بین الملل

جو بایدن برای مدیریت تعامل با مجلس نمایندگان جمهوری‌خواه باید به جناح راست حزب دموکرات نزدیک شود/ دریچه‌های امید بیشتری برای حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری باز شده است/ چالش اصلی دموکرات‌ها معرفی چهره کاریزماتیک و موثر برای انتخابات ۲۰۲۴ است

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: چالش اصلی امروز برای حزب دموکرات این است که رئیس جمهوری فعلی آمریکا در سنی به سر می‌برد که کاندیداتوری او در ۲۰۲۴ با نوعی بحران سنی همراه است و حزب دموکرات هنوز نتوانسته یک شخصیت برجسته در جهت جایگزینی او از منظر داشتن چهره کاریزماتیک و موثر معرفی کند.

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:


مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل فضای سیاست داخلی ایالات متحده آمریکا پس از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره و در پاسخ به این پرسش که با آغاز به کار مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت جمهوری‌خواه چه چالش‌هایی در کمتر از دو سال آینده و پیش از انتخابات ۲۰۲۴ ریاست‌جمهوری، پیش روی دولت جو بایدن است، گفت: دولت دموکرات جو بایدن هم اکنون با یک مجلس نمایندگان با اکثریت جمهوری‌خواه روبروست، اگرچه این اکثریت شکننده است اما در بافت موقعیتی ناشی از وضعیت داخلی و حوزه سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا، می‌تواند برای کاخ سفید چالشبرانگیز باشد. جو بایدن اکنون باید به جناح راست حزب دموکرات بیشتر نزدیک شده و مسائل را از زاویه ایجاد فضای مثبت در هم‌گرایی اعضای مجلس نمایندگان دموکرات با جمهوری خواهان میانه‌رو مورد توجه قرار دهد.

وی ادامه داد: به هر تقدیر، ایالات متحده آمریکا از منظر قانون اساسی یک کشور بسیار پایدار، دارای بافت روشن قوانین در ارتباط با تداخل وظایف قوا و رویکرد سیستماتیک همکاری میان آن‌ها به گونه‌ای است که در نهایت با وجود اختلاف سلیقه‌های گوناگون حزبی و گرایش‌های موجود باید برای حل مسائل کشور در مسیر هم‌گرایانه قرار بگیرد و لذا باید بگویم آنچه که هم اکنون می‌بینیم می‌تواند برای دولت بایدن چالش برانگیز باشد اما رئیسجمهوری آمریکا و تیم او می‌توانند با یک مدیریت معنادار و قابل تعریف، زمینه‌هایی را فراهم کنند که در این چهارچوب این چالش‌ها به مساله و بحران‌هایی تبدیل نشود.

وی افزود: دولت بایدن اگر بتواند مسائل مربوط به اقتصاد از یک سو و مسائل مهم سیاست خارجی همچون بحران اوکراین، مساله ایران و چگونگی ارتباط با چین را در یک تدبیر به هم پیوسته و معنادار دنبال کند، بی‌تردید می‌تواند اثرگذار بوده و وضعیت حزب دموکرات را برای انتخابات ۲۰۲۴ بهتر کند؛ بنابراین به‌رغم پیش‌بینی قبلی در بافت موقعیتی ناشی از روی کار آمدن بایدن بعد از دولت ترامپ و کشمکش‌هایی که در این زمینه وجود داشت می‌توانیم بگوییم اکنون وضعیت حزب دموکرات در برابر حزب جمهوری خواه یک وضعیت رقابتی است و تا حدودی دریچه‌های امید بیشتری برای حزب دموکرات در ۲۰۲۴ باز شده است.

وی خاطرنشان کرد: چالش اصلی امروز برای حزب دموکرات این است که رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا در سنی به سر می‌برد که کاندیداتوری در ۲۰۲۴ با نوعی بحران سنی برای وی همراه است و حزب دموکرات هنوز نتوانسته یک شخصیت برجسته مانند باراک اوباما را برای جایگزینی وی از منظر داشتن چهره کاریزماتیک و موثر معرفی کند. به عبارت دیگر چالش اصلی برای حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۴ برساختن کاندیدایی است که بتواند این ضعف را پوشش دهد.  

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه به نظر می‌رسد حزب جمهوری‌خواه به مرور در حال معرفی چهره‌های خود برای انتخابات ۲۰۲۴ در رسانه‌هاست است اما همانطور که بالاتر عنوان کردید این موضوع هنوز چالش حزب دموکرات است، این حزب چگونه در مدت باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری این چالش را مدیریت خواهد کرد، گفت: این مقوله در حزب دموکرات یک چالش است. چالش به باور من آوردگاهی است که در آن فرصت و تهدید توأمان وجود دارد؛ اینکه جو بایدن هنوز اعلام کاندیداتوری نکرده است و همانگونه که گفتم بحران سنی او بر این موضوع چیره است اما همین معنا می‌تواند برای دموکرات‌ها یک فرصت باشد تا در بزنگاه تاریخی شخصیتی را برسازند و با یک پیوست رسانه‌ای معنادار او را به سرعت برجسته کرده و به افکار عمومی ایالات متحده آمریکا معرفی کنند. 

وی ادامه داد: اگر دموکرات‌ها واقعا در این زمینه علاوه بر پیوست رسانه‌ای، هدف‌گذاری هوشیارانه داشته باشند می‌توانیم بگوییم همین چالش، فرصت‌زا خواهد بود ولی اگر فاقد این معنا باشند، این چالش می‌تواند تهدیدزا و برای حزب دموکرات مخاطره برانگیز باشد. باید منتظر ماند و دید حزب دموکرات در این زمینه چگونه عمل خواهد کرد. باید بپذیریم که احزاب ایالات متحده آمریکا و به ویژه دو حزب برتر دموکرات و جمهوری خواه همواره از اتاق‌های فکر، اندیشکده‌ها و پژهشکده‌های موثری برخوردار هستند که برای هر چهار سال انتخابات ریاست جمهوری، برگ‌هایی را در آستین ذخیره کرده‌اند؛ لذا باید منتظر ماند. 

وی افزود: ایالات متحده آمریکا برخلاف کشورهای اروپایی در جغرافیای غرب، اصل انتخابات و زمانه انتخاباتش هرچه نزدیک به روز موعود می‌شود، شگفتی‌های بیشتری می‌آفریند در صورتی که در کشورهای اروپایی چندین ماه پیش از انتخابات می‌توان تا حدود زیادی براساس نظرسنجی‌ها و دیدگاه‌های مختلف پیش‌بینی کرد که کدامیک از احزاب احتمالا برنده خواهد شد ولی در ایالات متحده آمریکا تا هفته‌های آخر سخن گفتن از پیروزی یک حزب بسیار سخت است. 


انتهای پیام/

منبع خبرگزاری ایلنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا