بین الملل

پاسخ قاطع اولیانوف به گروسی درباره کاهش دامنه دید آژانس در ایران

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی به اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ادعای وی مبنی بر کاهش دامنه دید و نظارت آژانس، واکنش قاطعی نشان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با اشاره به اظهارات رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره نگرانی آژانس از کاهش دامنه دید و نظارت این نهاد بر ایران، گفت که دلیل این امر، سیاست آمریکا است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان، بار دیگر با زیر سوال بردن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، گفت: در حال حاضر باید متمرکز باشم و موضوعی که اینجا مطرح است، جلوگیری از گسترش سلاح هسته‌ای در ایران و حصول اطمینان از صلح‌آمیز ماندن برنامه هسته‌ای این کشور است.

وی بدون اشاره به اینکه کدامیک از طرفین با سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات، از سرعت آن کاستند، افزود: در این مدت طولانی مذاکرات، شرایط مشابهی داشتیم؛ شرایطی که گاه دشوارتر و گاه آسان‌تر بود. از مقامات ایران انتظار مشارکت بیشتر داریم. در چند ماه اخیر پاسخی که انتظار داشتیم را از ایران دریافت نکردیم بنابراین امیدوارم به تهران سفر کنم.

وی با ابراز نگرانی درباره روند کُند پیشرفت مذاکرات، مدعی شد: از جمله نگرانی‌های موجود، زمان گریز هسته‌ای است زیرا مذاکرات مطابق انتظار پیش نرفت و ایران به تعداد بیشتری سانتریفیوژهای نسل جدید و مواد غنی‌شده بیشتری با درصدهای مختلف پنج، ۲۰ و اورانیوم ۶۰ درصد دست پیدا کرده که به اورانیوم ۹۰ درصد مورد نیاز برای ساخت تسلیحات، بسیار نزدیک است.

وی افزود: همانطور که به همتایانم در ایران گفته‌ام، اینها مولفه‌های پیش‌پا افتاده‌ای نبوده و شرایط را شکل می‌دهد؛ شرایطی که با گذشت زمان، پیچیده‌تر و پیچیده‌تر شده و نگرانی دیگر ما این است که به‌دلیل قطع شدن برخی از دوربین‌های آژانس، دامنه دید و نظارت ما کاهش پیدا کرده است.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در واکنش به اظهارات گروسی در توییتر نوشت: در حقیقت، دلیل کاهش دامنه دید و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران، سیاست آمریکا است و این موضوع را می‌توان با حقایق غیرقابل کتمان ثابت کرد.

آمریکا که اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ به طور یکطرفه از برجام خارج شده، همواره مدعی است که از ورود مجدد به توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند. از آوریل سال گذشته، آمریکا به همراه روسیه، انگلیس، چین، آلمان و فرانسه مذاکراتی را در وین با محوریت احیای برجام و رفع تحریم‌ها، با تهران آغاز کردند. با این حال، تروییکای اروپایی متشکل از انگلیس، فرانسه و آلمان آبان‌ماه سال جاری با صدور بیانیه‌ای مشترک بدون اشاره به انفعال در اجرای تعهداتشان در قبال توافق سال ۲۰۱۵ میلادی با تهران مدعی شده بودند که از همکاری ناکافی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگران هستند!

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا