بین الملل

سازمان ملل خواستار لغو ممنوعیت کار زنان توسط طالبان شد

سازمان ملل از طالبان خواست تا دستور منع کار زنان در سازمان‌های غیر دولتی را لغو کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، سازمان ملل از طالبان درخواست کرد تا دستور منع کار زنان افغانستان در سازمان‌های غیر دولتی را به طور کامل لغو کند.

دفتر سازمان ملل در امور افغانستان در این ارتباط گفت که منع کار زنان به میلیون‌ها نفر از آسیب پذیرترین اقشار افغانستان آسیب خواهد زد.

گفته شده این درخواست در جریان دیدار یک مقام ارشد سازمان ملل با وزیر صحت طالبان در کابل مطرح شده است.

سه روز پیش، وزارت اقتصاد دولت طالبان از ممنوعیت اشتغال بکار زنان افغانستانی در شرکت‌های غیردولتی داخلی و بین المللی پس از دریافت شکایت‌هایی مبنی بر عدم پایبندی به لباس مصوب خبر داد. بر اساس این گزارش، وزارت اقتصاد دولت طالبان که مسئولیت صدور مجوز برای سازمان‌های غیر دولتی فعال در افغانستان را برعهده دارد در نامه‌ای اعلام کرد: «شکایت‌هایی جدی درباره عدم پایبندی به حجاب اسلامی و دیگر قوانین مرتبط با فعالیت‌های زنان در سازمان‌های غیردولتی داخلی و بین المللی دریافت شده است.»

سخنگوی وزارت اقتصاد دولت طالبان همچنین گفت که این دستور به سازمان‌های غیردولتی ابلاغ شده است.

این در حالی است که گروه طالبان به تازگی اعلام کرد که دختران و زنان در افغانستان تا اطلاع ثانوی از تحصیلات دانشگاهی ممنوع هستند. «حافظ ضیا الله هاشمی» سخنگوی وزارت آموزش عالی دولت طالبان اعلام کرد: وزارت آموزش عالی ابلاغیه‌ای را به تمام دانشگاه‌های دولتی و خصوصی مبنی بر ممنوعیت تحصیلات دانشگاهی زنان تا اطلاع ثانوی ارسال کرده است.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای منع تحصیل دانشجویان دختر از سوی طالبان را برای آینده افغانستان مخرب توصیف کرد. در این بیانیه آمده است که محرومیت دختران از تحصیل نه تنها حقوق برابر زنان و دختران را نقض می‌کند، بلکه تأثیر مخربی بر آینده افغانستان خواهد داشت.

«آنتونیو گوترش» در ادامه از گروه طالبان خواست تا دسترسی برابر به آموزش را در تمام سطوح برای زنان و دختران تضمین کند.

ایالات متحده آمریکا هم به اقدام طالبان در منع تحصیلات دانشگاهی زنان تا اطلاع ثانوی واکنش نشان داد. بر اساس این گزارش، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که تصمیم توجیه ناپذیر طالبان در ممانعت از تحصیلات دانشگاهی زنان و دختران را به شدت محکوم می‌کند. وزارت خارجه آمریکا همچنین با بیان اینکه اقداماتی را برای مواخذه طالبان اتخاذ خواهد کرد، مدعی تداوم کمک به مردم افغانستان شد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا