دانش و فناوری

استارتاپ استخراج سیارک AstroForge، فناوری پالایش فلزات خود را امسال در فضا آزمایش می‌کند

استارتاپ استخراج سیارک AstroForge تلاش دارد تا کاری را انجام دهد که تاکنون هیچ شرکت دیگری قادر به انجام آن نبوده است و به همین منظور، امسال دوبار به فضا خواهد رفت. این استارتاپ قصد دارد تا به مواد معدنی گران‌بها موجود در اعماق فضا دست پیدا کند.

سال گذشته گفته شده بود که AstroForge در حال برنامه‌ریزی برای یک مأموریت نمایشی در سال 2023 است و اکنون این استارتاپ جزئیات بیشتری در مورد مأموریت خود منتشر کرده است. همچنین ماموریت دیگری برای اواخر سال اعلام شده که شرکت را برای رصد به یک سیارک هدف می‌برد.

استارتاپ AstroForge

فرآیند استخراج مواد معدنی از سیارک

اولین مأموریت در ماه آوریل با پرتاب اشتراکی Transporter-7 شرکت اسپیس ایکس به فضا پرتاب خواهد شد. در این مأموریت از یک ماهواره به نام 6U CubeSat استفاده خواهد شد که توسط شرکت فناوری فضایی OrbAstro توسعه یافته و با مواد شبیه سیارک بارگیری شده است تا قابلیت‌های پالایش و استخراج AstroForge در فضا آزمایش شود.

در مأموریت دوم، AstroForge به اعماق فضا سفر خواهد کرد تا داده‌های مربوط به سطح سیارکی را جمع‌آوری کند و شرکت امیدوار است در اواخر این دهه بتواند استخراج کند.

«مت گالیچ»، مدیرعامل آن در مصاحبه‌ای به TechCrunch گفت:

«ما باید راهی پیدا کنیم تا رِگولیت‌های سیارک را خارج و آن را در پالایشگاه خود پردازش کنیم و معتقدیم که این مشکل را برای سیارک موردنظرمان حل کرده‌ایم.»

مواد معدنی <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b3%db%8c%d8%a7%d8%b1%da%a9'>سیارک</a>‌ها

او در ادامه توضیح داد که با مشاوران دانشگاهی، ناسا و مؤسسه تحقیقاتی غیرانتفاعی علوم سیاره‌ای همکاری می‌کند تا بتواند امیدوارکننده‌ترین سیارک‌ها برای بهره‌برداری را شناسایی کند. این شرکت همچنین اخیراً مقاله‌ای را با مدرسه معادن کلرادو منتشر کرده که در آن فلزهای موجود در سیارک‌هایی که می‌توان آن‌ها را استخراج و به عنوان کالا در زمین به فروش رساند (یا در فضا استفاده کرد)، ارزیابی شده است.

در این مقاله همچنین اشاره شده است که «بافت سطوح سیارکی غنی از فلز باید مورد بررسی قرار گیرد» و جیالیچ نیز تأیید کرد که مأموریت دوم آن‌ها مطالعه سطح سیارک هدف با استفاده از تصاویر با وضوح بالا خواهد بود.

منبع دیجیاتو