شهرستان ها

۱۰۰ درصد کاغذ کتب درسی در داخل کشور تأمین می‌شود

اردبیل- مدیرعامل اتحادیه چاپخانه‌داران و لیتیوگرافان ایران گفت: امسال بخشی از کاغذ کتب درسی و سال آینده صد درصد نیاز کشور به صورت داخلی در این حوزه تأمین می‌شود.

غلامرضا شجاع در گفت‌و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: صنعت چاپ، صنعت فوق‌العاده گرانی است که نیاز به سرمایه‌گذاری هنگفت دارد و حداقل منابع مورد نیاز برای راه‌اندازی و توسعه این صنعت تا ۱۰۰ میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: واحدهای چاپی در استان‌های مختلف با یک تا ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری راه‌اندازی شدند و در برخی استان‌ها حمایت دولت برای اجرای طرح‌های با قابلیت توجیهی بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

مدیرعامل اتحادیه چاپخانه‌داران و لیتیوگرافان ایران گفت: هم راستا با سیاست دولت، امیدواریم صنعت چاپ نیز به جایگاه واقعی خود برسد و در این حوزه بتوانیم به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

شجاع استان اردبیل را از استان‌های پیشرو در صنعت چاپ کشور عنوان کرد و افزود: با حمایت دولت، وزارت ارشاد و همراهی سرمایه‌گذاران امیدواریم در صنعت چاپ و بسته‌بندی تحول اساسی را شاهد باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۰ هزار واحد چاپی در کشور فعالیت می‌کنند که بیشترین این فعالیت‌ها در تهران، آذربایجان شرقی، اصفهان و خراسان رضوی متمرکز شده و ما امیدواریم با راه‌اندازی شهرک تخصصی چاپ و بسته‌بندی در استان اردبیل، بتوانیم حرکت‌های تحولی را انجام دهیم.

شجاع با بیان اینکه ۹۰ درصد مواد اولیه و ماشین‌آلات صنعت چاپ از خارج تأمین شده و نیاز به تأمین ارز وجود دارد، اضافه کرد: گران شدن ارز حال و روز این صنعت را ناخوش کرده است.

وی بیان کرد: صنعت چاپ در حقیقت رابط بین کالا و مشتری است و بدون فعالیت صنعت چاپ امکان عرضه و ارائه محصول وجود ندارد.

شجاع در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در سایه صنعت چاپ و بسته‌بندی مناسب است که خرید کالا انجام شده و در مراحل بعد کیفیت کالا نیز ملاک قرار می‌گیرد.

وی در مورد تأثیر تحریم‌ها بر توقف صنعت چاپ و احتمال ورود ماشین‌آلات دسته دوم تصریح کرد: ما به خاطر فرسودگی ماشین‌آلات چاپ راضی به واردات ماشین‌آلات دسته دوم نیستیم و باید منطبق بر استانداردهای جهانی ماشین‌آلات تأمین شده تا ما بتوانیم صادرات محصولات را به ویژه در حوزه صنعت چاپ دیجیتال شاهد باشیم.

مدیرعامل اتحادیه چاپخانه‌داران و لیتیوگرافان ایران در مورد چاپ کتاب‌های درسی نیز گفت: هیچ مشکلی در فرآیند چاپ و نشر کتاب درسی برای سال تحصیلی آینده وجود ندارد و تمام تلاش ما بر این است تا در سال آینده صد درصد کاغذ مورد نیاز چاپ کتب درسی به صورت داخلی تأمین شود.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا