شهرستان ها

شیوه مصرف سوخت در کشور باید تغییر کند

قزوین- یک کارشناس محیط زیست گفت: باید در شرایط فعلی به دنبال تغییر شیوه مصرف سوخت در همه بخش های کشور باشیم.

محمود داوران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به آلودگی شدید هوا در قزوین اظهار کرد: آلودگی کنونی تنها مربوط به قزوین نیست و در بسیاری از شهرها مخصوصا شهرهایی که از نظر اقلیمی و توپوگرافی شرایط خاصی دارند را شاهد هستیم.

وی افزود: امروز جریان افقی هوا را نداریم و همین امر باعث پخش آلودگی و بحران های زیست محیطی می شود.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه برخی از شهرهای ما احاطه بیشتری از سوی ارتفاعات پیرامونی دارند و این باعث تشدید آلودگی می شود، ادامه داد: افزایش مصرف سوخت به دلیل افزایش سرما و فعالیت های گسترده تر صنایع و خودروها را می توان علت اصلی تشدید آلودگی هوا دانست.

وی ادامه داد: امروز با صنایعی مواجه هستیم که عمدتا آلوده کننده هستند و به خاطر کمبود تولید گاز به سمت سوخت غیراستاندارد مازوت حرکت کرده اند.

داوران سوخت مازوت را عامل محرکی برای تشدید آلودگی هوا دانسته و عنوان کرد: قزوین توسط واحدهای تولیدی احاطه شده و همین باعث افزایش آلودگی هوا می شود.

وی مازوت سوزی را یکی از دغدغه های اصلی مرتبط با نیروگاه شهیدرجایی دانسته و عنوان کرد: باید در شرایط فعلی به دنبال تغییر شیوه مصرف سوخت در همه بخش های کشور باشیم.

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: استفاده از گاز به عنوان سوخت، بهینه سازی مصرف سوخت در بخش شهری و صنعت خودرو و استفاده از تکنولوژی های روز و مناسب در صنعت می تواند زمینه کاهش میزان آلودگی را فراهم کند.

وی با بیان اینکه اتلاف بالای انرژی در ساختمان ها به مصرف سوخت بیشتر می انجامد، تاکید کرد: سرمایه گذاری، طراحی و مدیریت مناسب در حوزه شهری و شهرسازی نیز باید به طور جدی در دستور کار قرار بگیرد.

داوران در پایان با بیان اینکه باید به دنبال اتخاذ راهکارهایی برای کاهش همگانی مصرف باشیم یادآور شد: برنامه ریزی بلندمدت برای تغییر سبک زندگی و ساختار مصرف سوخت در کشور باید در دستور کار قرار بگیرد تا شاهد آسمانی صاف و هوایی سالم باشیم.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا