شهرستان ها

هنرستان‌های جوار صنعت در استان مرکزی می‌شود / جمع‌آوری مدارس کانکسی استان تا مهر ماه سال آینده / افزایش 35 درصدی اعتبارات استانی نوسازی مدارس در سال جاری

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی با بیان اینکه هنرستان‌های جوار صنعت در این استان ایجاد می‌شود، گفت: ایجاد 2 هنرستان جوار صنعت با همکاری واحدهای تولیدی شرکت هپکو اراک و شرکت ماشین‌سازی اراک در دستور کار این اداره‌کل قرار دارد. همچنین قرارداد ایجاد این هنرستان‌ها نیز با صنایع مذکور مستقر در شهرستان اراک منعقد شده‌ است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان:


به گزارش خبرنگار ایلنا، جواد لنجابی در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های استان مرکزی، افزود: از سال 1397 تاکنون 54 درصد مدارس کانکسی این استان جمع‌آوری و مقاوم‌سازی شده و در حال حاضر 40 مدرسه کانکسی با 48 کلاس درس در استان فعال است. شهرستان شازند با 16 مدرسه کانکسی فعال، بیشترین میزان مدارس کانکسی فعال در سطح استان را به خود اختصاص داده‌ است.

وی ادامه داد: هدایت خیران مدرسه‌ساز به سمت جمع‌آوری مدارس کانکسی از برنامه‌های اولویت‌دار این اداره‌کل است. اکنون عملیات اجرایی جمع‌آوری و مقاوم سازی 15 مدرسه کانکسی توسط خیران مدرسه‌ساز در این استان در حال انجام است. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و از محل اعتبارات دولتی و طرح شهید پناهی، تمامی مدارس کانکسی استان مرکزی تا مهر ماه سال آینده جمع‌آوری می‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی از افزایش 35 درصدی اعتبارات استانی این اداره‌کل در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: 10 میلیارد ریال منابع مالی سال گذشته از محل اعتبارات ارزی به این اداره‌کل اختصاص یافت که این اعتبارات در سال جاری به 280 میلیارد ریال افزایش یافته‌ است. همچنین 4250 میلیارد ریال در سفر رئیس جمهور و هیئت دولت، به این اداره‌کل اختصاص یافت. این منابع مالی در چند سرفصل از جمله احداث، مقاوم‌سازی، تخریب، بازسازی و استانداردسازی فضاهای آموزشی به اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی اختصاص یافته‌ است.

لنجابی تصریح کرد: از حجم اعتبارات عنوان شده، منابع مالی 2000 میلیارد ریال آن از محل فروش املاک مازاد به اداره‌کل نوسازی مدارس استان مرکزی اختصاص یافت. از این میزان منابع مالی 1500 میلیارد ریال آن در سال جاری و 500 میلیارد ریال آن نیز در سال آینده برای تکمیل طرح‌های خیرساز، محرومیت‌زدایی و استانداردسازی سامانه‌های گرمایشی مدارس به این اداره‌کل تخصیص یافته‌ است. این منابع مالی برای اجرای 77 عنوان طرح به این اداره‌کل اختصاص یافته‌ است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری 77 طرح توسط اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی در حال اجرا بود، بیان داشت: از مجموع این طرح‌ها 44 طرح آموزشی به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب توسط این اداره‌کل در سال جاری تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است. از مجموع این طرح‌ها 24 طرح آموزشی در هفته دولت به بهره‌برداری رسید و ابتدای مهرماه به آموزش و پرورش این استان تحویل داده شده است. همچنین بهره‌برداری از 20 طرح دیگر نیز همزمان با دهه مبارک فجر آغاز می‌شود. در این بازه زمانی عملیات اجرایی 33 طرح دیگر نیز با کمک خیران در استان آغاز شده‌ است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی به موضوع حجم طرح‌های مشارکتی از سوی این اداره‌کل اشاره داشته و تأکید کرد: 55 طرح مشارکتی توسط این اداره‌کل در حال انجام است. از مجموع این طرح‌ها 24 طرح به اداره‌کل آموزش و پرورش استان مرکزی تحویل داده شده‌ است و 6 طرح تمام خیرساز نیز در سطح استان در حال اجرا است که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد و به آموزش و پرورش تحوی خواهد شد.

لنجابی با بیان اینکه مدارس تحویلی به اداره‌کل آموزش و پرورش استان مرکزی به صورت 100 درصدی تجهیز شده است، ابراز داشت: شهریور ماه سال جاری نیز 165 میلیارد ریال تجهیزات توسط این اداره‌کل برای نوسازی و تجهیز کلاس‌های درس استان تحویل مدارس شد. همچنین در راستای تجهیز و نوسازی تجهیزات هنرستان‌های این استان نیز در سال جاری 200 میلیارد ریال تجهیزات در اختیار فضاهای آموزشی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: بهره‌گیری از سامانه نوین پیش‌ساخته‌سازی در مدارس استان از دیگر برنامه‌های اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی است. بر اساس این سامانه می‌توان در صورت عدم نیاز به مدرسه در یک منطقه آن مدرسه را جمع‌آوری به منطقه دیگر منتقل کرد. اکنون 2 طرح آموزشی با بهره‌گیری از سامانه پیش ساخته‌سازی در شهرستان زرندیه در حال انجام است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی در ارتباط با فرایندهای هوشمندسازی مدارس در سطح استان مرکزی، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 42 مدرسه در سطح این استان هوشمندسازی شده است. در این راستا 42 نمایشگر تعاملی به ارزش 37 میلیارد ریال توسط اداره‌کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان در اختیار آموزش و پرورش استان قرار گرفته است. تلاش می‌شود تا فرایند هوشمندسازی مدارس استان با سرعت بیشتری اجرایی شود.

لنجابی افزود: عملیات اجرایی 6 سالن ورزشی، 22 چمن مصنوعی و 4 طرح ورزشی اکنون توسط این اداره‌کل در حال انجام است که با بهره برداری از این طرح‌ها در ابتدای مهرماه سال آینده سرانه ورزشی استان افزایش می‌یابد. در راستای افزایش سرانه ورزشی استان، ایجاد زمین چمن با همکاری دهیاری‌ها در روستاهای کم‌برخوردار و همچنین ایجاد سالن ورزشی در روستاهای برخوردار در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

وی ادامه داد: استانداردسازی سامانه گرمایشی فضاهای آموزشی استان مرکزی از دیگر برنامه‌های اولویت‌دار در اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز این استان است. در حال حاضر تمامی بخاری‌های نفتی مدارس استان جمع‌آوری شده و جمع‌آوری بخاری‌های گازی مدارس استان نیز در حال انجام است. تا مهر ماه سال آینده تمامی بخاری‌های گازی مدارس استان نیز جمع‌آوری می‌شود و سامانه گرمایشی فضاهای آموزشی استان تا ابتدای سال تحصیلی آینده استانداردسازی می‌گردد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی به موضوع تجهیز سامانه مکان‌یابی مدارس استان اشاره کرده و اظهار داشت: این اداره‌کل به سامانه مکان‌یابی مدارس در سطح استان تجهیز شده است. با بهره‌گیری از این سامانه میزان نیاز مناطق استان به مدرسه و فضاهای آموزشی مشخص شده و زمینه خدمت‌رسانی به مردم استان با بهره‌گیری از این سامانه بیش از پیش فراهم شده‌ است. 


انتهای پیام/

منبع خبرگزاری ایلنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا