فرهنگ

چند خانواده شهید و ایثارگر به حج تمتع 1402 می‌روند؟


حدود 2 هزار و 700 نفر از خانواده شهدا و ایثارگران که در حج تمتع 1399 هزینه این سفر را پرداخت کرده بودند، در اولویت تشرف به حج 1402 هستند که البته احتمال افزایش این سهمیه وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، یکی از موضوعاتی که در شورای عالی حج تصویب شده، اختصاص سهمیه حج به خانواده شهدا و ایثارگران است.

در حج تمتع ۱۳۹۹ که عربستان زائر خارجی پذیرش نکرد، سهمیه ایران ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر بود که از این بین پنج هزار نفر به خانواده شهدا و ایثارگران اختصاص یافت و به منظور بالا نرفتن هزینه حج در زمان اعزام و تثبیت نرخ ارز، هزینه بخشی از این سهمیه واریز شد.

کم‌تر از نیمی از سهمیه ایثارگران در سال ۹۹، به حج امسال رفتند

امسال نیز با توجه به اعمال محدودیت سنی در حج تمتع از سوی سعودی‌ها، افراد بالای ۶۵ سال امکان تشرف به سرزمین وحی نداشتند و به این ترتیب برخی از خانواده شهدا و ایثارگران که سن بالایی هم دارند، از گردونه اعزام حذف شده و در نهایت سهمیه بنیاد شهید یک هزار و ۹۰۰ نفر اعلام شد.

۲.۷ هزار نفر از خانواده شهدا و ایثارگران در اولویت حج ۱۴۰۲

در حج تمتع آینده نیز با توجه به اینکه سازمان حج و زیارت اعلام کرده افرادی هزینه حج را در سال ۱۳۹۹ پرداخت کرده‌اند، در اولویت نخست اعزام به حج تمتع هستند، ۳۷ هزار نفر که چنین شرایطی دارند، در اولویت نخست برای اعزام قرار می‌گیرند که 22 هزار نفر از آنها بالای ۶۵ سال دارند. همچنین حدود ۲ هزار و ۷۰۰ هزار نفر از افرادی که هزینه حج ۱۳۹۹ را پرداخت کرده بودند، خانواده شهدا هستند. البته در صورتی که سهمیه کاروان‌ها با توجه به بالا بودن هزینه حج تمتع تکمیل نشود، احتمال افزایش سهمیه بنیاد شهید وجود دارد.

بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت، پس از افرادی که هزینه حج سال ۱۳۹۹ را پرداخت کرده بودند، ودیعه‌گذاران تا پایان سال ۱۳۸۵ و پس از آن ودیعه‌گذاران تا ۳۱ فرودین ۱۳۸۶، ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ و اول خداد ۱۳۸۶ در اولویت اعزام به حج تمتع ۱۴۰۲ هستند.

نام‌نویسی در حج تمتع آینده قرار بود ۳۰ دی‌ماه انجام شود که بنا بر دلایلی این امر محقق نشد و به نظر می‌رسد هم‌زمان نیمه بهمن‌ماه هم‌زمان با میلاد امام علی علیه‌السلام ثبت‌نام از متقاضیان حج تمتع آغاز شود. هنوز هزینه نهایی حج مشخص نیست و به گفته رئیس سازمان حج و زیارت پیش‌بینی ۵ گروه قیمتی برای حج آینده شده است. همچنین سعودی‌ها سهمیه ایران برای حج آینده را ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر اعلام کرده‌اند که با وجود درخواست ایران برای افزایش سهمیه، سعودی‌ها مدعی شدند به هیچ کشوری سهمیه مازاد تعلق نگرفته است.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا