بین الملل

تایوان چهار نظامی را به ظن جاسوسی برای چین بازداشت کرد

مقامات تایوان چهار مقام نظامی را به ظن جاسوسی برای پکن بازداشت کرده و مدعی شدند که یک شبکه جاسوسی را منهدم کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، خبرگزاری مرکزی تایوان اعلام کرد که ضابط قضایی این جزیره خودمختار، یک کاپیتان بازنشسته نیروی هوایی و سه افسر مشغول به خدمت را به ظن جاسوسی برای چین بازداشت کردند.

به گفته مقامات تایوان، این چهار فرد به همراه سه مظنون دیگر روز سه‌شنبه در دفتر دادستانی تایوان بازجویی شدند.

به نوشته این خبرگزاری، پس از بازجویی، چهار مظنون همچنان در بازداشت مانده و سه تن دیگر با قرار وثیقه آزاد شدند.

دادستانی تایوان مدعی است که کایپتان بازنشسته از سال ۲۰۱۳ پس از بازنشستگی اقدام به جاسوسی برای پکن و از رابط‌های شخصی خود برای ایجاد یکه شبکه جاسوسی استفاده کرده است.

گفته می‌شود او طی سال‌های بعد دست کم ۶ افسر را استخدام و خودش هم از طریق یک شرکت صوری، بین ۶هزار و ۵۰۰ تا ۲۳ هزار دلار برای خدماتش دریافتی داشته است.

وزارت دفاع تایوان در واکنش به این گزارش، اعلام کرد که این شبکه با اطلاعات خبرچین‌های عضو ارتش این جزیره، لو رفته و پرونده وارد روند دادرسی شده است.

تایوان و چین در سال‌های اخیر به دفعات به یکدیگر اتهام جاسوسی زده و وزارت دفاع تایوان تلاش‌های سِری چین را «تهدیدی جدی» توصیف کرده است. یکی از پرونده‌های بزرگ جاسوسی در سال ۲۰۲۱ اتفاق افتاد. مقامات تایپه چانگ چه‌پیگ، معاون پیشین وزیر دفاع تایوان را به اتهام رابطه با یک جاسوس چینی بازجویی کردند. او بعدها به شاهدی در پرونده خودش تبدیل شد و در نتیجه شهادت او، علیه دو مقام ارشد نظامی کیفرخواست شد.

در این بین، چین در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که چندین نفر را به اتهام جاسوسی برای تایوان بازداشت و بیش از ۱۰۰ پرونده را به عنوان بخشی از عملیات ضدجاسوسی، حل و فصل کرده است.

پکن تحت سیاست «چین واحد»، جزیره تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند. این جزیره از سال ۱۹۴۹ تحت رهبری ملی‌گرایانی که با کمک آمریکا از چین گریخته بودند، کنترل می‌شود.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا