جامعه

جایزه ملی محیط زیست رکن مهم فرهنگ‌سازی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست؛

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جایزه ملی محیط زیست رکن مهم فرهنگسازی و گامی در راستای اجرای اصل ۵۰ قانون اساسی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی سلاجقه در رابطه با اقدامات انجام شده برای بسط و گسترش جایزه ملی بیان کرد: بی‌شک یکی از موثرترین راه‌ها برای تشویق مردم و صنایع و دستگاه‌های دولتی برای تلاش در حوزه محیط زیست و مردمی‌سازی محیط زیست، معرفی هرچه بیشتر و بهتر این جایزه است.

وی افزود: اگر صنعت، مردم و سمن‌ها بدانند که به واسطه کاری که از روی علاقه و عرق به وطن برای محیط زیست انجام می‌دهند، از آنان تقدیر می‌شود، قطعاً این امر باعث ایجاد انگیزه بیشتر برای توجه به حفاظت از محیط زیست می‌شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: زیرساخت اصلی حفظ، ارتقاء و احیاء محیط زیست فرهنگ‌سازی است که این جایزه یکی از ارکان‌های اساسی این مهم به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: ما معتقدیم از آنجایی که در اصل پنجاهم قانون اساسی به صراحت تاکید شده است که حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی است با برگزاری رویدادهایی مانند جایزه ملی که بخش ناچیزی از اجرای جهاد تبیین است، به اشاعه فرهنگ حفاظت توسط عموم مردم کمک شده و در نتیجه اموری مانند آن گام‌های موثری برای تحقق این اصل مصرح قانون اساسی برداشته می‌شود.

سلاجقه درباره دلیل احیای جایزه ملی محیط زیست گفت: جایزه ملی محیط زیست مطابق با آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست وظیفه قانونی سازمان است.

وی افزود: بر اساس آن، سازمان مکلف به اعطای جایزه به اشخاص و موسساتی شده است که به نحوی از انحاء به حفاظت و بهسازی محیط زیست خدماتی ارائه کرده‌اند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: مقررات اعطای این جایزه نیز در سال ۱۳۷۷ در شورایعالی حفاظت محیط زیست مورد تصویب قرار گرفته است. بنابراین تصمیم به احیای جایزه ملی محیط زیست در وهله اول تصمیم به انجام وظایف قانونی سازمان است که متاسفانه در ۴ سال گذشته مورد غفلت قرار گرفته بود.

وی بیان کرد: علاوه براین در دولت سیزدهم اعتقاد ما بر مردمی‌سازی محیط زیست به معنای مشارکت عمومی در حفاظت از محیط زیست و بهره‌گیری از این پتانسیل عظیم مشارکت مردمی است.

سلاجقه افزود: در این راستا یکی از وظایف ما قدرشناسی از زحمات و تلاش‌های محققین، مدیران و فعالان محیط زیست به منظور تشویق و ترغیب اشخاص حقیقی، حقوقی و نهادهای مدنی به منظور توسعه فعالیت‌های دوستدار محیط زیست است.
سلاجقه درباره تاثیر این رویداد بر معرفی فرهنگ محیط زیست به جامعه، بیان کرد: اعطای جایزه ملی محیط زیست از دو جنبه در معرفی فرهنگ محیط زیست می‌تواند تاثیرات مثبت و عمیقی برجای نهد.

وی ادامه داد: نخست آنکه وقتی فردی در جایگاه حقیقی یا حقوقی فعالیتی از باب علاقه، دغدغه‌مندی و داوطلبانه برای حفاظت از محیط زیست انجام می‌دهد، می‌داند که جایی هست که این فعالیت در آن دیده می‌شود و مورد تشویق قرار می‌گیرد. این امر باعث گسترش فعالیت‌های داوطلبانه و ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دومین موردی که می‌توانیم در تاثیرگذاری جایزه ملی محیط زیست بر فرهنگ محیط زیست به آن اشاره کنیم، معرفی فعالیت‌ها و اقدامات برجسته و ارزنده‌ای است که در راستای محورهای هفت گانه جایزه ملی انجام گرفته است. این فعالیت‌ها خود می‌تواند الگویی برای سایر علاقمندان باشد و معرفی آنها باعث اشاعه و تکثیرشان خواهد شد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا