شهرستان ها

کتاب دانشنامه تئاتر در کردستان منتشر شد

سنندج- رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان گفت: کتاب دوجلدی تئاتر در کردستان از مجموعه مجلدات دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان توسط حوزه هنری کردستان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان کردستان، امین مرادی اظهار داشت: با توجه به رسالت و تولید محور بودن حوزه هنری، درادامه تولیدات مکتوب حوزه هنری استان کردستان و درقالب مجموعه دانشنامه فرهنگ، هنر وتمدن کردستان کتاب ارزشمند وجامع «تئاتر در کردستان» در دو جلد با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان منتشر شد و تعداد مجلدات دانشنامه استان به عدد ۱۰ رسید.

وی گفت: در این اثر دو جلدی که به همت و تلاش یک زوج هنرمند عرصه تئاتر عبید رستمی و بهارلطافتیان با سفارش حوزه هنری کردستان به نگارش درآمده است ضمن تشریح کامل خاستگاه تئاتر در کردستان و آیین ها ورسوم فرهنگی و هنری مرتبط با آن به صورت مفصل تئاتر در شهرستان های مختلف استان مورد بررسی قرار گرفته است.

مرادی تصریح کرد: معرفی کامل تماشاخانه های تئاتر درکردستان، مراکز آموزشی تئاتر، یونیما درتئاتر کردستان و تاریخچه ای کامل از مهمترین جشنواره های تئاتر برگزار شده در کردستان در این کتاب درج شده و دراختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

وی با اشاره به کار تدوین دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان از خرداد ماه سال ۹۵ توسط حوزه هنری استان گفت: نخستین دانشنامه‌ها به قصد مطالعه و بررسی مستمر و توسط فردی واحد تهیه می‌شد و به گونه‌ای فراهم می‌آمد که جنبه متن درسی داشته باشد، و بدین سبب با دانشنامه امروزی، که عمدتاً به‌عنوان مرجع به کار می‌رود و حاصل کار گروهی است، متفاوت بود.

وی افزود: در حال حاضر در دبیرخانه دائمی دانشنامه فرهنگ، هنر وتمدن استان کردستان گروهی از اساتید دانشگاهی در رشته های مختلف علمی وهنری به فعالیت مشغول هستند و تمامی طرح ها و پروپوزال های مبتنی بر سرفصل های تعیین شده برای این دانشنامه را مورد بررسی قرار داده و در تمامی مراحل نگارش و تدوین در راستای انتشار اثری شاخص و منطبق با شیوه نامه تنظیم شده برآن اثر نظارت دارند.

رئیس شورای علمی دانشنامه فرهنگ، هنر وتمدن کردستان ادامه داد: در فاز نخست چهار عنوان از این دانشنامه شامل «کردستان و شرق شناسان» اثر کامبیز کریمی، «کردستان و مشاهیر – (سنجرخان)» اثر اسماعیل احمدی، «کردستان و ادب حماسی» اثر هادی یوسفی و «کردستان و ادبیات عامه» اثر جمال احمدی در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ با حضور مسئولین کشوری و استانی، هنرمندان و پژوهشگران استان در محل پردیس سینمایی بهمن سنندج رونمایی شدند.

مرادی اظهار داشت: متأسفانه به دلیل شرایط کرونایی و محدودیت های ناشی از آن مدتی کارها به تعویق افتاد که در نهایت با تلاش های صورت گرفته از مجموع ۹ طرح در دست اقدام چهار عنوان با عناوین «کردستان و سینما» اثر جلال نصیری هانیس، «کردستان و عرفان» اثر بهروز خیریه، «کردستان و موسیقی» با محوریت سازشناسی اثر محمد میرزایی و «کردستان و معماری» اثر صلاح ویسی نهایی و پس از مراحل مختلف چاپ، در ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ در مراسمی رونمایی و در اختیار علاقه مندان قرار گرفت.

وی ضمن پراهمیت دانستن دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان برای نسل های آتی بیان کرد: میراث فرهنگی مناطق بومی ایران، ثروت ملی جامعه ایرانی و منبع بسیار غنی برای پژوهش های جامعه شناختی، مردم شناسی، تاریخی و زبانشناسی است.

مرادی خاطرنشان کرد: ضرورت شناخت پیشینه تمدن و فرهنگ استان که متأسفانه به علت عدم برخورد جدی با آن، در معرض فراموشی است و تلاش برای گردآوری و طبقه بندی اسناد درباره میراث فرهنگی و طبیعی و نیز معرفی همگانی چهره فرهنگی کردستان به عنوان پشتوانه توانمندی برای توسعه اقتصادی منطقه، در کنار شناخت راهکارها و رمز و راز تلاش پیشینیان و ارائه آن به زبان امروزی از جمله نکاتی است که کمتر به شکلی علمی و جامع مورد توجه قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: توجه به تولید آثار هنری از محورهای اصلی و جدی برنامه های حوزه هنری است و چندین اثر دیگر در قالب های آلبوم موسیقی، پژوهش موسیقی، کتاب شعر و داستان در کنار عناوین دیگری از دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن در مراحل نهایی تولید قرار گرفته است و به زودی چاپ و دراختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

وی ادامه داد: کتاب «تئاتر در کردستان» توسط انتشارات پرهیب در دو جلد منتشر شده است و به زودی در مراسمی از آن رونمایی به عمل می آید.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا