بین الملل

کار من نوشتن اعلامیه ترحیم نیست؛به دیپلماسی با تهران ادامه میدهیم

رابرت مالی:

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران می‌گوید که برجام هنوز «نمرده» و واشنگتن همچنان به دیپلماسی با تهران ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه های اروپایی، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مرده است یا خیر، گفت که چنین چیزی هنوز اتفاق نیفتاده و مدعی شد که واشنگتن همچنان به مذاکره و دیپلماسی با ایران ادامه می‌دهد.

مالی در پاسخ به این پرسش که آیا «برجام مرده است یا نه» مدعی شد: کار من نوشتن اعلامیه ترحیم نیست بلکه وظیفه‌ام صیانت و توسعه منافع ملی آمریکا است. ما برای مدتی کاملا واضح اعلام کردیم که ایران و همه ما در ماه سپتامبر فرصتی طلایی برای احیای برجام داشتیم و همه موافق بودند و برای یک یا دو روز فکر می‌کردیم که ایران هم موافق است اما اینطور نبود.

وی در ادامه با تکرار ادعاهای آمریکا و بدون اشاره به درخواست‌های واشنگتن در مذاکرات توافق هسته‌ای، مدعی شد: بنابراین آنها مسئول کشتن فرصت احیای فوری و بلافاصله برجام هستند! ما هنوز به دیپلماسی باور داریم و با توجه آنچه در چند ماه اخیر اتفاق افتاده، همچنان بر این باور هستیم که بهترین راه برای حصول اطمینان از اینکه ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند، یک توافق هسته‌ای است!

ادعای مالی درباره تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای در حالی مطرح شده که تهران همواره ماهیت برنامه هسته‌ای خود را «صلح‌آمیز» اعلام کرده است. در همین راستا، امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد دوشنبه هفته گذشته در نشست دوره‌ای و عادی شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام گفت: امروز همانطور که انتظار می‌رفت، اعضای شورا بار دیگر حمایت خود را از احیای برجام ابراز کردند و اجرای کامل آن به عنوان تنها اقدام عملی خواستار شدند. بدیهی است که برجام تنها با پرداختن به ریشه‌های اصلی وضعیت فعلی آن، یعنی خروج آمریکا از توافق در تاریخ ۸ می ۲۰۱۸، قابل بازگشت و احیاء است.

مالی بار دیگر با حمایت از اغتشاشات ایران و در ادامه اقدامات و اظهارات مداخله‌جویانه آمریکا و غرب در امور ایران، مدعی شد: فکر می‌کنم ما به اعتراضات (ایران) به همان چشمی نگاه می‌کنیم که واقعا هست.

وی با اعتراف به همکاری و توطئه جهان غرب علیه ایران و تحت رهبری آمریکا، مدعی شد: تنها ایالات متحده نبوده که اینکار را کرده بلکه یک تلاش چندجانبه است. فقط هم کشورهای غربی نبوده‌اند و کشورهایی در سراسر دنیا، شمال و جنوب و شرق و غرب به این تلاش پیوسته‌اند.

وی با اقرار به فضاسازی سیاسی واشنگتن علیه تهران و اقدامات خصمانه‌ای همچون کنار گذاشتن ایران از کمیسیون مقام زن، مدعی شد: اقدامات چندجانبه‌ای از جمله در حوزه کمیسیون مقام زنان در سازمان ملل انجام دادیم و تلاش می‌کنیم که مقامات و کسانی که در سرکوب معترضان نقش دارند را پاسخگو کنیم!

این ادعا در حالی مطرح می شود که آمریکایی ها کارنامه ننگینی در زمینه نقض حقوق بشر به ویژه نقض حقوق زنان و کودکان دارند و اساسا در جایگاهی نیستند که صلاحیت اظهارنظر پیرامون حقوق بشر را داشته باشند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا