سیاسی

دبیر کمیسیون ماده 10 وزارت کشور: نگاه مان در مواجهه با احزاب، تعاملی و گفت‌وگو محور است/ صدور مجوز فعالیت چند حزب استانی و ملی


مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور گفت: ما در جلسه کمیسیون ماده 10، مجوز فعالیت چند حزب استانی و ملی را بررسی و صادر کردیم و نگاه‌مان در مواجهه با احزاب، نگاهی باز و تعاملی و گفت‌وگو محور است.

عبدالله مرادی مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی فارس در رابطه با مصوبات نشست اخیر کمیسیون ماده 10 گفت: در ابتدای این جلسه که ما از نماینده حزب مجمع ایثارگران دعوت کرده بودیم تا حضور پیدا کند و توضیحاتی را در رابطه با موارد مطرح‌شده و مواضع اخیر خود توضیحاتی را ارائه دهد، به اینجا رسید که توضیحات نماینده حزب ارائه شد و متقابلا کمیسیون هم مواضع حزب را بررسی کرد و درنهایت مقرر شد که به حزب در زمینه رعایت اصول قانونی و چارچوب قانون اساسی و همین‌طور شاخص‌های قوانین احزاب تذکر بدهد.

مرادی در ادامه خاطرنشان کرد: دبیر این حزب آقای جواد امام توضیحاتی را ارائه داد و پذیرفت و نکات خود را ارائه داد و کمیسیون هم درنهایت با توجه به نکات ایشان و با توجه به شاخص‌هایی که گفته شد، تذکری کتبی به حزب داده شد.

مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور با اشاره به اینکه نگاه‌مان در مواجهه با احزاب، نگاهی باز و تعاملی و گفت‌وگو محور است افزود: رویکرد وزارت کشور و کمیسیون ماده 10 احزاب این است که فضا را برای احزاب باز کنیم و میدان برای فعالیت کردن باز باشد. لذا ما به دنبال باز کردن فضا برای فعالیت سیاسی هستیم، اما با این قید که احزابی که فعالیت می‌کنند توانمند و با شاخص‌های واقعی یک حزب، مسئولیت‌پذیر و آموزش‌های حزبی مشخص و داشتن ایده‌های حکمرانی، نظراتشان و نکاتشان را در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی برای حکمرانی مطرح کنند و از مواضع سیاسی و جناحی تخریبی و جناحی هم بپرهیزند و دوری کنند. 

مرادی با اشاره به اینکه رویکرد وزارت کشور در حوزه احزاب، تعاملی و مشارکتی است، گفت: احزاب مهم‌ترین نقش را می‌توانند در انتخابات و مشارکت سیاسی داشته باشند. به همین جهت هم با خانه احزاب ارتباط تنگاتنگی را برقرار کرده‌ایم و هم از ظرفیت‌های خانه احزاب استفاده می‌کنیم که هم یک فضای گفت‌وگو‌ی سیاسی در قالب خانه احزاب شکل بگیرد و هم در سطح استانی و ملی یک گفتمان سیاسی درسبه وجو بیاید.

وی ادامه داد: در هر استان یک خانه احزاب وجود دارد و 21 استان خانه احزاب استانی دارند فلذا این گفت‌وگو‌ها و نشست‌های حزبی از این طریق نسبت به افزایش نشاط در جامعه موثر خواهد بود و نوع نگاه ما این است که حزب به عنوان یک حلقه میانی می‌تواند نقش موثری در افزایش مشارکت داشته باشد.

مرادی در ادامه با اشاره به برخی از مصوباتی که در نشست کمیسیون ماده 10 مطرح شده گفت: در مصوبات این نشست، پروانه حزب نسل نو، صادر شد، همچنین برگزاری مجمع عمومی حزب مجمع دانش‌آموختگان استان بوشهر به تصویب رسید و همچنین کمیسیون مقرر کرد که از انجمن دندانپزشکی ایران که یک انجمن صنفی هست، برای توضیحات دعوت به عمل بیاید.

وی افزود: تشکل‌‌‌‌‌های صنفی از مجموعه‌هایی هستند که باید کارکردشان در حوزه صنفی باشد و نباید وارد مواضع و درگیری‌های سیاسی بشوند و به همین جهت انجمن علوم دندانپزشکی ایران را دعوت کردیم که برای توضیحات بیاید.

مرادی خاطرنشان کرد: در حوزه اقلیت‌ها، دو انجمن زرتشتیان تفت و توابع آن، و همچنین کانون دانشجویان زرتشتی را بررسی کردیم و انتخاباتشان مورد تایید قرار گرفت و با تمدید پروانه فعالیت آنها موافقت شد.

وی ادامه داد: ما در این نشست تعدادی هم تشکیل شعبه استانی را با آن موافقت کردیم به عنوان مثال شعبه استانی حزب اسلامی کار در آذربایجان شرقی، جامه اسلامی کارگران در آذربایجان شرقی، رهپویان انقلاب اسلامی در آذربایجان شرقی، کانون تربیت اسلامی در خراسان شمالی، حزب همدلی مردم تحول‌خواه در استان البرز، مجمع نیروهای خط امام در خراسان شمالی و کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در آذربایجان شرقی مجوز ایجادشان داده شد.

مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور با اشاره به فعالیت های وزارت کشور برای انتخابات گفت: برای انتخابات هم برنامه‌مان این است که احزاب را فعال کنیم و احزاب بتوانند با مشارکت خودشان فعالیت‌های انتخاباتی را تقویت کنند و ما از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم.

مرادی در پایان گفت: ما از همه ظرفیت‌هایی که در راستای چارچوب‌های قانون اساسی و منافع ملی اشتراک دارند استفاده می‌کنیم و باید با گفت‌وگو‌های حزبی و سیاسی گفتمانی درست در حوزه احزاب سیاسی بوجود بیاوریم که انشاءالله انتخاباتی پرشور داشته باشیم.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا