بین الملل

ریخت وپاش آل خلیفه از جیب شهروندان بحرینی برای یک مسابقه بین‌المللی

درحالی که  مردم بحرین با مشکلات تورم، کسری بودجه و افزایش مالیات‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، رژیم آل خلیفه میلیون‌ها دلار برای برگزاری یک مسابقه ناشناخته و غیرمعمول هزینه می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  بحرین طی سال‌های اخیر5  میلیون دلار آمریکا را برای جایزه‌ای ناشناخته هزینه کرده است. 5 میلیون دلار تنها مجموع مبالغی است که «جایزه عیسی برای خدمت به بشریت»  به 5 برنده خارجی این مسابقه طی 5 دوره از زمان آغاز به کار آن اهدا کرده است. 

به گزارش مرآه البحرین، یعنی این جایزه  هیچ یک از هزینه‌های سازمانی از قبیل دستمزد کارکنان اداری و داوری جایزه و همچنین هزینه‌های برگزاری جشن سالانه، اسکان مهمانان، نشریات، مدال‌های طلا و غیره  را شامل نمی‌شود.

اما واقعاً چه کسی نام «جایزه عیسی برای خدمت به بشریت» را شنیده است؟این جایزه در سال 2009 با هدف رقابت با جوایز برجسته کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مانند جایزه ادبیات داستانی عربی بوکر، جایزه فرهنگی اویس و جایزه کتاب شیخ زاید تأسیس شد.  این جایزه به نام «عیسی بن سلمان آل خلیفه» پدر پادشاه فعلی تعمید داده شد تا اطمینان حاصل شود که بودجه  آن توسط دربار سلطنتی  به طور مداوم تامین می‌شود.

  این مسابقه هر 2 سال یک بار برگزار می‌شود و در طی آن مبلغی بالغ بر یک میلیون دلار آمریکا به برنده‌ای اهدا می‌شود که به تعبیر داوران به بشریت خدمت کرده و در تغییر جهان به سوی بهتر شدن نقش داشته است.

بحرین طی 5 دور برگزاری این مسابقه جایزه  را به یک زن مالزیایی، یک تاجر هندی، یک داروساز مصری، یک تاجر پاکستانی و در سال 2023 به یک پزشک نپالی اهدا کرد. بدین ترتیب 5 میلیون دلار از منابع مالی این کشور صرف جایزه‌ای نامعلوم و بی اعتبار شد. این در حالی است که ارزش جایزه بالاترین مبلغی است که در میان  تمام مسابقات کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به یک برنده  داده می‌شود.

به عنوان مثال، ارزش جایزه کاتارا برای ادبیات داستانی، که توسط قطر برگزار می شود، 575 هزار  دلار است که شامل پنج گروه مختلف است: 300 هزار دلار برای گروه  اول، 150 هزار دلار برای گروه دوم ، 75 هزار  دلار برای گروه سوم، 50 هزار دلار برای گروه چهارم و 60 هزار دلار برای گروه  پنجم. (یعنی با ارزش کمتر از نصف ارزش جایزه بحرین).

هزینه جایزه بین المللی ادبیات داستانی عربی بوکر که توسط امارات برگزار می‌شود، 110 هزار دلار است که 50 هزار دلار آن برای برنده اول و 10 هزار دلار برای 6 نویسنده دیگر است .یعنی حدود 9 برابر کم‌تر از ارزش جایزه بحرین. بحرین یک میلیون دلار به یک برنده خارجی بدون هیچ دلیل موجه قابل ذکری می‌دهد که تقریباً معادل ارزش جوایزی است که «جایزه نوبل» به برندگان در رشته‌های مختلف آن اهدا می ‌کند.

با این وجود، افکار عمومی عرب و خارجی هر سال در انتظار جایزه بوکر و جایزه کاتارا هستند و توجه رسانه‌ها به آنها معطوف می‌شود، زیرا آنها برای پوشش آنها و حدس زدن نتایج در گزارش‌های فعالانه رقابت می‌کنند، به گونه‌ای که این دو جایزه به دو سلاح نرم عظیم در دست امارات و قطر تبدیل شده است. 

از سوی دیگر، هیچکس خبری از جایزه عیسی برای خدمت به بشریت ندارد. می‌توانید نام جایزه‌ای را که در روز چهارشنبه 16 ژانویه 2023 به دکتر نپالی اهدا شد، جست‌وجو کنید. این است شادی بشریت به قیمت رنج مردم بحرین.

به جز روزنامه‌های داخلی و خبرگزاری دولتی بحرین(بنا) هیچ رسانه‌ای به آن نپرداخته بود؛ با وجود اینکه این مسابقه تحت نظارت خود شخص پادشاه بحرین برگزار می‌شود. 

در زمانی که کشور غرق در بدهی عمومی است که به سقف 19 میلیارد دینار بحرین رسیده است، مبالغ بیهوده در زمینه‌های مختلفی  هزینه می‌شود. جایزه عیسی برای خدمت به بشریت به گران ترین جایزه عربی و منطقه‌ای تبدیل شده است. به برندگان خارجی میلیون دلاری تبریک می‌گویم و خداوند به مردم بحرین که غرق در گرانی و مالیات شده‌اند، کمک کند!

این درحالی است که روز گذشته بانک جهانی اعلام کرد که بحرین بالاترین نرخ تورم قیمت مواد غذایی را در سطح کشورهای شورای همکاری  حوزه خلیج فارس در نوامبر 2022 با نرخ 12.7 درصد به ثبت رساند.

اخیرا انجمن‌های سیاسی بحرین اعلام کردند که فقر در این کشور در سایه فقدان عدالت اجتماعی، برنامه ریزی ضعیف اقتصادی، عدم حمایت از گروه‌ها و اقشار ضعیف در حال افزایش است.

این انجمن‌ها تاکید کردند که فقر یکی از عوامل اهانت به کرامت انسانی و نوعی تبعیض بین انسان‌ها است که اکثریت قریب به اتفاق طبقات کارگر، بیکاران، حاشیه نشینان و قربانیان جنگ و بلایای طبیعی و همچنین بیماری‌های مختلف از آن رنج می‌برند.

افزایش بیکاری، بحران مسکن ، فقدان برنامه‌ریزی راهبردی و مبهم بودن برنامه بهبود اقتصادی از دلایل اصلی فقر در بحرین است. شهروندان بحرینی برای تامین مالی نیازهای اولیه خود به کمک‌های مالی وزارت کار وابسته هستند و آمار این شهروندان درحال افزایش است.

کسری بودجه بحرین در سال مالی 2021 به 953 میلیون  دینار(2.5 میلیارد دلار) رسید، علیرغم اینکه درآمدها در این کشور نسبت به سال قبل افزایش 26 درصدی داشته و به 953 میلیون دینار(2.5 میلیارد دلار)   رسید.

رژیم آل خلیفه با قبضه کردن قدرت در بحرین و در اختیار گرفتن تمامی پست‌های مهم و کلیدی، فساد گسترده‌ای را به راه انداخته‌اند و نه‌تنها مردم بحرین را از مشارکت در امور مهم اقتصادی و سیاسی بازداشته‌اند؛ بلکه خسارات فراوانی را نیز به منافع آنها وارده کرده‌اند. فساد گسترده آل خلیفه امری نیست که مربوط به امروز و دیروز باشد؛ بلکه امری است که به یک عادت در میان خاندان حاکم بر بحرین تبدیل شده و ریشه‌های عمیقی نیز دارد.

در شرایطی که مردم بحرین بالاخص در سال‌های اخیر با مشکلات بزرگ اقتصادی مواجه بوده‌اند؛ آل خلیفه از طرفی با هدر دادن منابع کشور و از سویی دیگر قبضه مطلق قدرت؛ مشکلات عدیده‌ای را برای مردم بحرین ایجاد کرده‌اند و فساد گسترده در ابعاد مختلف حکومت آل خلیفه شرایط دشواری را برای مردم این کشور رقم زده است.

انتهای پیام/

منبع خبرگزاری تسنیم

آگهی
دکمه بازگشت به بالا