دانش و فناوری

ابداع یک فناوری پوشیدنی کنترل سلامت که به باتری نیاز ندارد

یک شرکت استارتاپ فرانسوی ادعا می‌کند که نخستین دستگاه کنترل سلامتی قابل بستن روی بدن را اختراع کرده است که باتری آن هرگز تمام نمی‌شود.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، بارکدا بی‌هارت (Baracoda BHeart) برای شارژ مجدد خود از فناوری جمع‌آوری انرژی از طریق حرکت، گرمای بدن و همچنین نور محیط  استفاده می‌کند تا به کاربر «باتری تمام‌نشدنی» بدهد.

این دستگاه هوشمند در نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی ۲۰۲۳ (سی‌ئی‌اس) در لاس‌وگاس رونمایی و جایزه نوآوری نمایشگاه فناوری در بخش تولیدات بهینه [فاقد اثر مخرب بر محیط زیست] را برنده شد.

باراکودا ادعا می‌کند که فناوری جمع‌آوری انرژی بی‌موشن که در انتظار ثبت اختراع است، می‌تواند درون دستبندها و بند‌هایی که با هر ساعت معمولی سازگار است، قرار داده شود و به آن امکان می‌دهد «با اشیای موجود، مد و کارهای روزمره معمول یکی و ترکیب شود».

بی‌هارت در سال‌های اخیر، چند پیشرفت بزرگ علمی مربوط به فناوری برداشت انرژی را پیگیری می‌کند؛ به طوری که پژوهشگران در سال ۲۰۲۱ از سامانه‌ای رونمایی کردند که به دستگاه‌های الکترونیکی امکان می‌داد بدون شارژ شدن «مدت زمان بی‌نهایت» کار کنند.

مدیر بارکدا ادعا می‌کند که این رویکرد «بدون دردسر و نامحسوس» کنترل سلامت آن را برای افرادی که دوست ندارند نگران شارژ یا نگه داشتن گجت یا ابزارک دیگری باشند، در دسترس‌تر خواهد کرد.

توماس سروال، مدیر اجرایی باراکودا، گفت: «نخستین دستگاه‌های نظارت بر سلامتی برای جا انداختن این موضوع مهم بودند که فناوری قابل بستن روی بدن می‌تواند سبک زندگی سالم‌تری را تشویق کند، اما ما باید بیش از ورزشکاران روی مردم تاثیر بگذاریم تا سلامت عمومی را بهبود دهیم.»

«افراد در هر سنی و در هر سطح تناسب اندام برای نظارت و کنترل سلامت خود به روش‌های ساده‌تری نیاز دارند، بنابراین ما باید محصولاتی را طراحی کنیم که با سبک زندگی همه افراد سازگار است؛ از جمله افرادی که از نظر آن‌ها نگهداری فناوری روز آسان و در دسترس نیست.»

انرژی تولیدشده برای تامین انرژی طیفی از حسگرها کافی است تا هم شاخص‌های سلامت را جمع‌آوری‌ کند و هم آن‌ها را به تلفن هوشمند یا تبلت آی‌او‌اس یا اندروید ارسال کند.

به گفته بارکدا، این حسگرها اطلاعاتی درباره انرژی بدن کاربر، وضعیت سلامت، سازگاری ذهنی، سطح فعالیت و کیفیت خواب ارائه می‌دهند.

بی‌هارت قرار است در ماه آوریل با قیمت حدود ۱۰۰ دلار (۸۰ پوند) عرضه شود.

منبع ایتنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا