سلامت

جمعیت ایران در حال سالخوردگی است

به گزارش سلامت نیز به نقل از روزنامه ایران، گفته می‌شود سرعت رشد جمعیت سالمندی در جامعه بیش از سه ‌برابر رشد جمعیت است و در دهه‌های قبل تغییرات جمعیتی کشور حاکی از این بود که 46 درصد جمعیت زیر 15 سال بودند، اما اکنون تنها 23 درصد جمعیت زیر 15سال هستند، لذا با این روند در سال 1425 جمعیت ایران هرم معکوسی را شکل می‌دهد، همچنین در خوشبینانه‌ترین حالت نرخ رشد سالانه جمعیت در سال 1430 به 0.88 خواهد رسید و با خوشبینانه‌ترین حالت جمعیت ایران به 117 میلیون نفر و جمعیت فعال ما نیز از 70 درصد به 60 درصد در سال 1430 خواهد رسید، لذا باید سیاست‌هایی در راستای پاسخگویی به نیازهای سالمندان داشته باشیم.

هر چند جمعیت 15 تا 29 ساله ما نسبت به گذشته افزایش یافته، اما نسبت آن به کل جمعیت کاهشی بوده است. از 9 میلیون نفر سالمند کشورمان حدود 30 درصد از آنها همسر خود را از دست داده‌اند و در تنهایی روزگار می‌گذرانند. قاسم عبدالله‌زاده که به تازگی برای سرپرستی دبیرخانه شورای ملی سالمند کشور منصوب شده است با اشاره به اینکه باید به جمعیت نگاهی پویا داشته باشیم، می‌گوید: فرصت‌ها و چالش‌های جمعیتی همواره در حال تغییر هستند، از این‌ رو تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های جمعیتی در هر دوره‌ای مستلزم شناخت روندهای آسیب‌زا و چالش‌هاست.

بحث‌هایی چون امید به زندگی، مسائل اقتصادی سالمندان، عدم وجود مراکز رفاهی مخصوص سالمندان، بیمه سالمندی، تأمین مسکن، خدمات‌دهی به سالمندان، بهداشت و درمان این اقشار و…. موضوعات مهمی است که برای تک تک آنها نیاز به طرح و برنامه و زیرساخت هستیم.

کشور ما در حال سالخوردگی جمعیت است و این گروه ویژگی‌ها و نیازهای خاصی دارند. باید برنامه‌های جدید و اختصاصی برای سالمندان تدوین کنیم و برنامه‌های فعلی که به‌صورت کلی هستند برای نشان‌دار شدن و دیده‌بانی و ردیابی و با شاخص‌های اقتصادی سالمندی قابل گزارش‌گیری شوند و به‌صورت برنامه اختصاصی سالمندی دربیایند.

وی در ادامه به لایحه قانون جامع حمایت از حقوق سالمندان اشاره می‌کند و می‌گوید: در راستای حمایت از حقوق سالمندان تهیه و تدارک و تنظیم نهایی لایحه قانون جامع حمایت از حقوق سالمندان از طریق هماهنگی بین‌بخشی و هم‌اندیشی و بهره‌مندی از نظرات دستگاه‌های عضو شورا در دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور آغاز شده است.

مطالعات و کارهای تحقیقاتی و پژوهشی برای تدوین لایحه‌ای که توجه به مسائل گوناگون سالمندان اعم از معیشت، تکریم سالمندان، سلامت، رفاه، توانمندسازی، زندگی همراه با منزلت اجتماعی و نظیر آن به شکلی الزام‌آور به لحاظ حقوقی و قانونی و نه تنها از نگاه حمایتی صرف انجام شده و پیش‌نویس این لایحه در فاز دوم و در مرحله بررسی مروری و میدانی و بررسی نواقص و چالش‌ها و تحلیل داده‌های موجود قرار دارد.

در اوایل شهریورماه سال‌جاری پیش‌نویس این لایحه برای صاحبنظران حوزه سالمندی از جمله دستگاه‌های عضو شورای ملی سالمندان، دبیرخانه‌های شورای سالمندان تحت نظارت بهزیستی استان‌ها و دفاتر ستادی سازمان بهزیستی کشور فرستاده شده است، لذا لازم است این نظرات تجمیع شده به همراه گروهی از کارشناسان حقوقی مورد ویرایش نهایی قرار گیرند و پس از آن این نسخه در شورای ملی سالمندان به تصویب برسد.

البته جلسات شورای ساماندهی سالمندان با حضور استاندار و فرماندار در تمامی استان‌های سراسر کشور و با حضور فرماندار در کلیه شهرستان‌های تابعه با حضور همه نمایندگان دستگاه‌های عضو شورا در استان‌ها و شهرستان‌های تابعه با هماهنگی و پیگیری دبیرخانه‌های شورای سالمندان استان‌ها و شهرستان‌های ذیربط ادارات بهزیستی برگزار شده است و ضمن تشکیل کمیته‌های تخصصی حوزه سالمندی با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت شناسایی چالش‌های حوزه سالمندی موجود در استان‌ها و شهرستان‌های ذیربط و هماهنگی بین‌بخشی دستگاه‌های عضو شورا جهت رفع چالش‌های موجود اقدام می‌کنند.

سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمند با تأکید بر اهمیت توانمندسازی سالمندان به اقدامات انجام شده در این حوزه اشاره می‌کند:با توجه به اینکه توانمندسازی سالمندان به‌عنوان یکی از اولویت‌های سازمان بهزیستی است که علاوه بر فعالیت در حوزه مادی، ارتقای عزت نفس افراد نیز یکی از اهداف این سازمان به شمار می‌رود در نظر داریم توانمندسازی سالمندان در شبکه شهری و روستایی را به منظور آموزش شیوه زندگی سالم در تمامی ابعاد و سازگاری سالمند با دوران سالمندی و نهایتاً دستیابی سالمند به یک زندگی سالم و موفق تدوین و ارائه نماییم، دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور به‌عنوان هماهنگ کننده اصلی تمامی سیاست‌ها و برنامه‌های مرتبط با اعتلای همه‌جانبه سالمندان کشور، در راستای سیاستگذاری‌های دبیرخانه از سنوات گذشته اقدام به اجرای طرح راه‌اندازی و توانمندسازی مؤسسات غیرانتفاعی و مردم نهاد «بنیادهای فرزانگان» به‌عنوان «حلقه ارتباطی بین سیاستگذاری حوزه سالمندی در کشور و جامعه هدف سالمندی» کرده است که این مؤسسات با جذب منابع مورد نیاز جهت خدمت‌رسانی به سالمندان و بهره‌مندی از امکانات دستگاه‌های مختلف تمامی سازمان‌های مردم نهاد و جهت نیل به اهداف سند ملی تدوین شده سالمندی کشور گام برمی‌دارند و در سال‌جاری بیش از 56 بنیاد فرزانگان با دریافت پروانه تأسیس از سازمان بهزیستی تحت نظارت دبیرخانه‌های شورای سالمندان استانی در سراسر کشور به‌صورت خودجوش و داوطلبانه با کمک خیرین حوزه سالمندی به ارائه خدمات به سالمندان گرامی سراسر کشور مشغول هستند.

بنیادهای فرزانگان، مؤسسات خیریه غیرتجاری، غیرسیاسی و غیرانتفاعی‌ای هستند که از سازمان بهزیستی مجوز دریافت می‌کنند. همچنین در حوزه‌های فرهنگی و مذهبی، ورزشی، سلامت، پیشگیری، تفریحی، هنری، آموزشی و پرورشی، مشاوره، خدمات محله محور، گردشگری و سیر و سفر زیارتی و سیاحتی، توانمندسازی، حقوقی، محیط‌های دوستدار سالمند، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی، مداخله در بحران و… به سالمندان و خانواده‌های دارای فرد سالمند خدمات ارائه می‌کنند. این مراکز در حال حاضر در سراسر کشور فعال هستند و به نوعی بین مردم و دستگاه‌های دولتی ارتباط برقرار می‌کنند. بنیادهای فرزانگان به‌صورت خودجوش و کاملاً مردم نهاد خدمات ارائه می‌دهند و به‌صورت قانونی از سال ۱۳۹۵ تاکنون که فعال هستند از هیچ سالمندی حق عضویت دریافت نکرده‌اند.

در واقع اکثر اعضای هیأت مدیره و گردانندگان بنیادها سالمندان ۶۰ سال به بالای فعال و پویا هستند.هدف از راه‌اندازی بنیادهای فرزانگان که طرحی مصوب در جلسات شورای ملی سالمندان کشور بوده است، واگذاری امور سالمندان به خودشان است.عبدالله‌زاده در پایان یکی دیگر از اقدامات دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور در راستای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در حوزه سالمندی را تدوین و تنظیم نهایی برنامه عملیاتی سند ملی سالمندان کشور با هماهنگی بین‌بخشی و بهره‌مندی از نظرات دستگاه‌های عضو شورا می‌داند و می‌گوید: در راستای بررسی خلأهای قانونی حوزه سالمندی دبیرخانه شورا ضمن برگزاری جلسات مستمر در فراکسیون سلامت سالمندان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ایران با حضور نمایندگان دستگاه‌ها، متخصصان و صاحبنظران حوزه سالمندی، نماینده سازمان‌های مردم نهاد و بنیادهای فرزانگان جهت تدوین قوانین پیشنهادی حوزه سالمندی و پیگیری و هماهنگی درج قوانین پیشنهادی در قانون برنامه هفتم توسعه اقداماتی را به عمل آورده است.

منبع سلامت نیوز

آگهی
دکمه بازگشت به بالا