اقتصاد

امکان حذف دلار از مبادلات با پیوستن ارزهای عربی به سبد ارزی بانک مرکزی روسیه


تحلیلگر اقتصادی مصر گفت: سیستم تسویه حساب جدید بانک مرکزی روسیه در شریک کردن ارزهای شرکای تجاری عربی نظیر مصر، قطر و امارات، امکان حذف دلار از مبادلات و تقویت روابط تجاری را فراهم می‌کند.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، «حنان رمسیس» تحلیلگر اقتصادی مصر در گفت‌وگو با روسیا الیوم از نتایج مثبت گنجاندن پوند مصر، ریال قطر و درهم امارات در سبد ارزی بانک مرکزی روسیه گفت.

رمسیس این موضوع را یک تحول قابل توجه در روابط اعراب و روسیه و یک پیروزی برای ارزهای عربی در برابر دلار آمریکا توصیف کرد و گفت: بانک مرکزی روسیه افزودن گروهی از ارزها را تصویب کرده است که نرخ مبادله آنها را در برابر روبل اعلام می‌کند و این ارزها شامل درهم امارات، ریال قطر و پوند مصر است.

وی تاکید کرد که این اقدام برای رشد اقتصادهای عربی و تداوم افزایش حجم مبادلات تجاری و اقتصادی با روسیه مهم است، اما تأثیر عمیق‌تر و سودمندتر بر اقتصاد مصر این است که  معامله با پوند مصر و مبادله تجاری بین روسیه و مصر با دو ارز است.

این کارشناس اقتصادی افزود: مصر و روسیه از زمان جمال عبدالناصر، رهبر فقید و پیشگام جنبش صنعتی در مصر، روابط دوستانه عمیقی با یکدیگر دارند. روسیه همچنین یکی از قوی‌ترین متحدان مصر است که تجهیزات نظامی و قطعات یدکی را بدون معطلی یا تعلل در اختیار مصر قرار می‌دهد.

رمسیس گفت که استفاده از پوند مصر به عنوان واحد پول در بسیاری از توافق‌ها، موقعیت پوند را تقویت می‌کند و موجب می‌شود دلار قدرت خود را از دست بدهد و تأثیر آن بر اقتصاد مصر ضعیف شود؛ به‌خصوص که اقتصاد مصر مدتی است به دلیل بی ثباتی نرخ ارز آسیب دیده و بانک جهانی و صندوق بین المللی پول برای کاهش ارزش پوند مصر این کشور را تحت فشار قرار داده‌اند که این امر بر وضعیت اقتصادی مصر تاثیر منفی داشته و موجب بازگشت معاملات بازار سیاه بی ثباتی نرخ ارز و متقاعب آن تورم و افزایش نرخ بهره و تاثیر آن بر تورم بیشتر می‌شود.

این تحلیلگر اقتصادی مصری گفت: پس از استفاده از ارزی غیر از دلار، الزامات صندوق مشروط به پذیرش یا رد از سوی مصر خواهد بود، انتخابی که قبلاً وجود نداشت.

مبادلات تجاری دو ارز همچنین باعث تعمیق و افزایش حجم مبادلات تجاری خواهد شد که به نفع دو کشور مصر و روسیه خواهد بود، در شرایطی که روسیه از تحریم‌های اقتصادی ناعادلانه رنج می‌برد و مصر هم اخیرا از شرایطی رنج می‌برد که منجر به از دست دادن ارزش پوند این کشور شد.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا