دانش و فناوری

ادعای کارمند سابق فیسبوک: اپ‌های این شرکت عامدانه شارژ گوشی شما را خالی می‌کنند

مدت‌هاست در سطح اینترنت گزارش‌هایی درباره مصرف بالای باتری توسط اپ‌های فیسبوک و فیسبوک مسنجر به‌چشم می‌خورد. حالا یکی از کارمندان سابق این شرکت مدعی شده است که فیسبوک می‌تواند عامدانه شارژ باتری گوشی‌های کاربران را خالی کند.

به گزارش نیویورک پست، «جورج هیوارد»، کارمند سابق فیسبوک، می‌گوید شرکت‌های فناوری برای انجام این کار از اصطلاح «آزمایش منفی» استفاده می‌کنند. این آزمایش به آن‌ها اجازه می‌دهد مخفیانه شارژ باتری گوشی کاربران را خالی کرده تا قابلیت‌های مختلف اپلیکیشن‌ها را امتحان کنند یا برای مثال ببینند که یک تصویر در این شرایط چگونه بارگذاری می‌شود.

هیوارد می‌گوید فیسبوک او را به‌خاطر اجتناب از همکاری در این آزمایش منفی اخراج کرده است: «به مدیرم گفتم این کار می‌تواند به بعضی‌ها آسیب بزند. او در پاسخ گفت با آسیب‌زدن به چند نفر، می‌توانیم به افراد بیشتری کمک کنیم.»

خالی‌کردن شارژ باتری توسط فیسبوک می‌تواند خطرناک باشد

هیوارد در ماه نوامبر 2022 از متا اخراج شد و به‌دنبال این اتفاق، از این شرکت به دادگاه فدرال منهتن شکایت کرد. «دن کیزر»، وکیل هیوارد، در این پرونده متذکر شده بود که خالی‌کردن شارژ باتری گوشی‌ها می‌تواند کاربران را به‌خصوص در زمانی که نیازمند تماس با پلیس یا اورژانس هستند، به‌خطر بیندازد.

ولی درنهایت این شکایت لغو شد، چون مفاد قرارداد هیوارد با متا او را به توافق با این شرکت وادار می‌کرد. کیزر می‌گوید اکثر مردم نمی‌دانند که فیسبوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی چگونه عامدانه شارژ باتری گوشی آن‌ها را خالی می‌کنند. او ادامه می‌دهد: «این رفتار مشخصاً غیرقانونی است.»

هیوارد در سال 2019 در متا استخدام شد و درآمد سالانه او عددی 6 رقمی بود. ولی وقتی از این مهندس خواسته شد تا آزمایش منفی را انجام دهد، او انجام این کار را نپذیرفت و به همین خاطر از کار، بیکار شد. هیوارد در مدت‌زمان فعالیت خود در متا، یک بار سندی آموزشی دریافت کرد که توضیح می‌داد آزمایش‌های منفی چگونه باید انجام شوند. او می‌گوید وقتی این سند را خواند به‌نظرش می‌آمد که فیسبوک در گذشته هم چنین آزمایش‌هایی انجام داده است.

منبع دیجیاتو

آگهی
دکمه بازگشت به بالا