شهرستان ها

پژوهشگاه زنبورداری دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان فعال می‌شود

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: با مشارکت دانشگاه لرستان و اتحادیه زنبورداری و حمایت undp پژوهشگاه زنبورداری در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی فعال می‌شود.

معاون اشتغال اداره کل کار استان:


به گزارش ایلنا، عظیم رحمان سالاری در سومین نشست فعال‌سازی زنبورداری دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان با بیان اینکه آموزش اصلی‌ترین و حلقه اولیه زنجیره ارزش است، اظهار کرد: با توجه به اینکه زنبور داری و تولید عسل یکی از مهمترین مزیت‌های در استان است و این استان از تولید کنندگان عمده کشور است برای توانمندی و ایجاد اشتغال در این حوزه نیاز به آموزش های تخصصی  لازم و ضروری است.

وی افزود: پژوهشگاه عسل و زنبورداری با همت دانشگاه لرستان، اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان و اتحادیه زبورداری با تخصیص اعتبارات لازم در جهت آموزش در حوزه عسل و محصولات جانبی عسل از جمله ژل رویال فعال می شود.

محمدزاده رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان هم به اهمیت فعالیت زنبورداری اشاره کرد و گفت: برای استفاده علمی و بهینه از مراتع و باغ‌های استان، پرورش و گسترش زنبور عسل، یک ضرورت است.

محمدزاده اظهار داشت: علاوه بر نقش زنبور عسل در گرده‌افشانی و افزایش محصولات زراعی، پرورش این حشره‌ی مفید، نقش ویژه‌ای در اشتغال‌زایی دارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه علت‌های مختلفی همچون تغییر اقلیم، خشکسالی و استفاده از سموم زراعی، به‌ شدت، تاثیرات منفی در این حوزه ایجاد کرده است.

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان افزود: در لرستان، تعداد کل زنبورداران 3 هزار 537 نفر و افراد شاغل در این عرصه 3 هزار 464  نفر است و 435 هزار و 196 کندوی زنبور عسل در این استان، وجود دارد.

محمدزاده ادامه داد: در لرستان میانگین تولید عسل، حدود 8 کیلوگرم برای هر کندو است که مقدار آن نسبت به میانگین کل، پایین است اما به علت افزایش تمایل به حرفه زنبورداری، تعداد کندوهای امسال استان، نسبت به سال گذشته، حدود 8 درصد، افزایش یافت.

وی اظهار داشت: امسال، تخمین زده می‌شود مقدار تولید عسل در استان لرستان 3 هزار 700 تُن باشد.


انتهای پیام/

منبع خبرگزاری ایلنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا