بین الملل

تکذیب ادعای پومپئو درباره اظهارات «حیدر العبادی» در خصوص سردار سلیمانی

ائتلاف نصر به ریاست «حیدر العبادی» ادعاهای مطرح‌شده در خاطرات «مایک پومپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا را تکذیب کرد.


به گزارش ایلنا به نقل از «روسیا الیوم» ائتلاف نصر امروز (شنبه ۲۸ ژانویه) با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که آنچه در خاطرات «مایک پومپئو» به حیدر العبادی نسبت داده شده کاملا بی‌اساس است.

این بیانیه افزوده که بررسی تاریخ دیدارها نشان می‌دهد که این ادعا بی‌اساس است چون توافق هسته‌ای با ایران در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۵ امضا شد که به رفع تحریم‌ها علیه ایران در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ انجامید.

این بیانیه افزوده که رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در ۸ مه ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای خارج شد و در نوامبر ۲۰۱۸ تحریم‌های ایران را بازگرداند و این تحریم‌ها در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ افزایش پیدا کرد و شامل بخش بانکی ایران شد که در آنچه پومپئو آمده به این زمان مربوط می‌شود و در سال ۲۰۱۷ پرداخت اموال برای خرید برق از ایران اساسا مشمول تحریم نبود تا وی بخواهد در این باره با نخست‌وزیر وقت عراق مذاکره کند.

این بیانیه افزوده که علاوه بر این، پومپئو در سال ۲۰۱۷ به عراق سفر نکرد و اولین سفرش به عراق در اوایل ۲۰۱۹ بود.

ائتلاف نصر تأکید کرده که این اظهارات کاملا بی اساس است و بیشتر به خود مقامات امریکایی آسیب می زند و این ادعا که «سردار قاسم سلیمانی بالاترین مقامات عراقی را تهدید می‌کرده چیزی جز تلاش برای توجیه ترور وی که نقض صریح حاکمیت عراق بود، نیست».

این بیانیه تأکید کرده که همه دیدارها در این سطح به صورت رسمی ثبت و ضبط می‌شود و از نهادهای آمریکایی خواسته که اگر هرگونه شاهدی درباره این ادعا دارند، ارائه کند.

ائتلاف نصر تأکید کرده که سال‌های ۲۰۱۴-۲۰۱۸ سال‌هایی است که عراق تابع محورهای منطقه‌ای و بین‌المللی نبود و از اختلافات به نفع عراق استفاده کرد و توانست تروریسم داعشی را شکست دهد.

این بیانیه افزوده که در کنار تکذیب این ادعا، اهانت به یک چهره ملی در عراق را نیز شدیدا محکوم می‌کنیم.

پومپئو در خاطرات خود مدعی شده است که در مذاکره با حیدر العبادی در مقام نخست‌وزیر عراق تلاش کرده وی را به توقف واردات برق از ایران به علت تحریم‌های آمریکا متقاعد کند.

به ادعای پومپئو که العبادی در این مذاکرات به وی گفته که امریکا حداکثر می‌تواند پولش را از او بگیرد، «اما وقتی شما بروی، قاسم سلیمانی وارد می‌شود و او جان مرا می‌گیرد».


انتهای پیام/

منبع خبرگزاری ایلنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا