فرهنگ

شاطری که با شوخ‌طبعی‌هایش دل مدافعان حرم را برد


حسن قاسمی دانا رو به فرمانده عملیات کرد و گفت: اشکالی ندارد چون هشت نفر هستیم اسم عملیات به نام امام رضا (ع) باشد؟ فرمانده بی‌درنگ قبول کرد. اما نمی‌دانست که قرعه شهید شدن به نفر هشتم خواهد رسید که از قضا مشهدی است.

به گزارش گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، وقتی پای داعش به سوریه باز شد. خودش را یک مهاجر افغان ساکن ایران، معرفی کرد و اسم مستعارش را حسن قاسم‌پور گذاشت و ۲۵ فروردین‌ماه سال ۱۳۹۳ راهی سرزمین شام شد و ۲۲ روز آنجا بود. در آخرین عملیات چون هشت نفر بودند، رو به فرمانده عملیات کرد و گفت: اشکالی ندارد چون هشت نفر هستیم اسم عملیات به نام آقا علی بن موسی الرضا (ع) باشد؟ فرمانده بی‌درنگ قبول کرد. اما نمی‌دانست که قرعه شهید شدن به نفر هشتم خواهد رسید که از قضا مشهدی است.

اینقدر به کتاب و کتابخوانی علاقه داشت که حتی در محیط نانوایی هم وقتی یک کم سرش خلوت می‌شد، کتاب می‌خواند. علاقه زیادی به آیت‌الله بهجت داشت و تقریباً‌ تمام کتاب‌های ایشان را خوانده بود. با اینکه مربی آموزش نظامی بسیج بود و می‌توانست دو ماه آموزشی دوران سربازی را نرود، اما به مرز طبس رفت و حدود یک سال در مبارزه با اشرار فعال بود.

حال داستان زندگی این بچه مشهدی دهه شصتی که شوخ طبعی‌اش دل مدافعان حرم را برده بود، موضوع پنجمین قسمت سریال بچه زرنگ شده است که قرار است امشب (شنبه ۱۷ دی‌ماه) پخش شود؛ در این قسمت به کارگردانی داود مرادیان، علی قاسمی دانا برادر شهید مدافع حرم حسن قاسمی دانا نقش برادرش را ایفا می‌کند. مستند درام «بچه زرنگ» به تهیه‌کنندگی ابوالفضل حاجتمند شنبه تا چهارشنبه ۲۱:۱۵ از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود و بازپخش آن ساعت ۱:۳۰ بامداد، ۱۰:۰۰ و ۱۶:۱۵ روز بعد خواهد بود.

درباره این شهید بیش‌تر بدانید

شهید حسن قاسمی دانا با نام مستعار حسن قاسم‌‌پور در روز دوم شهریورماه سال ۱۳۶۳ در مشهد مقدس به دنیا آمد. دوران کودکی، نوجوانی‌ و جوانی‌اش در جوار امام رئوف سپری شد. او در ۱۹ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ در عملیات امام رضا (ع) بر اثر اصابت چند گلوله به شهادت رسید و پیکر پاکش هم زمان با سالروز وفات حضرت زینب (س) در مشهد تشییع و در پایین آرامگاه خواجه ربیع، بلوک ۶ ردیف ۱۶ به خاک سپرده شد.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا