بین الملل

بورل: جایگزینی برای برجام وجود ندارد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید دارد که وقتی پای منع اشاعه هسته‌ای در میان باشد، هیچ جایگزینی برای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مطلبی که در تارنمای اتحادیه اروپا درباره نتایج سفر وی به اردن برای شرکت در کنفرانس بغداد ۲ منتشر شده، تاکید کرده است که هیچ جایگزینی برای توافق هسته‌ای با ایران موسوم به «برجام» وجود ندارد.

البته بورل در این مطلب همچنان به ادعاهای مداخله‌جویانه و رویکرد خصمانه غرب علیه تهران دامن زد و در بخشی از این مطلب مدعی شد که درباره تحولاتی که آن را «غیرقابل قبول» خوانده، با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران گفت‌وگو داشته است.

وی همچنین باردیگر ادعاهای بی‌اساس درباره حمایت نظامی تهران از مسکو را تکرار کرد و مدعی شد: تهران از جنایات جنگی جاری و هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی (توسط مسکو در اوکراین) آگاه بوده و در حال ارتکاب یک اشتباه بزرگ راهبردی است. ایران مسیر اشتباهی را انتخاب می‌کند و با تظاهر به عدم سوگیری در این جنگ، به اعتبار خود لطمه می‌زند.

بورل در ادامه تاکید کرد: با این حال، معتقدم وقتی که پای منع اشاعه هسته‌ای در میان باشد، هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد. کسانی که غیر از این فکر می‌کنند، فقط خودشان را گول می‌زنند. به همین دلیل است که به عنوان هماهنگ‌کننده، همچنان به کار برای احیای برجام بر اساس نتایج مذاکرات وین، ادامه می‌دهم. با امیرعبداللهیان، صحبت طولانی دراین‌باره داشتم.

وی اضافه کرد که «همچنین تاکید کردم که احیای برجام در خلأ راهبردی رخ نخواهد داد و این بخشی اساسی از یک چشم‌انداز و تصویر گسترده‌تر است». او در ادامه نیز با تکرار ادعای تامین تسلیحاتی روسیه، گفت که وزیر خارجه ایران را به ادامه گفت‌وگوی مستقیم با همتایان اوکراینی درباره ادعای انتقال تجهیزات نظامی به روسیه ترغیب کرده است.

ادعای بورل درباره ارسال تجهیزات نظامی از تهران به مسکو در حالی است که هم روسیه و هم ایران به دفعات، این ادعاها را قویا تکذیب کرده‌اند.

آمریکا که اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ به طور یکطرفه از برجام خارج شده، همواره مدعی است که از ورود مجدد به توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند. از آوریل سال گذشته، آمریکا به همراه روسیه، انگلیس، چین، آلمان و فرانسه مذاکراتی را در وین با محوریت احیای برجام و رفع تحریم‌ها، با تهران آغاز کردند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا