اقتصاد

افزایش ۸ میلیون لیتری مصرف بنزین با قطع گاز جایگاه‌های CNG

آب و انرژی در هفته ای که گذشت؛

احتمال واردات بنزین برای ایام نوروز قوت گرفت،برنامه ۸ ساله وزارت نفت برای افزایش ظرفیت ۲میلیون بشکه‌ای نفت وافزایش ۶.۵ میلیون مترمکعب گاز در روز از مهمترین اخبار آب وانرژی درهفته جاری بودند.

به گزارش خبرنگار مهر، احتمال واردات بنزین برای ایام نوروز قوت گرفت، برنامه ۸ ساله وزارت نفت برای افزایش ظرفیت دو میلیون بشکه‌ای نفت، افزایش ۶.۵ میلیون مترمکعب گاز در روز و افزایش ۸ میلیون لیتری مصرف بنزین با قطع گاز جایگاه‌های CNG از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

افزایش ۶.۵ میلیون مترمکعب گاز در روز

مهرداد کاهکش، مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گفت: در روزهای اخیر با ابتکاراتی که انجام شد، موفق شدیم ۶.۵ میلیون مترمکعب در روز به تولید گاز کشور اضافه کنیم و اکنون مقدار افزایش تولید این شرکت به ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب در روز رسیده است.

قرارداد سه‌جانبه تأمین، انتقال وتوزیع فرآورده‌های نفتی حوزه برندینگ

قرارداد سه‌جانبه تأمین، انتقال و توزیع فرآورده‌های نفتی حوزه شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع (برندینگ) بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت پالایش نفت اصفهان و شرکت راهبر ترابر انرژی امضا شد. این قرارداد بعدازظهر، شنبه (۱ بهمن) با حضور جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و ابراهیم کاویانی‌پور، مدیرعامل شرکت راهبر ترابر انرژی امضا شد.

هدف از امضای این تفاهم‌نامه تقویت زیرساخت‌های زنجیره تأمین و توزیع فرآورده در کشور، مدیریت مصرف سوخت و کاهش تصدی‌گری دولت در حوزه نقل و انتقال فرآورده است

احتمال واردات بنزین برای ایام نوروز قوت گرفت

علی زیار، قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران موضوع به مهر گفت: اکنون صادرات بنزین به صورت جدی وجود ندارد، زیرا افزایش ۲۱ دردصدی مصرف را پیش رو داریم در صورتی که چنین افزایش مصرفی وجود نداشت می‌توانستیم نیمی از این سوخت را صادر کرده‌ایم و ارزش افزوده داشته باشیم.

زیار ادامه داد: میانگین تولید بنزین در کشور بین ۱۰۷ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز است اما این عدد متناسب با اورهال شدن پالایشگاه‌ها متغییر است، به عنوان مثال ستاره خلیج فارس در ماه آینده اورهال می‌شود که این موضوع باعث کاهش تولید روزانه می‌شود که ممکن است این عدد به ۹۸ میلیون لیتر در روز برسد. هر ساله در نیمه دوم کاهش مصرف بنزین را داشتیم اما متأسفانه در سال جاری با افزایش مصرف بنزین روبرو شده‌ایم به طوری که نسبت به سال گذشته افزایش ۲۱ درصدی را نسبت به گذشته داشته‌ایم به طوری که از مصرف ۸۴ میلیون لیتر به ۱۰۴ میلیون لیتر در روز رسیده است.

زیار در پاسخ به این سوال مهر که آیا در احتمال واردات بنزین در ایام نوروز وجود دارد، گفت: درصورتی که ذخایر ما به حد قابل قبولی برسد دیگر نیازی به واردات نداریم.

قائم مقام مدیرعامل شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی در خاتمه یاد آور شد: اکنون با تمام توان و حداکثر توان تولید و ذخیره سازی در حال انجام است اما در صورتی که ذخیره سازی وجود نداشته باشد، به احتمال زیاد با کمبود بنزین مواجه می‌شویم و در این صورت باید برای ایام نوروز بنزین خریداری کنیم.

حدود ۱۵ میلیارد مترمکعب گاز در پالایشگاه فجر جم فرآورش شد

سیدمحمدمهدی هاشمی، مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجر جم با بیان اینکه از ابتدای امسال تا پایان آذرماه ۱۴ میلیارد و ۷۷۰ میلیون مترمکعب گاز در پالایشگاه فجر جم تولید و به خط سراسری ارسال شده است، گفت: در همین مدت ۲ میلیون بشکه میعانات گازی و بیش از ۹ هزار تن گاز مایع (ال‌پی‌جی) تولید شده است.

وی افزود: خوشبختانه با وجود فعال بودن چند سامانه بارشی، تولید در این شرکت همچنان پایدار است و شیرین‌سازی گاز طبق تعهد تا پایان فصل زمستان تداوم خواهد داشت.

افزایش ۸ میلیون لیتری مصرف بنزین با قطع گاز جایگاه‌های CNG

اردشیر دادرس، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی CNG به مهر گفت: حدود یک چهارم یعنی ۲۰ تا ۳۰ درصد سی ان جی ها تعطیل هستند که علت این امر افت فشار در پایانه‌های گاز رسانی مناطق شمالی و سردسیر کشور است.

وی با اشاره افزایش ۵ تا ۸ میلیون لیتری مصرف گاز در روز اضافه کرد: به علت قطعی سی ان جی ها مصرف بنزین در روز ۵ تا ۸ میلیون تومان افزایش داشته است که بیشتر مربط به حمل و نقل عمومی می شودو دولت باید نسبت به این موضوع چاره اندیشی کند.

وی اضافه کرد: هر روز قطعی جایگاه‌های سی ان جی ها معادل ۲۵ میلیون لیتر بنزین است.

برنامه ۸ ساله وزارت نفت برای افزایش ظرفیت دو میلیون بشکه‌ای نفت

محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت در مراسم انعقاد اولین قرارداد طرح احیای چاه‌های بسته و کم بازده نفتی گفت: تا ۸ سال آینده قادریم به تولید ۵.۷ میلیون بشکه نفت برسیم، اکنون ظرفیت تولید ۳.۸ میلیون بشکه است که مدتی می‌تواند ادامه داشته باشد بخشی ار این افزایش تولید از محل احیای چاه‌های کم بازده است، بخشی مربوط به توسعه میادین جدید و بخشی مربوط به استفاده از روش‌های ازدیاد برداشت است.

تولید فاز ۱۱ پارس جنوبی به زودی آغاز می‌شود

مدیر عامل شرکت ملی نفت گفت: توسعه فاز ۱۱ یک اقدام کارامد، منحصر به فرد و کم نظیر بوده است و بزودی تولید از فاز ۱۱ پارس جنوبی آغاز می‌شود.

تصمیم‌گیری برای ساخت ۵۰ جایگاه عرضه سوخت در سیستان و بلوچستان

وزیر نفت گفت: یکی از مشکلات اساسی در سیستان و بلوچستان کمبود جایگاه‌های عرضه فرآورده‌های نفتی و سی‌ان‌جی است، بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده ساخت ۴۰ تا ۵۰ جایگاه عرضه فرآورده نفتی و سی‌ان‌جی در این استان طی نشست شامگاه سه‌شنبه استانداری مطرح خواهد شد و در صورت تصویب ازسوی شورای اقتصاد، کمبود استان در این زمینه برطرف می‌شود.

دو اقدام ایران برای جلوگیری از افت فشار گاز در پارس جنوبی

محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت به مهر گفت: برای تداوم تولید گاز در پارس جنوبی برنامه‌های نگهداشت توان تولید، حفاری‌های چاه جدید و فشار افزایی در مرحله طراحی و مطالعات است و جز برنامه‌های جدی شرکت ملی نفت محسوب می‌شود.

۸۱ حلقه چاه نفت و گاز در مناطق خشکی و دریایی حفر و تکمیل شد

مسعود افشار، معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: ۸۱ حلقه چاه نفت و گاز در ۱۰ ماه امسال با کاربست دکل‌های ناوگان حفاری این شرکت در مناطق خشکی و دریایی کشور حفر و تکمیل شد.

روند صعودی شاخص برق درپایداری شبکه

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: شاخص وضعیت عملکرد صحیح سیستم حفاظت از سال ۱۳۸۵ تا به امروز روند صعودی بسیار خوبی داشته است.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید شبکه سراسری برق کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی افزایش بیش از ۱۰ برابری پیدا کرده و به ۹۰ هزار مگاوات رسیده، به طوری که می‌توان گفت رتبه ۱۶ جهان به لحاظ ظرفیت تولید نیروگاهی به کشور ما تعلق دارد و با افتخار در رده شبکه‌های بزرگ دنیا شناخته می‌شویم.

وی افزود: ویژگی دیگر شبکه برق کشورمان رشد مصرف برق حدود ۵.۴ درصدی است که طی ۱۰ سال اخیر رشد زیادی محسوب می‌شود و در مقایسه با رشد مصرف کشورهای توسعه یافته که در حدود یک درصد یا حتی کمتر از یک درصد هستند رشد قابل توجهی داشته و نیازمند بهینه سازی مصرف است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا