح و مدیریت درست بر فضای مجازی ایجاده شده و خواستار عدم وابستگی کشور به پلتفرم‌های خارجی، و حمایت از پلتفرم‌ها و تکنولوژی‌های نوین داخلی شده‌است.

پلتفرم‌های خارجی به مثابه مهمانی ناخوانده باید به قوانین صاحب خانه احترام بگذارند!

سردبیر این پویش در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی فارس می‌گوید: همه کشورهای جهان به نوعی دارای قوانین سفت و سختی در حوزه فضای مجازی هستند و سعی می‌کنند در این حوزه هم به استقلال برسند تا از نفوذ فرهنگی و اقتتصادی کشورهای بیگانه با بستر فضای مجازی در کشور خود جلوگیری کنند.

این دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه می‌گوید: پلتفرم‌های خارجی، مهمانی ناخوانده در همه کشورهای دنیا است، و میهمان هم باید به قوانین هر کشور و به نوعی صاحب خانه، احترام گذاشته و آن ها را رعایت کند و اگر هم نمی‌تواند باید آن خانه یا کشور را ترک کند.

مطالب مذکور گزیده‌ای از 700 پویشی‌است که توسط مردم در سامانه فارس من ثبت شده و حاکی از دغدغه عمیق مردم نسبت به جنگ نرم امروز است که در قالب فضای مجازی و رسانه بر مردم ایران تحمیل شده و به دنبال تغییر هویت و فرهنگ کشور ایران است.

در پایان باید دید با توجه به رهنمودهای 22 ساله رهبر انقلاب ناظر به شیوه درست حکمرانی در فضای مجازی و از آن طرف اتفاقات و آشوب‌های اخیر کشور که اکثراً در فضای مجازی ساماندهی شده، چه تدبیری توسط دولت و مجلس برای مدیریت و کنترل درست این فضا رقم خواهد خورد و پاسخ آن‌ها نسبت به مطالبه مردم برای ایجاد اینترنت ملی چه خواهد بود.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا