بین الملل

رئیس جمهور جدید برزیل به آمریکا سفر می کند

کاخ سفید تایید کرد که لولای برزیل در اوایل فوریه از واشنگتن بازدید خواهد کرد.

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، رئیس جمهور جدید برزیل قرار است به آمریکا سفر کند. این خبر را «جان کربی»، هماهنگ کننده ارتباطات استراتژیک شورای امنیت ملی ایالات متحده تأیید کرده و در این ارتباط گفت: «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل در اوایل فوریه از واشنگتن بازدید خواهد کرد.»

کربی روز جمعه گفت: «ما مشتاقانه منتظر دیدار رئیس جمهور لولا در اوایل ماه آینده هستیم.»

روابط برزیل و آمریکا بدون چالش به نظر می‌رسد و هفته گذشته نیز، پس از شورش و ناآرامی‌ها در برزیل، کاخ سفید از گفتگوی تلفنی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با لولا دا سیلوا رئیس جمهور برزیل خبر داده بود. بر اساس این گزارش، کاخ سفید افزود که جو بایدن در تماس تلفنی با داسیلوا بر «حمایت واشنگتن از برزیل و اراده مردم این کشور» تاکید کرد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: رئیس جمهور بایدن بر حمایت ثابت ایالات متحده از دموکراسی در برزیل و اراده مردم این کشور که طی انتخابات ریاست جمهوری اخیر که رئیس جمهور لولا در آن پیروز شد، ابراز کردند، تاکید نمود. این بیانیه می‌افزاید که بایدن خشونت‌ها و حملات به نهادهای دولتی برزیل و انتقال مسالمت آمیز قدرت در این کشور را محکوم کرد.

کاخ سفید همچنین افزود که بایدن از لولا داسیلوا برای سفر به واشنگتن در اوایل فوریه آینده به منظور رایزنی پیرامون دایره گسترده‌ای از موضوعات دعوت کرد و این دعوت با قبول رئیس جمهور برزیل مواجه شد.

لازم به ذکر است که یک هفته پس از تحلیف و آغاز به کار رسمیِ «لولا داسیلوا»، رئیس جمهور جدید و چپ‌گرای برزیل، هواداران «ژائیر بولسونارو»، رئیس‌جمهو غرب گرای پیشین این کشور و رقیب شکست‌خورده لولا در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر، به ساختمان کنگره، دادگاه عالی و کاخ ریاست‌جمهوری حمله کردند.

همچنین تقریباً تمام سران کشورهای آمریکای لاتین و بقیه جهان این اغتشاش و شورش هواداران بولسونارو را محکوم کردند. برای مقابله با معترضان در پایتخت، رئیس‌جمهور برزیل دستور داد تا ارتش و نیروهای فدرال وارد عمل شوند.

کشورهای آرژانتین و شیلی رسماً از برزیل خواستند که برای کمک به نیروهای پلیس این کشور، نیروهای ویژه به برزیل اعزام کنند. پس از ساعت‌ها زدوخورد شدید نیروهای نظامی و معترضان، در تمام نقاط پایتخت، ایستگاه‌های ایست‌وبازرسی برپا شد و فرماندار پایتخت نیز برکنار گردید.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا