بین الملل

پوتین برنامه ای برای ملاقات با گروسی ندارد

سخنگوی کرملین:

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که پوتین در صورت لزوم با گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفتگو خواهد کرد، اما برنامه ای در این ارتباط نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل ازتاس، «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز پنجشنبه گفت «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه در صورت لزوم با «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) گفتگو خواهد کرد، اما چنین دیداری در حال حاضر در برنامه کاری رئیس جمهور روسیه نیست.

پسکوف به خبرنگاران گفت: «اگر در مورد گروسی صحبت می کنیم، هیچ ملاقاتی در برنامه [پوتین] وجود ندارد، اما اگر نیازی به گفتگو باشد و درخواستی وجود داشته باشد، قطعاً امکان تماس تلفنی یا ملاقات وجود دارد.»

آخرین بار پوتین و گروسی در اکتبر ۲۰۲۲ در سن پترزبورگ با هم ملاقات کردند.

پسکوف افزود: شرکای کلیدی گروسی برای گفت‌وگو در مورد شرکت غیرنظامی انرژی هسته‌ای روسیه، شرکت روس اتم و مدیرکل آن [الکسی] لیخاسیوف و همچنین وزارت خارجه روسیه هستند.

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه با اشاره به اینکه وضعیت در مورد نیروگاه هسته ای زاپوروژیه هنوز نگران کننده است، افزود که طرف اوکراینی معتقد است که ادامه گلوله باران نیروگاه قابل قبول است.

گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه با اشاره به احتمال دیدار با پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، از برنامه‌های خود برای سفر به اوکراین در هفته آینده و احتمالاً سفر به روسیه پس از آن خبر داد.

در ۲ دسامبر ۲۰۲۲، گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانس بین‌المللی گفتگوهای مدیترانه‌ای در رم اعلام کرد که به زودی می‌توان به توافقی درباره ایجاد یک منطقه امنیتی در اطراف نیروگاه اتمی زاپوروژیه دست یافت.

الکسی لیخاچوف، که ریاست شرکت روس اتم، شرکت غیرنظامی انرژی هسته ای روسیه را بر عهده دارد، پیشتر گفته بود که ترتیبات امنیتی مورد بحث با گروسی، هرگونه بمباران نیروگاه اتمی زاپوروژیه را رد می کند.

در ۱۷ نوامبر ۲۰۲۲، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه جدیدی در مورد نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه به تصویب رساند و از روسیه خواست که فوراً ادعاهای خود در مورد مالکیت نیروگاه را کنار بگذارد. روسیه و چین به این قطعنامه رای منفی دادند و هند، پاکستان، عربستان سعودی، ویتنام، آفریقای جنوبی، کنیا و نامیبیا از رای دادن ممتنع کردند. هیئت دائمی روسیه در وین، قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را فراتر از اختیارات ناظر هسته‌ای سازمان ملل متحد خواند.

نیروگاه هسته ای زاپوروژیه، بزرگترین نیروگاه هسته ای در اروپا است و ظرفیتی در حدود ۶۰۰۰ مگاوات دارد. این نیروگاه قبلاً یک چهارم کل برق اوکراین را تولید می کرد. در مارس ۲۰۲۲، تأسیسات زاپوروژیه تحت کنترل ارتش روسیه قرار گرفت. از آن زمان، ارتش اوکراین به طور دوره‌ای محله‌های مسکونی و محوطه اطراف این نیروگاه هسته‌ای را با استفاده از پهپاد، توپخانه سنگین و سیستم‌های موشک پرتاب چندگانه بمباران می‌کند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا