جامعه

شناسایی کودکان خیابانی با روش‌های جدید/ بانک اطلاعاتی کودکان خیابانی ایجاد می‌شود


سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور آخرین اطلاعات از نحوه شناسایی کودکان خیابانی را تشریح کرد.

محمدرضا حیدرهایی، سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه خبرگزاری فارس درباره آخرین اقدامات صورت گرفته برای شناسایی کودکان خیابانی، اظهار کرد: ما در سنوات گذشته کودکان  را از طریق مراکز روزانه شناسایی می‌کردیم، اغلب کودکان به همراه خانواده به صورت فصلی در یک محلی زندگی می‌کنند و ممکن است در فصلی دیگر به منطقه‌ ای متفاوت‌تر مهاجرت کنند به طوری که یک کودک در سال ممکن است چندین نقطه را برای کار کردن انتخاب کند، کما اینکه در زمستان منطقه جنوب کشور بهترین نقطه برای این کودکان است.

حیدرهایی در ادامه بر شناسایی ادامه‌دار کودکان خیابانی از طریق اسکن عنبیه تأکید و خاطرنشان کرد: ما کودکان خیابانی را که اقدام به تکدی‌گری می‌کنند از طریق اسکن عنبیه شناسایی می‌کنیم، در مواقعی این کودکان خود را به ما معرفی می‌کنند و از آنجایی که اوراق هویتی ندارند نامی مستعار را بر خود می‌گذارند.

وی درباره اقدامات جدید سازمان بهزیستی برای شناسایی کودکان خیابانی توضیح داد: از ابتدای سال 1400 تصمیم گرفتیم اطلاعات هویتی کودک را از طریق اسکن عنبیه ثبت و در سامانه 123 وارد کنیم، این سامانه یک به ما کد یکتا می‌دهد که اگر کودک در جایی دیگر مشاهده شد قابل شناسایی باشد .پس از این اقدام، بانک اطلاعاتی به ما می‌گوید این کودک یک‌بار دیگر در یک منطقه دیگر دیده شده است.

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به آخرین جزئیات از راه‌اندازی شبکه تشخیص کودکان کار خیابانی از طریق اسکن عنبیه در استان‌ها، عنوان کرد: با توجه به اعتبار ما در جدیدسال ۱۴۰۰ توانستیم ۱۳ دستگاه خریداری کنیم. اما از آنجایی که از محل اعتبارات تملک دارایی خریداری شود در پایان سال ۱۴۰۰ موفق نشدیم دیگر استان‌ها را مجهز کنیم.

وی یادآور شد: قول‌هایی داده‌اند تا پیش از پایان سال جاری سایر استان‌ها و مراکز حمایتی آموزشی ما که 60 مرکز در کشور هستند مجهز شوند و دولت باید حمایت کند تا سایر مراکز ما مجهز به دستگاه ثبت اطلاعات هویتی از طریق دستگاه عنبیه مجهز شود.

حیدرهایی اضافه کرد: تجهیز دستگاه ثبت اطلاعات هویتی از طریق دستگاه عنبیه موجب می شود تا ما یک  بانک یکپارچه در سال 1402 داشته باشیم و هر کودکی که مشاهده شود اسکن عنبیه شود  تا موجب شناسایی آن کودک خیابانی در تمامی نقاط کشور شویم.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا