جامعه

سرانه آموزشی بسیار پایین در بافت‌های فرسوده

خان محمدی مطرح کرد؛

تفاهم نامه همکاری مشترک بین شرکت باز آفرینی شهری و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور امضا شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، تفاهم نامه همکاری مشترک بین شرکت باز آفرینی شهری و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور امضا شد.

این تفاهم‌نامه به منظور تأمین اعتبار، طراحی، نظارت و اجرا فضاهای آموزشی در محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری کشور برای استقرار عدالت آموزشی، رفع محرومیت و برقراری نصیب برابر از امکانات آموزشی و پرورشی و با هدف همکاری و بهره‌گیری متقابل به منظور استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اجرایی، مدیریتی، علمی، پژوهشی و آموزشی طرفین در زمینه تحقق برنامه‌ها و سیاست‌های بازآفرینی شهری در زمینه احداث، توسعه و تجهیز مراکز و فضاهای آموزشی در محدوده‌ها و محلات هدف جهت دستیابی به استاندارد سرانه آموزشی و بالابردن کیفیت ساخت مدارس متناسب با جمعیت لازم التعلیم در حرائم مذکور و طرح‌های استاندارد فضاهای آموزشی کشور و با رویکرد مدرسه کانون تربیت و پیشرفت محله امضا شد.

حمیدرضا خان محمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در آئین امضای این تفاهم‌نامه با اشاره به این‌که مجموعه مسائل در وزارت آموزش و پرورش بسیار پهن پیکر و بزرگ است، تصریح کرد: در شرایطی که منابع مالی محدود شده است، باید از هم‌افزایی و انطباق ظرفیت‌های موجود استفاده و از موازی‌کاری پرهیز کرد.

وی افزود: در حال حاضر یکی از مشکلاتی که به دلیل تغییرات اقلیمی و خشکسالی با آن مواجه هستیم، مهاجرت مردم از روستاها و شهرهای کوچک به حاشیه شهرهای بزرگ است و همین امر باعث شده تا نیاز به احداث مدارس بیشتر شود. در واقع این تغییر جمعیتی در گذر زمان نیاز جدیدی را بر ما تحمیل کرده است.

خان محمدی با یادآوری این‌که مهم‌ترین مشکلات در محدوده بافت‌های فرسوده پایین بودن سرانه فضاهای آموزشی است، اظهار کرد: سرانه فضای آموزشی در محدوده بافت‌های ناکارآمد ۲.۵ است که با سرانه آموزشی کل کشور که ۵.۲ است، فاصله بسیار دارد. همچنین اکنون ۱۰۴ هزار کلاس در کل کشور نیاز به بازسازی و مقاوم‌سازی دارد که از این تعداد ۴۵ هزار و۵۴۳ کلاس در بافت‌های ناکارآمد قرار دارد. در مجموع ۲۲ هزار و ۷۶۲ کلاس نیاز به تخریب و بازسازی و ۲۲ هزار و ۷۸۱ کلاس نیاز به مقاوم‌سازی دارند.

معاون وزیر آموزش و پرورش نبود زمین برای ساخت مدرسه در محدوده بافت‌های ناکارآمد جهت تبدیل مدارس به کانون تربیت و پیشرفت محله را یکی از مشکلات مدرسه سازی برشمرد و گفت: هم‌اکنون بسیاری از خیرین آماده ساخت مدرسه هستند اما زمین مناسب نداریم که در اختیارشان قرار دهیم و ساخت مدرسه در محلات دیگر به خصوص برای دوره ابتدایی شرایط رفت و آمد را سخت کرده و چالش‌های جدیدی را به وجود می‌آورد.

خان محمدی در پایان تصریح کرد: با امضای این تفاهم‌نامه، نقشه راه جدیدی برای ساخت مدارس با رویکرد نوین رقم خواهد خورد. هدف این است که مدارس به کانون تربیت و پیشرفت محله تبدیل شوند، برای این منظور برنامه ساخت مدارسی برای دسترسی به مراتبی از حیات طبیه مورد انتظار سند تحول آموزش و پرورش را در دستور کار داریم که نوید یک جریان بزرگ در مدرسه سازی را می‌دهد تا علاوه بر دانش‌آموزان، خانواده‌ها و دیگر شهروندان نیز بتوانند از خدمات ارائه شده در این اماکن استفاده کنند.

شایان ذکر است؛ ایجاد بانک اطلاعاتی مکانی و توصیفی، تهیه گزارش از پراکندگی و وضعیت ارزیابی کیفی فضاهای آموزشی موجود، حمایت و پشتیبانی فنی و مالی از اجرا و نظارت بر ساخت مراکز آموزشی واقع در محدوده‌ها و محلات، تهیه طرح‌های ویژه با رویکرد متمرکزسازی پروژه‌های بازآفرینی شهری در فضاهای آموزشی و همکاری در تهیه و اجرای برنامه‌های اقدام مشترک توسعه و ارتقا فضاهای آموزشی بازآفرینی و حمایت لازم در مردمی سازی و جلب مشارکت‌های مردمی از رئوس اصلی زمینه‌های همکاری مشترک دو طرف در این تفاهم نامه ذکر شده است.

منبع خبرگزاری مهر

دکمه بازگشت به بالا