بین الملل

چین از سفر وزیر خارجه آمریکا استقبال می‌کند


وزارت خارجه چین اعلام کرد که پکن و واشنگتن در حال رایزنی برای قطعی شدن تاریخ سفر «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا به چین هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «وانگ ون‌بین» سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سوالی درباره گمانه‌زنی‌های رسانه‌‌ای در خصوص سفر وزیر خارجه آمریکا به پکن اعلام کرد که چین از این سفر استقبال می‌کند.

به رغم تنش‌های شدید چین و آمریکا در برخی موضوعات از قبیل تایوان، وزیر خارجه دولت جو بایدن در تدارک برای انجام سفر به پکن است.

به گزارش رویترز، «وانگ ون‌بین» سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری خود در پکن با سوالی درباره گمانه‌زنی یک رسانه آمریکایی درباره تاریخ سفر وزیر خارجه آمریکا به چین مواجه شد.

این مقام پکن در پاسخ به سوال درباره گمانه‌زنی‌ رسانه آمریکایی در خصوص سفر پنجم فوریه (شانزدهم بهمن ماه) آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به پکن اعلام کرد که چین از این سفر استقبال می‌کند.

تدارک چین و آمریکا برای سفر وزیر خارجه واشنگتن به پکن در شرایطی انجام می شود که شی جین پینگ رئیس جمهور چین و جو بایدن اواخر آبان ماه در حاشیه نشست گروه 20 در بالی اندونزی دیدار دوجانبه داشتند.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «چین از سفیر وزیر خارجه بلینکن به چین استقبال می‌کند. چین و ایالات متحده اکنون در خصوص ترتیبات خاص (سفر بلینکن به پکن) در ارتباط هستند».

این مقام ارشد چین به رغم استقبال از سفر وزیر خارجه آمریکا به پکن، گزارش‌ها درباره سفر پنجم فوریه بلینکن به چین را تایید یا تکذیب نکرد.

تدارکات و رایزنی‌ها برای سفر وزیر خارجه دولت جو بایدن به پکن در شرایطی انجام می شود که تنش‌ها در روابط آمریکا و چین به ویژه بر سر مسائل مرتبط با تایوان همچنان خبرساز است.

مقام‌های ارشد چین طی ماه‌های گذشته به ویژه بعد از سفر جنجالی «نانسی پلوسی» رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان به رغم مخالفت‌های پکن، بارها به آمریکایی‌ها و متحدان غربی این کشور درباره دخالت در امور تایوان و انجام اقدامات تحریک آمیزی از قبیل تشویق این جزیره به استقلال از چین به شدت هشدار داده‌اند. پکن، تایوان را بخشی از متعلق به سرزمین چین واحد می‌داند.

پایان پیام/م


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا