جامعه

تاثیر شگفت‌انگیز آموزش و مشاوره در بهبود روابط زوجین


مدیر کل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت: آموزش و مشاوره از 37 تا 75 درصد در کیفیت زندگی و بهبود روابط زوجین تاثیر دارد و باید بپذیریم که آموزش مهارت‌های زندگی و توانمند سازی زوجین به دوام زندگی کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، بهزاد وحید نیا، مدیر کل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشو در مورد عوامل موثر اجتماعی در افزایش طلاق در جامعه بیان داشت: سازمان بهزیستی در حوزه خانواده و آموزش‌های ازدواج و توانمند سازی با  موضوع پیشگیرانه به طور کلی سالانه نزدیک به  800 هزار نفر را آموزش می‌دهد. 

وی افزود: ارائه اقدامات پیشگیرانه سطح یک و ارائه آموزش‌های قبل از ازدواج و آموزش نقش پذیری زنانگی و مردانگی و آموزش نقش مادری برای بهبود کیفیت رواﺑﻂ زﻧﺎﺷﻮﯾﯽ و اﻓﺰاﯾﺶ ﺻﻤﯿﻤﯿﺖ زوﺟﯿﻦ ﻣﻮﺛﺮ است. 

وحید نیا با بیان اینکه بخشی از اقدامات پیشگیرانه در خانواده‌ها است و اگر فرد در خانواده الگوی مناسبی نداشته باشد و نداند که در قبال همسر چه وظایفی دارد بایستی توسط سازمان‌ها و سیستم‌هایی مانند بهزیستی، وزارت بهداشت و مجموعه‌هایی که در حوزه ازدواج فعالیت می‌کنند نقش پذیری و مهارت‌ها را آموزش ببیند. 

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی بیان داشت: در تقسیم کار ملی، دستگاه‌ها باید به وظایف خود در جهت توانمند سازی، آموزش زندگی خانوادگی، و مهارت افزایی سوق داده شوند تا کارکرد بهتری حاصل شود و سیاست‌هایی اتخاذ شود که با اجرای برنامه‌های کلان رفاه اجتماعی مانند برنامه‌های اوقات فراغت و دسترسی به خدمات اجتماعی و… ، فضای اجتماعی مطلوبی در جامعه ایجاد و آسیب کمتری به خانواده وارد شود. 

وی در ادامه در تشریح عوامل موثر بر طلاق تصریح کرد: بی توجهی و کاهش تعهد بین زوجین و نقص مهارت‌های ارتباطی در مسئله ازدواج و طلاق اثر می‌گذارد. 

وحید نیا اظهار داشت: همسر گزینی نادرست، نقص دانش و مهارت، عملکرد نامطلوب زوجین نسبت به یکدیگر و شرایط اقتصادی به عنوان تعیین کننده‌ها در کیفیت زندگی زوجین اثر می‌گذارد. 

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی با بیان اینکه سازمان بهزیستی طرح بهبود و مراقبت روابط خانواده در 5 سال اول زندگی مشترک را با هدف کمک به ازدواج آگاهانه افراد و تشویق و حمایت زوجین آغاز کرده است بیان داشت: سازمان بهزیستی در طی سال بالغ بر 1 میلیون و 500 هزار جلسه مشاوره روانشناختی در حوزه خانواده در قالب پوشش یارانه به صورت حضوری برگزار می‌کند. 

وی خاطر نشان کرد: از حدود 1 میلیون و 800 هزار تماس با سامانه 1480 سازمان بهزیستی نیز 60 درصد تماس‌ها در حوزه مشاوره غیرحضوری با متخصصان و مشاوران سازمان است.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا