سیاسی

در اغتشاشات اخیر جای احزاب خالی بود/ حامی نقش‌آفرینی احزاب برای گفت‌وگوی ملی هستیم

وزیر کشور گفت: در اغتشاشات اخیر جای احزاب خالی بود باید اعلام موضع می‌کردند باید به آمریکا و انگلیس گفته می‌شد که در کار ایران دخالت نکنید و از اغتشاشگران حمایت نکنید. هیچ کس منکر مشکلات اقتصادی نیست اما احزاب باید موضع‌گیری دقیقی داشته باشند.

وحیدی در جمع خبرنگاران:


به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد وحیدی وزیر کشور در نشست خانه احزاب ایران برای آسیب‌شناسی دو انتخابات اخیر گفت: فرراسیدن ماه رجب را تبریک عرض می‌کنم و خوشحالم که امروز در خدمت شما هستیم تا درباره این عنوانی که برای نشست انتخاب شده یعنی آسیب‌شناسی دو انتخابات اخیر صحبت کنیم.

وی با بیان اینکه می‌شود با این سوال شروع کرد که با ۱۳۴ حزب و تشکیلات سیاسی چه انتظاری برای پیشرفت و توسعه کشور داریم، یادآور شد: احزاب وظیفه دارند مردم را حول شعارهای خوب و مناسب گرد هم بیاورند تا نقش‌آفرینی کنند. قرار است کشور رشد کند و این مسأله هم باید بر عهده مردم باشد و احزاب هم در این بین باید نقش‌آفرینی کنند.

وحیدی افزود: سوال این است که ما در این مسیر چه مشکلات و کمبودهایی داریم، بعد از تغییر قانون که اتفاق افتاد، ۱۳۴ حزب عناصر قابل توجهی هستند در این میان ۹۵ حزب ملی و مابقی استانی هستند، این بحث بعد از جنگ مطرح شد که جایگاه حزب کجاست و احزاب چه نقشی می‌توانند داشته باشند و بحث‌ها مفصل بود اما آنچه مسلم است، کشور و نظام به حزب نیاز دارند. احزاب در زمینه مشارکت سیاسی و ثبات سیاسی می‌توانند نقش‌آفرینی کنند و جایگاهی برای بیان خواسته‌ها و نیازهای مردم داشته باشند و هروقت این جایگاه پیدا شد این مسائل حل خواهد شد. منافع ملی، وحدت ملی، امنیت ملی و مصلحت کلی در اینجا پررنگ می‌شوند. همه احزاب این چهار عنوان را در نظر دارند و هیچ فعالیتی نباید باشد جز اینکه که چهار مولفه ذکر شده را داشته باشد.

وی عنوان کرد: هیچ حزبی نباید باشد الا در مسیر تقویت منافع ملی، در جهت استحکام وحدت ملی و در جهت گستردگی امنیت ملی این موارد شاخص‌هایی دارند که بخشی شفاف ذکر شده و بخشی در طول زمان خود را نشان داده است اگر ما به این چهار عنوان توجه کنیم هیچ محدودیتی در فعالیت احزاب نداریم.

وزیر کشور گفت: مسئله دیگر این است که احزاب کارکرد اصلی خود را داشته باشد، اگر بنا باشد صرفا در قالب جریان خبری و غیر انتقادی باشند نمی‌توانند آن نقش را ایفا کنند. اگر حزب در روزنامه خلاصه باشد نمی‌تواند تاثیرگذار باشد، احزاب باید بتوانند در جامعه مبلغ عقلانیت باشند و جامعه را به سمت عقلانیت هدایت کنند.

وی با بیان اینکه مسأله دیگر بحث ایجاد تعادل است، تعادل در جامعه در مقابل بی‌ثباتی است که کارکرد دیگر احزاب است. موضوع دیگر پیشنهاد حزب برای بهبود اوضاع است که هرچه  سیاست‌های احزاب دقیق‌تر باشد مفیدتر است. حزب یک فکر و برنامه دارد. باید این فکر و سیاست‌های قوی احزاب به شکل سازمان‌یافته‌تر بیان شود.

وزیر کشور با اشاره به موضوع کادرسازی احزاب یادآور شد: کادرسازی  مورد تاکید است که بتواند برای اداره کشور موثر و مفید باشد. حزب باید بتواند شرایط رفاه اجتماعی را بشناسد و از پایین به بالا حرکت کند. ممکن است نهاد قدرت از بالا به پایین باشد اما رفاه اجتماعی باید از پایین به بالا باشد و مردم در احزاب فعالیت داشته باشند.

وحیدی با اشاره به اینکه مسئله بعدی این است که حزب فراگیری داشته باشد و بتواند حرف خود را با اطمینان بیشتری بزند، گفت: مسائل دیگری که در کارهای احزاب به طور طبیعی مورد انتظار است این است که در لحظات خاص نیازمندی خاص را با گفتمان مناسب در بین مردم و بین خودشان فراهم کنند ما باید اعتراف کنیم که فضای گفت‌وگو را فراهم نکردیم خیلی عادت کردیم برچسب زنی و اتهام زنی کنیم احزاب با این ادبیات موفق نخواهند بود. حزب باید با حرف سالم با دیگران و با نهادهای قدرت و احزاب دیگر گفت‌وگو کند دوستان باید در خانه احزاب باید بسیار گفت‌وگو کنند، سه فراکسیون مستقلین و اصلاح‌طلبان و اصولگرایان شکل گرفته که باید با گفت‌وگو نتایج عملی آن را در صحنه ببینیم.

وزیر کشور یادآور شد: در چنین شرایط می‌توان امیدوار بود در داخل قدرت و بیرون قدرت به هر شکلی کارکرد احزاب کارآفرین باشد. احزاب برای کسب قدرت نیستند. تعریفی که ما داریم رقابت بر سر قدرت نیست اگر کشور ما می‌خواهد پیشرفت کند در حوزه اخلاق و معنویت و رشد مادی و رفاه مردم پیشرفت داشته باشد نتیجه باید این باشد که رقابت حزبی برای قدرت نیست البته طبیعی است که اختلاف نظر وجود دارد اما اگر اختلاف نظر به گونه‌ای بیان شود که توهین شود، به هیچ عنوان درست نیست.

وی عنوان کرد: مثلا در مورد قرارداد با چین یک سر و صدایی شد که به نظر من اتفاق خیلی خوبی است اما در فضای رسانه‌ای عنوان شد که کشور را تسلیم چین کردیم در فضای رسانه‌ای کاملا مشخص شد که صحبت‌های ژورنالیستی دقیقی نشد. یکی از دستاوردهای خیلی خوب دولت قبل با اینکه اجرایی نشد همین قرارداد بود. اگر حزب نیاید به شکل منصفانه نظرات خود را بیان نکند نتیجه این می‌شود کارکرد روشنگری و شفافیت خود را انجام نداده است.

وحیدی خاطرنشان کرد: در اغتشاشات اخیر جای احزاب خالی بود باید اعلام موضع می‌کردند باید به آمریکا و انگلیس گفته می‌شد که در کار ایران دخالت نکنید و از اغتشاشگران حمایت نکنید. هیچ کس منکر مشکلات اقتصادی نیست اما احزاب باید موضع‌گیری دقیقی داشته باشند و اگر احزاب جایگاه خود را پیدا نکنند کارکردها مشخص نیست.

وی گفت: ما در وزارت کشور حامی گفت‌وگو و نقش‌آفرینی احزاب در گفت‌وگوی ملی هستیم ما امیدواریم فعالیت نوینی در احزاب در جهت گفتمان انقلاب و آرمان امام داشته باشیم که در چارچوب برنامه اختصاصی خودشان آنها بیان کنند تا باعث رشد، توسعه و پیشرفت کشور باشد.


انتهای پیام/

منبع خبرگزاری ایلنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا