سیاسی

آمریکا دنبال لغو تحریم‌ نیست/ می‌خواهند از مواضع خود کوتاه بیاییم

خوش‌چشم در گفتگو با مهر:

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: آمریکا منتظر است در جنگ ترکیبی بتواند با افزایش فشار، ایران را از مواضع خود عقب براند.

سید مصطفی خوش‌چشم کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت: ایران همواره آمادگی ادامه مذاکرات را داشته اما این طرف آمریکایی بود که با زیاده خواهی موجب وقفه چند ماهه شده است.

وی افزود: آمریکایی‌ها با استفاده از ابزارهای گوناگون خود در جنگ ترکیبی از جمله رسانه، اقتصاد، ترور، خرابکاری، ایجاد آشوب و بلوا و مداخله ارزی سعی دارند ایران را از پیگیری امتیازات باقی‌مانده در حوزه تحریم‌ها و تضامین بازدارند، زیرا چند مورد باقیمانده مهم‌ترین موارد و امتیازها در چارچوب هرگونه توافق است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: آمریکا به دنبال لغو واقعی تحریم‌ها و تسهیل تجارت خارجی ایران برای دراز مدت ایران نیست و سعی می‌کند تا با عدم ارائه این امتیازات مانند تجربه دوران اوباما، این توافق صوری و بدون داشتن منابع جدی برای ایران باشد، لذا روی ندادن امتیازات مندرج بر برجام پافشاری می‌کند و به همین دلیل این وقفه ایجاد شده است.

وی در ادامه با اشاره به تلاش مصرانه دو طرف برای گرفتن امتیازات، گفت: این به معنای ترک مذاکره نیست. طرف ایرانی اظهار داشته است که در پایان مذاکرات است و آمادگی دارد در صورتی که آمریکایی‌ها تغییر موضع دهند، مذاکرات را ادامه دهد. طرف آمریکایی نیز بیان نکرده که مذاکرات تمام شد و شکست خورد، بلکه می‌گوید فعلاً اولویت اول برای آن‌ها نیست زیرا منتظر است تا پایان این جنگ ترکیبی در موقع آتی شاید بتواند با افزایش فشار، ایران را از مواضع خود عقب براند.

خوش‌چشم تصریح کرد: با شکست طرح‌های جنگ ترکیبی آمریکا، آن وقت آمریکا باید تصمیم نهایی خود را بگیرد. بنابراین هنوز ما در تقابل اراده‌ها هستیم و طرف آمریکایی می‌بایست این تصمیم نهایی را اتخاذ کند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به سفر اخیر هیئت آژانس بین المللی انرژی اتمی به کشورمان، گفت: سفر هیئتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران برای نشان دادن حسن نیت ایران در ادامه همکاری با آژانس است تا برای برخی از اعضای آژانس که نیروهای نیابتی آمریکا و مطیع آمریکا نیستند، ثابت شود که ایران طرف لجوج و لجباز نیست، بلکه این آژانس است که به عنوان ابزاری در دستان ایالات متحده آمریکا و به عنوان یکی از ابزارهای مورد استفاده در این جنگ ترکیبی عمل می‌کند.

وی افزود: قطعاً رویکرد ایران به مذاکره همواره مثبت بوده و در طول یک سال گذشته که از شروع مذاکرات می‌گذرد، مذاکرات پیوسته رو به جلو بوده است.

خوش‌چشم تاکید کرد: پس اگر قرار باشد با طرف غربی به ویژه دولت متخاصم آمریکا به توافق برسیم که امتیاز واقعی داشته باشد، قطعاً به سادگی میسر نخواهد شد. طرف آمریکایی به مذاکره نمی‌آید که امتیاز دهد و چون خودش را یک قدرت بزرگ می‌داند سعی دارد با استفاده از ابزارهای موجود به عنوان یک قدرت جهانی، به آنچه که می‌خواهد برسد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: بنابراین جنگ اراده‌ها و تقابل اراده‌ها، بین دو طرف ناگزیر است. در صورتی که ایران عقب نشینی کند، همانند دوران پسابرجام صرفاً بخش بسیار اندکی از صادرات نفت به مدت چند ماه اضافه خواهد شد و مشخص نیست که ایران بتواند پول آن را به داخل برگرداند یا نه!

وی افزود: همچنین همانطور که جو بایدن در جریان مصاحبه با سی‌ان‌ان اعلام کرد، طرف آمریکایی به دنبال توافق‌های بعدی در حوزه‌های موشکی، منطقه‌ای، حقوق بشر و در حوزه تضمین امنیت اسرائیل خواهد بود. بنابراین سعی می‌کند ابزارهای فشار را بر روی ایران نگه دارد.

خوش‌چشم در پایان تاکید کرد: لذا آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که اگر توافقی به وجود بیاید، امتیاز واقعی به ایران ندهند لذا برای اینکه آمریکا به عقب بنشیند، قطعاً ابزارهای اعمال قدرت نیاز است. یعنی هم باید در این جنگ اراده‌ها مقاومت کرد و هم باید از ابزارهای کنشگرانه برای وارد آوردن فشار ترکیبی به آمریکا و متحدین آن استفاده کرد. آنچه که مسلم است این است که اگر در این جنگ اراده‌ها مغلوب شویم و عقب بنشینیم هیچ چیزی از توافق نصیب ایران نخواهد آمد؛ اما اگر ایران مقاومت کند، دو حالت وجود دارد، یا توافقی نخواهد شد و یا اگر توافقی صورت گیرد، قطعاً مزایای اقتصادی پایداری برای ایران خواهد داشت.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا