جامعه

اولین مصاحبه رسمی فرمانده زنان یگان ویژه| مقتدر و جدی هستیم نه خشن؛ در خصوص لباس رزم خود اسیر حواشی نمی‌شویم


حضور زنان یگان ویژه در کنترل اغتشاشات و ناآرامی‌های اجتماعی، استفاده از پوشش مشکی ضد ضربه در مواجهه با اغتشاشگران و دستگیری متهمین زن به صورت هدفمند از جمله مهمترین عناوین اولین مصاحبه رسمی فرمانده زنان یگان ویژه انتظامی کشور است.

گروه انتظامی خبرگزاری فارس_ مریم عرب انصاری: پلیس زن هستند؛ کارشان حضور در اجتماعات و تامین نظم و امنیت زنان است؛ نمی گذارند که در آشوب و اغتشاش دست تعرضی به دامان عفیف و پاکدامن زنان و دختران دراز شود؛ درجا دست درازی را کوتاه می‌کنند؛ اینها زنان پلنگی پوش یگان ویژه انتظامی کشور هستند.

حضور در طرح های مردم یاری از جمله واکسیناسیون کرونا، تهیه بسته‌های ارزاق برای خانواده‌های محروم، شرکت در جمع زوار اربعین حسینی (ع) و خدمت رسانی به آنها و این اواخر نیز حضور در اغتشاشات و ناآرامی‌های اخیر از جمله چند مورد از فعالیت این زنان حرفه‌ای، هوشمند و رزمی کار است.

به مناسبت زادروز تولد بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامیداشت مقام زن با « سرهنگ حیدری» فرمانده زنان یگان ویژه انتظامی کشور به گفت‌وگو نشستیم تا برایمان از ماموریت زنان یگان ویژه و توانمندی و مهارت‌های پلیس زن بگوید.

فرماندهی که سابقه ۱۸ سال خدمت در انتظامی کشور را از سیستان و بلوچستان گرفته تا مجتمع آموزشی زنان پلیس دانشگاه علوم انتظامی و در نهایت فرماندهی زنان یگان ویژه انتظامی کشور در کارنامه خود دارد.

رئیس و فرماندهی که در خانه حکم «مادر» را داشته و نگهداری از سه فرزند را بر عهده دارد.

* کنترل اغتشاشات و ناآرامی‌های اجتماعی مهمترین وظیفه زنان یگان ویژه

** جناب سرهنگ؛ بفرمایید که زنان یگان ویژه انتظامی کشور در چه حوزه هایی مشغول به فعالیت هستند؟

 ما در سه حوزه اصلی به انجام ماموریت مشغول هستیم؛ ماموریت اصلی ما حضور در ماموریت های مرتبط با کنترل اغتشاشات و نا آرامی‌های اجتماعی است که در آنها بحث دستگیری، شناسایی لیدرها، بدرقه متهمین به عنوان نیروهای پشتیبانی رزم در کنار همکاران آقا را به عهده داریم.

البته باید گفت که مهمترین ماموریت زنان یگان ویژه انتظامی کشور در زمان اغتشاشات دستگیری محرکین، لیدرها و متهمین زن بوده که محدودیت شرعی برای دستگیری آنها توسط همکاران آقا وجود دارد.

در وهله دوم حضور در اجتماعات قانونی و تامین نظم و امنیت اجتماعات مثل استادیوم ها و مسابقات فوتبال و در مرحله سوم و در فرصتهای فراغت و مواقع لزوم شرکت در طرح های مردم یاری و خدمت رسانی به مردم است مانند ایام اربعین حسینی.

* تکنیک برخورد با اغتشاشگران و کنترل تجمعات، آموزش مهارتی و تخصصی زنان یگان ویژه

** از آموزشهای خاص زنان یگان ویژه بگویید؟

ماموران زن یگان ویژه، آموزش‌های عمومی پلیس را مانند سایر ماموران فرا می‌گیرند مثل نحوه دستگیری متهمین و بدرقه آنها؛ ولی به صورت تخصصی تر در داخل یگان ویژه، آموزش‌های مهارتی و تخصصی این رسته از جمله تکنیک های برخورد با اغتشاشگران ،کنترل تجمعات و ناآرامی‌ها را آموزش دیده و حتی بعد از انجام هر ماموریت به تجزیه و تحلیل آن ماموریت پرداخته و ضمن داشتن آموزشی پویا نحوه انجام ماموریت خود را بررسی می نماید.

* زنان یگان ویژه خشن نیستند؛ مقتدر و جدی هستند

** جناب سرهنگ می‌گویند برخی ها می گویند زنان یگان ویژه خشن هستند؛ این تعبیر درست است؟

بحث خشن بودن مطرح نیست؛ بحث اقتدار و جدی بودن در زمان کار است؛ وجهه یک خانم در محیط کار باید نسبت به محیط خانه متفاوت باشد.

این زنان در محیط کار به عنوان نیروی کادر افسر یا درجه دار حضور داشته و باید با جدیت و قاطعیت در عین رعایت حقوق شهروندی به وظایف محوله عمل کنند.

اما در محیط خانواده یا دوستانه درست شبیه سایر بانوان هستند با تمام ظرافت‌ها، ترحم‌ها و مهربانی و علاقه و محبت‌های خانم‌ها.

 *حضور پلیس زن در اغتشاشات اخیر پیش‌دستانه بود/ ما تنشی با مردم عادی نداریم

** در مأموریت اخیر زنان یگان ویژه در ناآرامی‌‌ ها و اغتشاشات اخیر چه موضوعی فکر شما را بیش از پیش درگیر کرد؛ رفتار مردم با زنان یگان ویژه چگونه بود؟

در ناآرامی‌های اخیر علی‌رغم اینکه ماموران زن یگان ویژه هیچ تنشی با مردم عادی نداشته و حضورشان صرفاً پیش‌دستانه و برای پیشگیری بود اما عده ای بودند که مردم را تحریک کرده و می‌خواستند جو را به هم بریزند.

 این تعداد افراد تحت تاثیر موج سواری رسانه‌ها و شبکه‌های معاند فکر می کردند که ما مستقر شدیم تا قلع و قمع و سرکوب کنیم تا جایی که وقتی با برخی از شهروندان صحبت می کردیم تازه می فهمیدند که این نگاه‌شان برگرفته از جو سازی رسانه های بیگانه است؛ متاسفانه انتشار اخبار و مطالب دروغ در آن مقطع باعث شده بود که فضا ملتهب شده و بر نگرانی شهروندان افزوده شود.

از سوی دیگر با تعداد زیادی از شهروندان مواجه بودیم که با مهربانی و اهدای گل و حتی گفتن یک خدا قوت نزد ما آمده و از حضور همکاران ما تشکر کرده و می‌گفتند که حضور شما در ناآرامی‌ها باعث قوت قلب ما زنان است.

* لباس مشکی زنان یگان ویژه، ضد ضربه و مخصوص رزم است/ درگیر حواشی نمی شویم!

**اولین حضور زنان یگان ویژه در ناآرامی های اخیر آن هم با لباس سراسر مشکی حرف و حدیث هایی به وجود آورد مبنی بر اینکه لباس های آنها تنگ است، مانتوهایشان کوتاه است والبته سردار کرمی فرمانده یگان‌های ویژه انتظامی کشور پیش‌تر در گفت‌وگو با فارس به همه این شائبه‌ها پایان داد؛ اما می خواستم نظر شما را به عنوان فرمانده زنان یگان ویژه در مورد لباس رزم سیاه رنگی که در اغتشاشات اخیر به تن داشتید جویا شویم؟

هرکس به واسطه شغل خود ملزومات و تجهیزات مربوط به آن را داراست.

ما هم به عنوان زنان یگان ویژه که کارمان برخورد با ناآرامی‌ها در قالب اعتراضات و تجمعات غیرقانونی است باید لباسمان از طراحی ویژه برخوردار باشد؛ همانطور که به لباس مشاغل دیگر ایراد نمی گیریم و به این نکته توجه داریم که لباس هر شغلی با کارشناسی و تاییدیه ‌های لازم طراحی، دوخت و در نهایت مورد استفاده قرار گرفته است در مورد لباس زنان یگان ویژه نیز این مراحل طی شده است.

در مورد لباس زنان ویژه باید بگوییم که ماموران ما در زمان‌های معمولی از مانتو و شلوار و مقنعه و چادر که حجاب برتر است استفاده می کنند؛ همان لباس‌های طرح دیجیتالی؛ اما در مواجهه با عده ای معترض که با گفت وگو و اقناع هم قائل به آرامش نبوده و رفتارهای هنجارشکنانه از خود بروز می‌دهند باید قاطعانه در صحنه حاضر شد و در صورت لزوم برخورد کرد؛ در آن صورت از لباس ‌های مشکی ضد ضربه مخصوص رزم استفاده می کنیم؛ پوششی که تاییدیه کارشناس های مختلف مرتبط با آن را کسب نموده است.

ذکر این نکته مهم است که مهمترین وظیفه ما آرامش و برقراری نظم و امنیت است و باید سعی کنیم که حتماً این مهم حکمفرما شود؛ بنابراین نسبت به حواشی مختلف بی تفاوت بوده و تحت تاثیر قرار نگرفته و اعتقاد داریم که در وهله اول باید امنیت جامعه را برقرار کنیم؛ ابتدا با بهره گیری از توانمندی خودمان و در صورت لزوم با استفاده از تجهیزات، البسه و لوازم جانبی که برای انجام مأموریت خاص ما طراحی و کارشناسی شده است.

* ماموریت زنان یگان ویژه، دستگیری هدفمند است نه احساسی و ناگهانی!

** در زمان اغتشاشات زنان یگان ویژه زنان نسبت به دستگیری چه افرادی اقدام می کردند؟

باید بگویم دستگیری متهمین زن توسط زنان یگان ویژه به صورت هدفمند است و اینگونه نیست که از روی احساسات و یا تحت تاثیر شرایط و به صورت ناگهانی برای دستگیری افراد اقدام شود.

 دستگیری‌های انجام شده توسط زنان یگان ویژه فقط شامل افراد مخرب و ضد اجتماعی و لیدرها می باشد.

**و حرف آخر:

تولد حضرت فاطمه زهرا (س) را به همه مردم عزیز کشورم بالاخص دختران و بانوان فهیم و فرهیخته تبریک عرض می‌کنم.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا