بین الملل

اردوغان: باپیشنهاد پوتین برای تامین غلات آفریقا بجای اروپا موافقم

اردوغان می گوید با درخواست پوتین برای تمرکز بر تامین مواد غذایی به آفریقا موافق است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه از موافقتش با پیشنهادات همتای روسی خود درباره تأمین غلات کشورهای آفریقایی خبر داد.

اردوغان روز یکشنبه گفت که با درخواست ولادیمیر پوتین برای تمرکز بر تأمین مواد غذایی کشورهای آفریقایی از طریق کریدور غلات دریای سیاه موافق است. رئیس جمهورترکیه افزود: «متأسفانه، غرب فقط عناصر تحریک آمیز را به جنگ روسیه و اوکراین اضافه کرده است. ترکیه در سال ۲۰۲۲ به عنوان میانجی عمل کرد. ما از کریدور دریای سیاه استفاده کردیم. آقای پوتین گفت که بیایید به جای اروپا روی آفریقا تمرکز کنیم. من آماده هستم. او در جلسه‌ای با جوانان ترکیه که در توئیتر خود پخش شد گفته بود که اجازه دهید غلاتی را که در کارخانه‌های خود به آرد می‌فرستید پردازش کنیم و به کشورهای آفریقایی بفرستیم.»

به گفته رئیس جمهور ترکیه، از هزاران تن غلات اوکراین، ۴۴ درصد به اروپا، ۱۶ درصد به ترکیه و تنها ۱۴ درصد به کشورهای آفریقایی رسیده است.

پیشتر وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده بود که از بنادر اوکراین از اول آگوست تا ماه دسامبر بیش از ۱۳ میلیون تُن غلات شامل ذرت، گندم، بذر آفتابگردان، روغن آفتابگردان، چغندر قند، سویا، نخود و جو منتقل شده است. در این بیانیه تاکید شده است که انتقال غلات از بنادر اوکراین در چارچوب سند مربوط به «انتقال امن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین» که از سوی رئیس جمهور ترکیه و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در ۲۲ جولای سال جاری در استانبول امضا شده، همچنان ادامه دارد.

گفتنی است که ترکیه، اوکراین، روسیه و سازمان ملل با میانجیگری آنکارا در ۲۲ جولای در استانبول سند مربوط به «انتقال امن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین» را امضا کردند. تاکنون ده‌ها کشتی حامل غلات اوکراین با عبور از تنگه‌های ترکیه راهی بازارهای جهانی شده‌اند.

یک روزنامه اسپانیایی پیشتر فاش کرده بود که غلاتی که از بنادر اوکراین صادر می‌شود، عمدتاً سر از قاره اروپا درمی آورد.

روزنامه اسپانیایی «ال پایس» با استناد به داده‌های منتشره از سوی سازمان ملل و نیز آمار مربوط به ردیابی کشتی‌ها در گزارشی اعلام کرد که دست کم ۳۸ درصد غلات صادر شده از اوکراین به مقصد کشورهای اتحادیه اروپا ارسال شده است، این در حالیست که بر اساس توافق اخیر میان روسیه و اوکراین و با میانجیگری سازمان ملل بنا بود این غلات به کشورهای در حال توسعه آفریقا صادر شود.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا