بین الملل

هدف آمریکا درگیر شدن در موضوعات حساس مجاور چین برای مهار این کشور است/ تلاش‌ پکن عدم ورود به معرکه‌ای مانند بحران اوکراین است

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: برخلاف روسیه که در چاله و مخمصه اوکراین گیر افتاد و برای این کار مورد تشویق ایالات متحده هم بود، چینی‌ها به شدت نسبت به وقایع این‌چنینی حساس و محتاط هستند.

سنایی در گفت‌وگو با ایلنا:


اردشیر سنایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این پرسش که نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا سال گذشته سفری به تایوان داشت که با حاشیه‌هایی نیز همراه بود، اکنون نیز خبرها از قصد کوین مک‌کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای سفر به این کشور حکایت دارد، با توجه به تنش های موجود در روابط چین و ایالات متحده، چنین سفری با چه اهدافی صورت خواهد گرفت، گفت: استراتژی کلی ایالات متحده در قبال چین، مهار این کشور است. این را چه در زمان ترامپ به صورت انفرادی و در چه در دوره بایدن به‌صورت متحد و از طریق همکاری‌های منطقه‌ای و پیمان‌های دسته‌جمعی و درگیر کردن همه متحدان با این الگو دنبال می‌کنند. زمانی که جو بایدن در آمریکا به قدرت رسید، این سیاست را علنا و رسما هم اعلام کردند و اولویت سیاست خارجی آمریکا، سیاست مهار چین است.

وی ادامه داد: دلایل این سیاست هم مشخص است؛ چین به سرعت در حال رشد و توسعه اقتصادی است و شاید خیلی سریع‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌کردند بتواند به عنوان قدرت اول اقتصاد دنیا تبدیل شود. یعنی به عبارتی اگر چین بتواند قدرت اول اقتصادی در دنیا شود و آمریکا را پشت سر بگذارد، با توجه به اینکه این قدرت اقتصادی، نفوذ و قدرت سیاسی، نظامی و فرهنگی آمریکا را در دنیا در حوزه‌های مختلف و در مناطق مختلف یعنی در آسیا تا خاورمیانه، شمال آفریقا و آفریقا، مناطق مرکزی و شرقی در اروپا و آمریکای لاتین، به چالش خواهد کشید.

وی افزود: بنابراین سفر پلوسی در سال گذشته میلادی و سفر احتمالی مک کارتی به تایوان در همین راستا است؛ یعنی ایالات متحده برای محدود و مهار کردن و جلوگیری از نفوذ چین در مناطق مختلف، این را هم از طریق تلاش برای درگیر کردن خودش در ماجرای تایوان، بحث اختلافات در دریای چین جنوبی و هم از طریق پیمان‌های منطقه‌ای که با متحدانش منعقد کرده مانند پیمان آکوس که میان آمریکا، انگلیس و استرالیا منعقد شد. مجموعه این‌ها را اگر کنار هم بگذارید، می‌توان در نظر گرفت که هدف آمریکا درگیر شدن در موضوعات حساس مجاور چین است تا بتواند در سیاست مهار چین موفق باشد. 

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که حاشیه‌های سفر سال گذشته  پلوسی مانند اسکورت هوایی و زمینی هواپیمای وی موجب شده بود تا یک درگیری نظامی هرچند محدود میان دو کشور دور از ذهن نباشد اما پکن تنش را مدیریت کرد، واکنش چین به تکرار چنین سفری چه خواهد بود، گفت: بعید می‌دانم چین بخواهد عکس‌العمل خاصی به ویژه در بعد نظامی صورت دهد. چینی‌ها می‌دانند که گرفتن جایگاه قدرت سیاسی، اقتصادی و امنیتی آمریکا در دنیا و تبدیل شدن به قدرت اول اقتصادی و همینطور به دست آوردن سرزمین تایوان منوط به عدم و پرهیز از ورود به چالش‌های نظامی است.

وی افزود: یعنی برخلاف روسیه که در چاله و مخمصه اوکراین گیر افتاد و برای این کار مورد تشویق ایالات متحده هم بود، چینی‌ها به شدت نسبت به وقایع این‌چنینی حساس و محتاط هستند. تمام تلاش‌ پکن این است که وارد معرکه‌ای مانند بحران اوکراین نشوند. بنابراین بعید می‌دانم اتفاق خاصی روی دهد و تنها رزمایش‌ها و مانورهای قدرت و مباحث رسانه‌ای و تبلیغاتی نهایت واکنش چین خواهد بود.  


انتهای پیام/

منبع خبرگزاری ایلنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا