بین الملل

نظرسنجی: انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه به دور دوم برود، اردوغان بازنده است


طبق نتایج یک نظرسنجی، در صورتی که انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده شود، اردوغان در برابر چهار کاندیدای احتمالی شکست خواهد خورد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مؤسسه متروپل ترکیه روز گذشته (شنبه) با انتشار نتایج یک نظرسنجی نوشت که اگر انتخابات ریاست‌جمهوری پیش روی ترکیه به دور دوم کشیده شود، رجب طیب اردوغان در برابر چهار کاندیدای احتمالی، شانس پیروزی ندارد.

این نظرسنجی به شکل ماهانه صورت می‌گیرد و نتایج آن به طور جداگانه منتشر می‌شود.

به نوشته وبگاه زمان ترکیه، در آخرین نظرسنجی در ماه دسامبر ۲۰۲۲ از سؤال شوندگان پرسیده شده که کدام یک از کاندیداهای احتمالی در صورتی که انتخابات به دور دوم کشیده شود، پیروز خواهند شد؟

طبق این نظرسنجی، اگر رقابت میان اردوغان و «اکرم امام اوغلو» شهردار استانبول رخ دهد، اردوغان ۳۸.۲ درصد و امام اوغلو ۵۰.۶ درصد آراء را به خود جذب خواهند کرد. در نظرسنجی ماه نوامبر ۲۰۲۲ امام اوغلو ۴۲.۹ درصد از آراء را از آن خود کرده بود

همچنین در صورتی که رقابت میان اردوغان و «کمال قلیچدار اوغلو» رئیس حزب جمهوری‌خواه خلق رخ دهد، اردوغان ۴۰.۱ درصد آراء و قلیچدار اوغلو ۴۴.۹ درصد آراء را به خود اختصاص خواهند داد. این میزان در ماه نوامبر ۴۴.۵ درصد به نفع اردوغان و ۳۹.۴ درصد به نفع قلیچدار اوغلو بود.

و اگر دور دوم انتخابات رقابت میان اردوغان و «میرال  آکشنر» رئیس حزب «خوب» باشد، اردوغان ۴۱.۱ درصد آراء و آکشنر نیز ۴۲.۹ درصد آراء را سهیم خواهند بود.

همچنین در صورت رقابت میان اردوغان و «منصور یاواش» شهردار آنکارا، اردوغان ۳۶ درصد و یاواش ۵۱.۲ درصد کسب خواهند کرد.

مؤسسه متروپل در نظرسنجی ۱۵ تا ۱۸ اکتبر خود با جامعه آماری ۲۱۴۵ نفر، اعلام کرده بود که حزب عدالت و توسعه با ۳۶.۳ درصد بیشترین آراء را دارد. همچنین حزب «جنبش ملی» به عنوان شریک حزب حاکم، ۱۰.۱ درصد از آرا را از آن خود کرده است. همچنین در آن نظرسنجی حزب «جمهوری خواه خلق» به رهبری «کمال قلیچدار اوغلو» ۲۳.۲ درصد و حزب «خوب» به رهبری «مرال آکشنر» ۱۲.۴ درصد و حزب کُردی دموکراتیک خلق نیز ۱۰ درصد از آراء را به خود اختصاص داده بودند.

در انتخابات ۲۴ ژوئن ۲۰۱۸، حزب عدالت و توسعه توانسته بود ۴۲.۵۶ درصد آراء و حزب «جنبش ملی» به عنوان هم‌پیمان حزب عدالت و توسعه نیز ۱۱.۱۰ درصد آراء را به خود اختصاص دهد.

حزب جمهوری‌خواه خلق نیز در رتبه دوم با ۲۲.۶۵ درصد قرار گرفت و حزب «خوب» نیز ۹.۹۶ درصد و حزب دموکراتیک خلق ۱۱.۷ رصد آراء را از آن خود کردند.

انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه قرار است در ۱۸ ژوئن سال جاری میلادی برگزار شود. رجب طیب اردوغان یکبار در سخنانی گفته بود: ما مصمم هستیم که حزب عدالت و توسعه را بار دیگر به حزب پیروز پای صندوق‌ های رأی انتخاباتِ ریاست‌ جمهوری و پارلمانی تبدیل کنیم. این مسأله فراتر از سخن، در اقدامات و تلاش‌های حزب عدالت و توسعه برای پیروزی در انتخابات نیز نمود یافته است.

در این میان دولت ترکیه تلاش گسترده‌ای برای حل و فصل بحران با دولت سوریه آغاز کرده و به نظر می‌رسد که بسیار نیز عجله دارد تا بتواند بخش قابل توجهی از پناهندگان سوری را به کشورشان بازگردانده و مقبولیت زیادی در بین مردم ترکیه کسب کند.

پایان پیام/ص


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا