بین الملل

تایوان در جنگ احتمالی با چین، پیروز می‌شود!

ادعای اندیشکده جنگ‌طلب آمریکایی؛

یک اندیشکده جنگ‌طلب آمریکایی مدعی است که با شبیه‌سازی مشخص شده که در صورت وقوع درگیری نظامی تایوان و چین در سال ۲۰۲۶، این جزیره خودمختار می‌تواند پیروز از جنگ خارج شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، اندیشکده مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی(CSIS) مستقر در واشنگتن مدعی است که یافته‌های یک شبیه‌سازی از رویارویی احتمالی نظامی بین چین و جزیره تایوان در سال ۲۰۲۶، نشان می‌دهد که جزیره تایوان با حمایت ژاپن و آمریکا می‌تواند پیروز جنگ باشد.

با این حال، به نوشته این اندیشکده، پیروزی در این نبرد احتمالی که طول آن سه تا چهار هفته برآورد شده، هزینه گزافی در بر دارد.

به ادعای این اندیشکده، نتایج این شبیه‌سازی جنگی، هم مبنای تاریخی دارد و هم بر اساس تحقیقات عملیاتی صورت گرفته؛ شبیه‌سازی که الگوی آن ۲۴ بار تکرار شده است.

بر این اساس، ده‌ها ناو، صدها جنگنده و ده‌ها هزار نیروی متعلق به تمام طرفین جنگ احتمالی، از بین رفته و نابود خواهد شد. همچنین در این شبیه‌سازی سناریوهایی هرچند نادر وجود دارد که چین را پیروز جنگ می‌داند. به نوشته این اندیشکده، تایوان باید جبهه را حفظ کرده و آمریکا هم برای پیروزی تایوان، باید به پایگاه‌های ژاپن دسترسی داشته باشد.

این اندیشکده همچنین سناریو دیگری را شبیه‌سازی کرده که مطابق آن، تایوان از ژاپن و آمریکا حمایت نظامی مستقیم دریافت نمی‌کند. در این صورت، چین پیروز جنگ احتمالی خواهد بود. خلاف اوضاع و شرایط اوکراین، آمریکا قادر به ارسال و پمپاژ سلاح به تایوان نخواهد بود و چین به‌راحتی این جزیره را محاصره می‌کند.

ژاپن درباره دفاع از تایوان در جنگ احتمالی با چین، متعهد نشده اما پارسال تصمیم گرفت تا توانمندی‌های نظامی خود را افزایش داده و از قوای «صرفا تدافعی» به چیزی مقتدرتر تبدیل شود.

این شبیه‌سازی همچنین یادآوری کرده که جنگ احتمالی برای تمام کشورهای درگیر، فاجعه‌بار خواهد بود و این در حالتی است که سلاح هسته‌ای در آن استفاده نشود. چین سومین زرادخانه هسته‌ای بزرگ جهان را دارد و آمریکا از این حیث در رتبه دوم است. هرگونه استفاده طولانی‌مدت از سلاح هسته‌ای بین این دو قدرت اتمی، جهان را ویران کرده و تملک تایوان را به چیزی شبیه به نوشدارو بعد از مرگ سهراب بدل خواهد کرد.

در این الگو، به احتمال محاصره و مسدودسازی تایوان به جای حمله نظامی به آن، اشاره نشده است.

گرچه شبیه‌سازی این اندیشکده، در اکثر سناریوها تایوان را با حمایت آمریکا پیروز جنگ پیش‌بینی کرده اما اذعان داشته که ممکن است پکن شرایط نظامی را از زاویه‌ای کاملاً متفاوت ببیند.

مارک کانسین، مشاور ارشد برنامه امنیت بین‌المللی این اندیشکده گفته است: گرچه تحلیل ما نشان می‌دهد که آمریکا و تایوان قادر به غلبه بوده و متحمل تلفات سنگینی هم خواهند شد اما باید تصور کنیم که چین موضوع را از دریچه دیگری بنگرد. به همین دلیل ما افزایش بازدارندگی را توصیه می‌کنیم تا در وهله اول وارد چنین شرایطی نشویم.

کانسین گرچه موضعی قاطع درباره تامین بودجه برای تایوان دارد اما در عین حال تاکید کرده که این مطالعه درباره لزوم اقدام مستقیم نظامی آمریکا در دفاع از تایوان، موضع‌گیری نکرده و هدف آن صرفاً این است که هزینه‌های سنگین چنین جنگی را برآورد کند.

اندیشکده مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی، به اتخاذ مواضع جنگ‌طلبانه شهرت داشته و سازندگان اسلحه و پیمانکاران وزارت دفاع آن را بنیانگذاری کرده‌اند.

در فهرست کمک‌کنندگان مالی آن در کنار چندین دولت خارجی، نام‌هایی همچون نورتروپ گرومن، لاکهید مارتین، یوئینگ، جنرال داینامیکس و جنرال اتمیکس به چشم می‌خورد که همگی از قِبل افزایش کمک نظامی به تایوان، منفعت مالی خواهند برد.

چین جزیره تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و اقدامات مداخله‌جویانه آمریکا و غرب از جمله فروش سلاح به این جزیره را نقض سیاست «چین واحد» تلقی کرده و بارها نسبت به آن هشدار داده است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا