شهرستان ها

انتقال موفقیت آمیز درنا از بلژیک به فریدونکنار

ساری- مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به انتقال یک بال درنا از بلژیک به تالاب فریدونکنار گفت: حفظ کریدور پروازی گله غربی درنای سیبری هدف مهم این انتقال است.

عطاء الله کاویان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته توسط سازمان محیط زیست اظهار داشت: یک فرد درنای سیبری از مرکز تکثیر و حفاظت درنا در کشور بلژیک از طریق مسیر هواپیمایی بلژیک به قطر سپس به فرودگاه حضرت امام در تهران منتقل شد.

وی افزود: درنای سیبری امروز صبح با سیر تشریفات قانونی برای رهاسازی در منطقه تالاب بین المللی فریدونکنار اعزام شد و با توجه به امکانات و تمهیداتی صورت گرفته از قبل و رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های دریافتی از مرکز تکثیر سیبری، تمامی امکانات را در دوماه گذشته برای استقبال از درنای سیبری بسیج کردیم.

وی یادآور شد: ایجاد سازه موقت در تالاب و مجاور محل زمستان گذارانی درنای امید انجام شد و امروز فرایند انتقال صورت گرفت و در حال حاضر درنا با علائم کامل زیستی در سازه موقت حضور دارد.

کاویان یادآور شد: احتمال می‌دهیم پس از دوره انتقال از سازه به محیط طبیعی اطراف انجام شود و هدف از انتقال این است که بتوانیم در ادامه تلاش‌های ۲۵ سال گذشته برای حفظ وتقویت کریدور پروازی و مهاجرت درنای سیبری از گله غربی تلاش کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: درنای سیبری امید ۱۵ سال و از دی ماه ۸۵ تاکنون به صورت تنها و انفرادی مهاجرت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه دوستداران حیات وحش انتظار دارند برای تقویت مسیر پروازی درنا تلاش شود، از مردم و خواست تا شرایط لازم را برای امنیت این درناها در تالاب‌ها و زیستگاه‌ها فراهم کنند.

کاویان با اظهار اینکه پیش بینی می‌شود مهاجرت پرنده تا دو هفته آینده صورت گیرد، گفت: با مهاجرت پروژه انتقال کامل می‌شود و در حال حاضر زیستگاه درنا از طریق مانیتورینگ پایش و رصد می‌شود تا شرایط لازم برای امنیت پرنده فراهم شود.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا