بین الملل

اشتباهی را که درباره روسیه مرتکب شدید، در مورد چین تکرار نکنید

هشدار دبیرکل ناتو به غرب:

دبیرکل ناتو مدعی است که غرب نباید اشتباهی که درباره روسیه مرتکب شد را درباره چین تکرار کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از میرِر، ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) با این ادعا که روسیه یک حکومت استبدادی است، وابستگی به چنین حکومت‌هایی را خطرناک توصیف کرد و مدعی شد که غرب نباید این اشتباه را درباره چین تکرار کند.

استولتنبرگ در جریان سخنرانی در سازمان «کنفدراسیون کسب‌وکارهای نروژی» گفت که حمله ولادیمیر پوتین(رئیس جمهور روسیه) به اوکراین، نشان داد که چرا کشورهای دموکراتیک باید نسبت به برقراری رابطه با پکن، هوشیار باشند.

وی افزود: وابستگی به حکومت‌های استبدادی خطرناک است. همین چند وقت پیش بود که بسیاری اعتقاد داشتند خریدن گاز از روسیه صرفا یک موضوع تجاری است اما حقیقت ایت است که این اقدام یک مساله سیاسی و درباره امنیت ماست. تجارت هم مبحثی سیاسی است.

استولتنبرگ در ادامه مدعی شد: نباید این اشتباه را درباره دیگرحکومت‌های استبدادی به ویژه چین، تکرار کنیم.

دبیرکل ناتو کشورها را ترغیب کرد که در زیرساخت‌ها و سازمان‌های حیاتی ملی همچون بنادر، راه‌آهن‌ها و شبکه‌های 5G، سهام شرکت‌های چینی را نفروشند.

وی ادامه داد: نباید اینطور فکر کنیم که پروژه‌های سودآور صرفا به این دلیل که سودآورند، باید اجرایی شوند و نباید این تفکر مبنای عمل باشد. منافع اقتصادی کوتاه‌مدت نمی‌توانند از منافع ملی بنیادی پیشی بگیرند.

وی با اشاره به ارتباطات فزاینده روسیه و چین، گفت که «نیروهای این دو کشور از لحاظ نظامی بیشتر رزمایش و عملیات انجام داده و روابط اقتصادی رو به رشدی دارند.»

استولتنبرگ هشدار داد: دست کم گرفتن روسیه خطرناک است. همانطور که پیروزی روسیه در اوکراین برای اوکراینی‌ها غم‌انگیز خواهد بود، پیروزی پوتین برای ما هم خطرناک است. پیامی که برای او و سایر رهبران استبدادی دارم، این است که اگر از قوای نظامی استفاده کنند، همان چیزی که انتظارش را دارند، نصیبشان می‌شود.

وی در پایان گفت: اگر ظلم و ستم بر آزادی و دمکراسی پیروز شود، هیچ صلح پایداری در کار نخواهد بود. جنگ اوکراین باید بر سر میز مذاکره پایان یابد و قدرت چانه‌زنی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور با تقویت کی‌یف در میدان نبرد، افزایش می‌یابد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا