سیاسی

زارعی: اسراییل در سخت‌ترین شرایط تاریخ خود قرار دارد/ اهمیت مسئله فلسطین در جامعه تبیین شود

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت:‌ دولت اسراییل برای اولین بار در داخل خود با رقابت تند مواجه است و درگیری‌ها و اختلافات داخلی و چالش‌ها درکنست و درگیری با فلسطینی‌ها به اوج رسیده که در تاریخ رژیم صهیونیستی بی‌سابقه بوده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، سعدالله زارعی کارشناس مسائل منطقه و بین‌المللی در نشست خبری «افق تحولات رژیم صهیونیستی» که عصر امروز در محل موسسه مطالعات راهبردی اندیشه‌سازان نور برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: تحولات امروز فلسطین از همیشه مهم‌تر است و وضعیت خاص‌تر از همیشه را ایجاد کرده است. در عین حال، در رسانه‌های کشور و مجامع ما به دلیل برخی مسائل داخلی این وقایع کمتر انعکاس یافته و شاهد هستیم تحولات مهم و اساسی در این نقطه حساس جریان دارد اما بازتاب آن در مجامع خبری، رسانه‌ای و سیاسی بسیار محدود است. 

 

وی افزود: فضای اجتماعی هم به همین نسبت درخصوص مسأله فلسطین دچار نوعی کم‌کاری است و رسانه‌ها نقش مهمی دارند تا این غفلت رسانه‌ای از بین برود و در عرصه سیاسی با طرح مسأله، موجب فعال شدن تریبون‌ها و موقعیت‌ها بشود. 

کارشناس مسائل منطقه‌ای گفت: وضعیت فلسطین برای ما علامت اساسی از موقعیت ایران و جبهه مقاومت هم هست؛ یکی از شاخص‌هایی که می‌توان ایران و رقبای او را اندازه‌گیری کرد، مسأله فلسطین است و اگر خط مقاومت برتر باشد، نشان می‌دهد ایران در موقعیت بالاتری نسبت به رقباست. 

زارعی بیان کرد: در صحنه تحولات فلسطین چند مساله را شاهد هستیم؛ اینکه داخل فلسطین اعم از فلسطین شمالی و جنوبی یعنی سرزمین‌های 48 و 67، باور به مقاومت گسترده و اساسی شده و امروز داخل فلسطین خط مقاومت را به‌عنوان مسأله اصلی دنبال می‌کنند. 

وی ادامه داد: این مسأله دلایلی دارد، یکی موفقیت خط مقاومت در مسأله فلسطین است؛ فلسطینی‌ها بی‌ثمری روش‌های سازشکارانه را دیده‌اند و در عوض در چند دهه گذشته ثمرات خط مقاومت را چشیده‌اند و مقاومت توانسته سطحی از امنیت را برای آنان به ارمغان بیاورد. امنیت فعلی در مقایسه با گذشته افزایش یافته است؛ اگرچه رژیم صهیونیستی هنوز جنایت می‌کند و این در حالی است که دولت فعلی اسرائیل از نظر طینت شرارت‌بار دست کمی از دولت قبلی ندارد و نتانیاهو مانند قبلی است. حالا چرا جرات نمی‌کنند که علیه فلسطین اقدام کنند؟ چون مقاومت توانسته قدرت خود را اثبات کند. 

کارشناس مسائل منطقه‌ای گفت: دلیل دیگر شکست خط سازش است؛ این خط برای اینکه بتواند در فلسطین حرف اول را بزند چیزی کم نداشت و آمریکا، اروپا و کشورهای عربی و بخشی هم در داخل خود فلسطین از آن حمایت می‌کردند. قاعدتاً این خط باید پیروز می‌شد و دستاوردهایی به همراه می‌داشت ولی رخ نداد و نوعی دل‌زدگی عمومی نسبت به خط سازش در فلسطین شکل گرفته و اگر این دو خط به رأی گذاشته شود، بعید بدانم حتی 2-3 درصد آرای فلسطینی‌ها را جذب کند.

زارعی بیان کرد: عامل بعدی اینکه اقدامات رژیم صهیونیستی باعث شده فلسطینی‌ها آمادگی بیشتری داشته باشند و افراطی‌گری‌های دولت فعلی اسراییل به این ماجرا دامن زده است. 

وی عنوان کرد: از طرف دیگر، رژیم صهیونیستی امروز از نظر وضعیت داخلی در بحرانی‌ترین وضعیت خود به سر می‌برد. در پرونده اسراییل هیچ مقطعی این حد از اختلافات در رژیم حکم‌فرما نبوده است. دولت نتانیاهو الان با انواع مشکلات مواجه است؛ مشکل دولت نتانیاهو با احزاب چپ که تبدیل به نوعی اپوزیسیون شده‌اند و 53 کرسی از 120 کرسی در پارلمان را دارند. آنها اپوزیسیون اساسی هستند که کاخ نخست‌وزیری را محاصره کرده و دولت را تهدید به سرنگونی می‌کنند و به قدری در میدان به نقد دولت می‌پردازند که این نقد به نقد اسرائیل تبدیل شده است. لذا رییس رژیم صهیونیستی اعلام کرد این روند اسراییل را ویران می‌کند و نتانیاهو هم گفت در هیچ دوره‌ای از تاریخ با این نوع اپوزیسیون مواجه نبودیم.  این عمق اختلافات داخلی رژیم صهیونسیتی است.

کارشناس منطقه تصریح کرد: در آنجا فقط اختلافات احزاب مطرح نیست و بلکه دولت، ارتش و دستگاه امینی با هم درگیر هستند و دستگاه اداره اسرائیل با خودش درگیر شده است. آن‌ها به زحمت بعد از انتخابات پنجم، دولت ائتلافی 5-6 حزب را تشکیل دادند ولی دستگاه قضایی یکی از وزرا را فاقد صلاحیت اعلام کرده و یکی از احزاب تندرو اعلام کرده که از دولت خارج می‌شویم و اگر 11 کرسی از 64 کرسی شکل‌دهنده دولت نتانیاهو کسر شود، عدد صندلی‌های دولت به زیر نصف می‌رسد و چاره‌ای جز برگزاری انتخابات ششم ندارند و این عمق و اوج فروپاشی است. 

زارعی گفت: اختلافات آنان در حوزه امنیتی تعیین‌کننده است و بسیاری از کارشناسان منطقه و اسراییلی از وقوع نزدیک یک درگیری شدید خونین بی‌پایان در داخل رژیم صهیونسیتی خبر می‌دهند.

وی خاطر نشان کرد: آقای بنت چند ماه پیش در جزوه‌ای گفت دولت اسراییل دو بار در تاریخ سرنگون شده و هر دو بار قبل از 80 سالگی بوده و علت آن هم اختلافات داخلی بوده و سوال می‌کند آیا الان برای بار سوم، اسراییل 80 سالگی را نخواهد دید؟ بعد با اشاره‌هایی می‌گوید به احتمال زیاد اسراییل به‌دست خود اسراییلی‌ها ساقط می‌شود و 80 سالگی را نمی‌بیند.

کارشناس مسائل منطقه عنوان کرد: هم‌چنین برخی شخصیت‌های برجسته مقاومت نیز گفته‌اند اسراییل به احتمال زیاد طی سه الی چهار سال آینده دچار فروپاشی می‌شود. ممکن است این اتفاق در این زمان نیفتد ولی در عین حال وقتی شخصیت‌های با تجربه چنین سخنانی را مطرح کرده و شاهد تحقق پیش‌بینی‌های دیگر آنان بوده‌ایم، اگر تا این مدت هم رخ ندهد یعنی سقوط اسراییل بسیار نزدیک است. متأسفانه این مسأله به اندازه کافی در رسانه‌ها مورد انعکاس قرار نگرفته است.

وی بیان کرد: شکست اسراییل در منطقه شکست بزرگ‌ترین پروژه غرب علیه جهان اسلام در فاصله جنگ جهانی تا کنون است. با این رخداد، شاهد شکست‌های سریالی در جبهه غرب خواهیم بود و این در حالیست که جهان در حال جابجایی در حوزه تمدنی در حوزه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است و در شرایط ضعف غرب، فروپاشی اسراییل می‌تواند فروپاشی‌های سریالی را به غرب تحمیل کند. این اهمیت حوادث امروز فلسطین است.

زارعی با بیان اینکه نیاز است تا شدت درگیری‌ها بین فلسطین و اسراییلی‌ها در نظر گرفته شود، خاطر نشان کرد: حجم درگیری‌ها در تاریخ آن هیچ‌گاه به این اندازه نبوده و امروز صحبت بر سر این است که به‌طور متوسط روزانه در سرزمین‌های فلسطینی بیش از 30-40 اقدام یک‌نفره یا عملیات علیه اسراییل در جریان است و عدد سالانه اقدامات و عملیات از 10 هزار مورد فراتر رفته است. این میزان بی‌سابقه است و تعداد کشته‌های اسراییلی‌ها در درگیری‌های روزانه در سال‌های گذشته از تعداد کشته‌های اسراییل در معمول جنگ‌ها بیشتر است و خود صهیونیست‌ها اعلام کردند که سال 2022 دست‌کم 50 اسراییلی توسط فلسطینی‌ها کشته شده‌اند و البته فلسطینی‌ها هم سال گذشته 270 شهید دادند. خود این دو آمار خبر از شدت درگیری‌ها می‌دهد و میدان گرم درگیری را مشاهده می‌کنیم که نشانگر حساسیت موضوع است و این تحولات بسیار اهمیت دارد.

وی اظهار داشت: درگیری‌های داخلی اسرایل زیاد است؛ در چهار سال، پنج انتخابات برگزار کرده و الان هم با حکم قضایی اخیر انتخابات منسوخ می‌شود و مجبورند انتخابات ششم را برگزار کنند. اینکه دستگاه قضایی کاری ندارد که با یک حکم، دولت و رژیم به حال تعلیق در می‌آید نشان از وضعیت خشن بین آنان است. 

کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: نکته مهم اینکه اسراییل با شخصیت‌های میانجی مواجه است؛ همیشه در شرایط سخت، روسای بازنشسته و رهبران حزبی آنان مسائل را حل می‌کردند و اجازه نمی‌دادند اختلافات داخلی به بیرون درز کند و موجب تضعیف یهودیان و تقویت مخالفان آنها شود اما امروز چنین شخصیت‌هایی وجود ندارند و نتانیاهو و لاپید و دستگاه امنیتی درگیر هستند و کسی این درگیری‌ها را حل نمی‌کند.

زارعی گفت: هم‌چنین دولت اسراییل برای اولین بار در داخل خود با رقابت تند مواجه است و نتانیاهو اسما نخست‌وزیر است ولی در واقعیت به نوعی رییس هیات مدیره عمل می‌کند و اقتدار سابق را ندارد. او نخست‌وزیر ضعیف شده و درگیر اختلافات داخلی و درگیر با کنست و احزاب رقیب و درگیر به شدت با فلسطینی‌هاست و این در تاریخ رژیم صهیونیستی بی‌سابقه بوده است. 

وی عنوان کرد: تحولات امروز بزرگتر از انتفاضه است؛ یک زمان بود که اسراییلی‌ها از طریق شهرک‌های صهونیست‌نشین در کرانه باختری و قدس به فلسطینی‌ها فشار می‌آوردند اما امروز به اعتراف خودشان بیش از 50 درصد ارتش را متوجه آنجا کرده‌اند و با مشکل بزرگی روبرو هستند. 

کارشناس مسائل منطقه درباره عادی‌سازی روابط برخی کشورها به اسراییل گفت: امروزه کشورهایی که عادی‌سازی کردند، سلسله کارهای ضداسراییلی انجام گرفته است؛ و مصوبه ضداسراییلی اماراتی‌ها که از سازمان ملل رأی گرفتند و یا اقدام عمانی‌ها در بستن مسیر پرواز حرکت هواپیمای اسراییلی‌ها را شاهد بودیم.

زارعی بیان کرد: کسانی که عادی‌سازی کردند یک قدم به عقب برداشتند و پایه‌های عادی‌سازی در آن کشورها سست شد. کشورهایی هم که نپیوستند به وقت‌گذرانی روی آوردند؛ وزیر خارجه عربستان چند بار بگوید عادی‌سازی به نفع امنیت منطقه است ولی قدمی به سوی آن بر نمی‌دارد و این نشان از به محاق رفتن عادی‌سازی است. 

انتهای پیام/

منبع خبرگزاری تسنیم

آگهی
دکمه بازگشت به بالا